Nekromanti Stridskonster

Kattis

Veteran
Joined
1 Jul 2000
Messages
5
Location
Halmstad
Jag har funderat på att börjat använda stridskonster i min spelgrupp och nu har jag några funderingar.

Om jag använder en stridskonst som inkluderar svärd behöver jag då inte slå mot min färdighet i svärd??

Bör man inte ha ett färdighetsvärde i de vapen som ingår i stridskonsten innan man lär sig själva konsten??

Om det nu är så att man bara behöver slå mot sin stridskonst blir det ju väldigt billigt att få en mycket bra rp redan från starten eftersom många av stridskonsterna inkluderar flera vapen och man kan ju inte riktigt hindra spelaren från att köpa upp till 15 från början.

Jag har funderat på hur det är tänkt med de automatiska teknikerna i KV sid 47 står det:
Automatiska tekniker är alltid närvarande hos användaren och kräver inget extra svårighetsslag av utövaren då de behövs, utan användaren deklarerar bara att han använder sig av tekniken.

Betyder detta att man inte måste slå alls mot stridskonsten för att använda någon av de automatiska teknikerna??
Jag känner att jag inte alls är med på hur detta fungerar, så jag uppskattar all förklaring jag kan få.

Kattis
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Om det nu är så att man bara behöver slå mot sin stridskonst blir det ju väldigt billigt att få en mycket bra rp redan från starten eftersom många av stridskonsterna inkluderar flera vapen och man kan ju inte riktigt hindra spelaren från att köpa upp till 15 från början

Men de gäller bara för just det speciella vapnet och inte vapengruppen (till exempel Svärd) så om krigaren använder ett annat vapen går det ej at använda stridskonsten

Betyder detta att man inte måste slå alls mot stridskonsten för att använda någon av de automatiska teknikerna??

Nej han behöver inte slå nått färdighetsslag för de automatiska.

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Om jag använder en stridskonst som inkluderar svärd behöver jag då inte slå mot min färdighet i svärd??"

En stridskonst innehåller inte "svärd". "Svärd" är en färdighet som omfattar vapengruppen "svärd", dvs varenda en- eller tvåeggad grunka av svärdstyp av lagom längt avsedd att ha ihjäl folk med. Stridskonsten innehåller istället ett antal specifika vapen, exempel Carwelan, Melorsvärd eller Stekpanna. Stridskonsten är alltså bra mycket smalare än vapenfärdigheten.

"Bör man inte ha ett färdighetsvärde i de vapen som ingår i stridskonsten innan man lär sig själva konsten??"

Yodaism: "you must unlearn what you have learned".

Färdigheten Svärd omfattar bondesvingande med svärd, det vill säga ta i så du kräks och försök klyva den lede fi på mitten. Stridskonsten mycket mer raffinerade än så. Det finns alltså väldigt lite i färdigheten Svärd som man faktiskt har nytta av i akademien. Tvärtom är nog bondesvingandet mest i vägen, och en lärares absolut första drag är att helt enkelt banka vett i den nyblivna studenten för att få honom att inse att han inte kan nåt.

"Om det nu är så att man bara behöver slå mot sin stridskonst blir det ju väldigt billigt att få en mycket bra rp redan från starten eftersom många av stridskonsterna inkluderar flera vapen och man kan ju inte riktigt hindra spelaren från att köpa upp till 15 från början."

Eftersom färdigheten Svärd omfattar allt mellan Kortsvärd och Kraggsvärd så är stridskonsterna bra mycket dyrare. Att köpa FC 15 i Svärd kostar trots allt absolut max 15 enheter, och då får man allt. Vill man kunna varje stridskonst så blir det minst 17 enheter styck. Det är väldigt få som har råd med det.

"Betyder detta att man inte måste slå alls mot stridskonsten för att använda någon av de automatiska teknikerna??"

Exaktemente. Har du tekniken Hugg behöver du inte slå för att aktivera den, utan bonusen från den räknas in så fort du gör ett hugg. Du slår enbart för att träffa, och om du träffar gör vapnet Ob1T6 i skada. Du behöver alltså inte slå för stridskonsten för att aktivera Hugg först och sedan slå för att träffa. Det räcker med att träffa.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Jodå man kan använda den man får för det mesta bara +Ob1t6(besläktade färdigheter)

Mvh Ezzy -"Praeterea censeo Carthaginem esse delendam"
 
G

Guest

Guest
Om man är lättlärd i någon vapenfärdighet blir man då lättlärd i stridskonsten? eller får man någon annan fördel?

