Nedan följer ett lite mer konkretiserat exempel på hu stridskonster kan komma att se ut.
OBSERVERA! Vi har ändrat en del under vägen fram - så det är fullt möjligt att slututgåvan kommer att skilja sig från det ni ser nedan!
[FONT=
]Stridskonster[/FONT]
[FONT=
]Varje stridskonst är en Expertis. Värdet i Expertisen avgör hur många och vilka tekniker som spelaren kan välja mellan. Stridskonsterna är uppdelade i Breda, Balanserade och Fokuserade stridskonster. Vissa tekniker är obligatoriska (en Fokuserad stridskonst har fler obligatoriska än en Bred) och i vissa fall har man 2-3 tekniker att välja bland på en viss färdighetsnivå. Detta gör att alla utövare inte har samma tekniker utan det kan varier utefter de val man gjort. [/FONT]
[FONT=
]Varje stridskonst har ett antal möjliga vapenuppsättningar att välja vapen från. Vapenuppsättningar kan hanteras Ensamt (ett enhands eller tvåhands vapen), i Kombination (två vapen som används samtidigt, tex två enhandsvapen, eller ett enhandsvapen och en sköld) eller i Par (två vapen av samma sort som används ett i vardera hand, tex två stridssvärd). [/FONT]
[FONT=
]Breda stridskonster tillåter fler vapenuppsättningar kontra Fokuserade stridskonster som bara tillåter en vapenuppsättning. Breda stridskonster har färre C-val (vilka är det mest avancerade teknikerna) kontra Fokuserade som har fler C-val, därtill kommer C-teknik valen tidigare i Fokuserade stridskonster och senare i Breda. Fokuserade stridskonster är också mer styrda till vissa obligatoriska tekniker medans Breda ger mer valfrihet.[/FONT]
[FONT=
]Alla stridskonster har vissa Krav. Dessa Krav kan vara ett värde i en viss färdighet, expertis eller härlett attribut. Kraven symboliserar att det ingår vissa kulturella eller praktiska färdighetskrav på utövaren.[/FONT]
[FONT=
] [/FONT]
[FONT=
]Zur-Khan[/FONT]
[FONT=
]Den dvärgiska krigskonsten ‘stå kvar’ utförs med yxa. Det är en antik och vördad krigskonst som utövats av det stolta dvärgasläktet sedan urminnes tider. Zur-Khan har alltid ansetts vara den högsta av alla dvärgiska krigskonster och skickliga yxmästare har alltid mycket hög status i det dvärgiska samhället. Det typiska med utövandet är att dvärgen är så gott som stillastående medan dennes vapen utgör en mycket farlig och rörlig förlängning av den egna kroppen. Dvärgen står fast ‘planterad’ med båda fötterna stadigt i backen medan yxan far fram och tillbaka genom luften med dödliga svingar och lömska anfall med handtaget. Hela yxan är ett vapen i händerna på en Zur-Khan-mästare! Särskilt effektiv är stridskonsten mot vilt och oorgansierat motstånd, exempelvis anstormande tiraker, vättar eller ryttare. Sämre fungerar den mot snabba tekniker, såsom den alviska fäktningen eller mot motståndare beväpnade med spjut eller långyxor. Att ha motståndaren ‘under skinnet’ är en förutsättning för effektiv Zur-Khan.[/FONT]
[FONT=
]Vapenuppsättningar: Välj två av Krell-Kharz eller Krell-Hirkharz ensamt, Krell-Kharz och Phar-Iken i kombination eller Krell-Hirkharz och Phar-Iken i kombination.[/FONT]
[FONT=
]Krav: 4T6 i Soldatliv (expertis) och Kunskap om förfäder (expertis), 3T6 i Kväda (expertis) och Krigföring.[/FONT]
[FONT=
]Zur-Khan[/FONT]
[FONT=
]4T6: Stå kvar[/FONT]
[FONT=
]4T6+2: Brutalt anfall[/FONT]
[FONT=
]5T6: Valfri A/B[/FONT]
[FONT=
]5T6+2: Valfri A/B[/FONT]
[FONT=
]6T6: Valfri A/B/C[/FONT]
[FONT=
]Därefter +1 teknik av A, B, C per +2 steg i Expertisen[/FONT]
[FONT=
]Obligatoriska: 1 A, 1 B[/FONT]
[FONT=
]A: Kroppskontroll, Kraftfokus[/FONT]
[FONT=
]B: Sköldkontring, Två vapen: anfall[/FONT]
[FONT=
]C: Momentspecialisering, Utmanövrering[/FONT]
[FONT=
] [/FONT]
[FONT=
]Stå kvar* (A)[/FONT]
[FONT=
]Ignorerar efterverkningen Tillbakaknuffad.[/FONT]
[FONT=
]Brutalt anfall (B)[/FONT]
[FONT=
]Alla attacker som orsakar en skada gör ytterligare +1 utmattning.[/FONT]
[FONT=
]Kroppskontroll* (A)[/FONT]
[FONT=
]Utövaren kan ignorera efterverkningen Omtöcknad.[/FONT]
[FONT=
]Kraftfokus (A)[/FONT]
[FONT=
]När rollpersonen träffat sitt mål (men innan skadan är framslagen) kan denne spendera 1 Fokus för att göra +1T6 skada. Som mest 2 Fokus kan användas på detta sätt och således öka skadan med +2T6.[/FONT]
[FONT=
]Sköldkontring (B)[/FONT]
[FONT=
]Vid kontring med sköld får försvararen ingen -1T6 modifikation[/FONT]
[FONT=
]Två vapen: Anfall (B)[/FONT]
[FONT=
]När rollpersonen har ett vapen i varje hand ökar vapenskadan med +2. Vapnen måste ingå i stridskonsten.[/FONT]
[FONT=
]Momentspecialisering (C)[/FONT]
[FONT=
]Utövaren ökar skadan med ett eller båda vapnen som ingår i ett vapenuppsättning med +1T6 när detta eller dessa används som en komplett vapenuppsättning. Tekniken kan läras en gång för varje vapenuppsättning. Denna bonus är inte kumulativ med den från egenskaperna Dolkmästare, Levande vapen, Kastmästare och Vapenspecialist.[/FONT]
[FONT=
]Utmanövrering (C)[/FONT]
[FONT=
]Alla attacker får egenskapen Utmanövrerande.[/FONT]
[FONT=
] [/FONT]
Så ser det ut nu, fire away!
/ PalMer
OBSERVERA! Vi har ändrat en del under vägen fram - så det är fullt möjligt att slututgåvan kommer att skilja sig från det ni ser nedan!
[FONT=
]Stridskonster[/FONT]
[FONT=
]Varje stridskonst är en Expertis. Värdet i Expertisen avgör hur många och vilka tekniker som spelaren kan välja mellan. Stridskonsterna är uppdelade i Breda, Balanserade och Fokuserade stridskonster. Vissa tekniker är obligatoriska (en Fokuserad stridskonst har fler obligatoriska än en Bred) och i vissa fall har man 2-3 tekniker att välja bland på en viss färdighetsnivå. Detta gör att alla utövare inte har samma tekniker utan det kan varier utefter de val man gjort. [/FONT]
[FONT=
]Varje stridskonst har ett antal möjliga vapenuppsättningar att välja vapen från. Vapenuppsättningar kan hanteras Ensamt (ett enhands eller tvåhands vapen), i Kombination (två vapen som används samtidigt, tex två enhandsvapen, eller ett enhandsvapen och en sköld) eller i Par (två vapen av samma sort som används ett i vardera hand, tex två stridssvärd). [/FONT]
[FONT=
]Breda stridskonster tillåter fler vapenuppsättningar kontra Fokuserade stridskonster som bara tillåter en vapenuppsättning. Breda stridskonster har färre C-val (vilka är det mest avancerade teknikerna) kontra Fokuserade som har fler C-val, därtill kommer C-teknik valen tidigare i Fokuserade stridskonster och senare i Breda. Fokuserade stridskonster är också mer styrda till vissa obligatoriska tekniker medans Breda ger mer valfrihet.[/FONT]
[FONT=
]Alla stridskonster har vissa Krav. Dessa Krav kan vara ett värde i en viss färdighet, expertis eller härlett attribut. Kraven symboliserar att det ingår vissa kulturella eller praktiska färdighetskrav på utövaren.[/FONT]
[FONT=
] [/FONT]
[FONT=
]Zur-Khan[/FONT]
[FONT=
]Den dvärgiska krigskonsten ‘stå kvar’ utförs med yxa. Det är en antik och vördad krigskonst som utövats av det stolta dvärgasläktet sedan urminnes tider. Zur-Khan har alltid ansetts vara den högsta av alla dvärgiska krigskonster och skickliga yxmästare har alltid mycket hög status i det dvärgiska samhället. Det typiska med utövandet är att dvärgen är så gott som stillastående medan dennes vapen utgör en mycket farlig och rörlig förlängning av den egna kroppen. Dvärgen står fast ‘planterad’ med båda fötterna stadigt i backen medan yxan far fram och tillbaka genom luften med dödliga svingar och lömska anfall med handtaget. Hela yxan är ett vapen i händerna på en Zur-Khan-mästare! Särskilt effektiv är stridskonsten mot vilt och oorgansierat motstånd, exempelvis anstormande tiraker, vättar eller ryttare. Sämre fungerar den mot snabba tekniker, såsom den alviska fäktningen eller mot motståndare beväpnade med spjut eller långyxor. Att ha motståndaren ‘under skinnet’ är en förutsättning för effektiv Zur-Khan.[/FONT]
[FONT=
]Vapenuppsättningar: Välj två av Krell-Kharz eller Krell-Hirkharz ensamt, Krell-Kharz och Phar-Iken i kombination eller Krell-Hirkharz och Phar-Iken i kombination.[/FONT]
[FONT=
]Krav: 4T6 i Soldatliv (expertis) och Kunskap om förfäder (expertis), 3T6 i Kväda (expertis) och Krigföring.[/FONT]
[FONT=
]Zur-Khan[/FONT]
[FONT=
]4T6: Stå kvar[/FONT]
[FONT=
]4T6+2: Brutalt anfall[/FONT]
[FONT=
]5T6: Valfri A/B[/FONT]
[FONT=
]5T6+2: Valfri A/B[/FONT]
[FONT=
]6T6: Valfri A/B/C[/FONT]
[FONT=
]Därefter +1 teknik av A, B, C per +2 steg i Expertisen[/FONT]
[FONT=
]Obligatoriska: 1 A, 1 B[/FONT]
[FONT=
]A: Kroppskontroll, Kraftfokus[/FONT]
[FONT=
]B: Sköldkontring, Två vapen: anfall[/FONT]
[FONT=
]C: Momentspecialisering, Utmanövrering[/FONT]
[FONT=
] [/FONT]
[FONT=
]Stå kvar* (A)[/FONT]
[FONT=
]Ignorerar efterverkningen Tillbakaknuffad.[/FONT]
[FONT=
]Brutalt anfall (B)[/FONT]
[FONT=
]Alla attacker som orsakar en skada gör ytterligare +1 utmattning.[/FONT]
[FONT=
]Kroppskontroll* (A)[/FONT]
[FONT=
]Utövaren kan ignorera efterverkningen Omtöcknad.[/FONT]
[FONT=
]Kraftfokus (A)[/FONT]
[FONT=
]När rollpersonen träffat sitt mål (men innan skadan är framslagen) kan denne spendera 1 Fokus för att göra +1T6 skada. Som mest 2 Fokus kan användas på detta sätt och således öka skadan med +2T6.[/FONT]
[FONT=
]Sköldkontring (B)[/FONT]
[FONT=
]Vid kontring med sköld får försvararen ingen -1T6 modifikation[/FONT]
[FONT=
]Två vapen: Anfall (B)[/FONT]
[FONT=
]När rollpersonen har ett vapen i varje hand ökar vapenskadan med +2. Vapnen måste ingå i stridskonsten.[/FONT]
[FONT=
]Momentspecialisering (C)[/FONT]
[FONT=
]Utövaren ökar skadan med ett eller båda vapnen som ingår i ett vapenuppsättning med +1T6 när detta eller dessa används som en komplett vapenuppsättning. Tekniken kan läras en gång för varje vapenuppsättning. Denna bonus är inte kumulativ med den från egenskaperna Dolkmästare, Levande vapen, Kastmästare och Vapenspecialist.[/FONT]
[FONT=
]Utmanövrering (C)[/FONT]
[FONT=
]Alla attacker får egenskapen Utmanövrerande.[/FONT]
[FONT=
] [/FONT]
Så ser det ut nu, fire away!
/ PalMer