Mvh Ezzy -"Praeterea censeo Carthaginem esse delendam"
 

Kattis

Veteran
Joined
1 Jul 2000
Messages
5
Location
Halmstad
Eftersom färdigheten Svärd omfattar allt mellan Kortsvärd och Kraggsvärd så är stridskonsterna bra mycket dyrare. Att köpa FC 15 i Svärd kostar trots allt absolut max 15 enheter, och då får man allt. Vill man kunna varje stridskonst så blir det minst 17 enheter styck. Det är väldigt få som har råd med det.

Är det så att det kostar mer att höja stridskonster än vanliga färdigheter, jag är inte alls med här kan du förklara lite mer ingående??

Kattis
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Är det så att det kostar mer att höja stridskonster än vanliga färdigheter, jag är inte alls med här kan du förklara lite mer ingående??"

Vapenfärdigheten Svärd har grundchans RÖR/2. Som minst kan den bli 5, men är ofta högre. Att höja från 5 till 15 kostar 15 enheter. För detta kan man vifta med varje tänkbart vapen som står i listan med svärd på sidan 144.

Den hypotetiska stridskonsten Wilfreds Vilda Viftande har grundchans 0, precis som alla andra stridskonster. Att höja en färdighet från 0 till 15 kostar 17 enheter, tekniker inte inräknade (dessa kostar en enhet styck). För detta kan man våldsamt skiva någon med ett stridssvärd och inget annat vapen. Vill man bli lika bra i att vifta med ett carwelan måste man dessutom lära sig en färdighet som innehåller carwelan som moment, till exempel den minst lika hypotetiska stridskonsten Alari-Alviskt Tomatskivande.

Således, stridskonster blir dyrare. Det är ingen skillnad i kostnad per poäng i att lära sig en stridskonst. Det är bara mer att lära sig.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Men man kan inte använda de tekniker som är inkluderade i stridskonsten om man använder sig av någon av de bsläktade vapenfärdigheterna.
Men om man använder de besläktade vapenfärdigheterna i en stridskonst, ska man då betrakta det som "bondesonens hackande" eller är det nästan lika stilrent som när man använder sig av momentet i stridskonsten?

/Erik, som tycker att man ska slafsa snyggt. =)

__________________________
an'Lofir
I'm haunted by my own mind
 

Kattis

Veteran
Joined
1 Jul 2000
Messages
5
Location
Halmstad
Att höja en färdighet från 0 till 15 kostar 17 enheter, tekniker inte inräknade (dessa kostar en enhet styck).

Okej så man måste köpa de tekniker som ingår i stridskonsten.
Måste man köpa alla tekniker eller kan man välja ut dem som man vill ha? jag antar att detta inte gäller de automatiska teknikerna eller?
Är det så att man måste slå mot de tekniker man vill använda? ska man då slå mot fv i stridskonst eller fv i tekniken??
Vart finns all denna fakta som jag verkar ha missat när jag läst KV??

Kattis
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Okej så man måste köpa de tekniker som ingår i stridskonsten. Måste man köpa alla tekniker eller kan man välja ut dem som man vill ha? jag antar att detta inte gäller de automatiska teknikerna eller?"

Måste och måste - det finns ingen som tvingar dig att köpa teknikerna om du inte vill. Men om du inte har köpt eller lärt dig en teknik så kan du inte använda den. Även automatiska tekniker måste köpas för att kunna användas, och om man inte har köpt dem så är de inte aktiva och kan inte användas.

"Är det så att man måste slå mot de tekniker man vill använda? ska man då slå mot fv i stridskonst eller fv i tekniken??"

Du använder hela tiden FC i stridskonsten. Teknikerna har inget separat värde - de hängs på på stridskonsten på ungefär samma sätt som en specialisering på en normal färdighet. Huruvida man behöver slå eller inte beskrivs vid tekniken i fråga, men generellt sett behöver man inte slå för automatiska tekniker och man behöver oftast slå för vanliga tekniker.

Teknikerna fungerar som en specialisering när det gäller att lära sig, det vill säga att de kostar en enhet eller ett erfarenhetskryss styck. Däremot ger de, till skillnad från specialiseringar, inte +1 på FC. Undantaget är tekniken "Momentspecialisering" som ger just detta +1 som effekt.

"Vart finns all denna fakta som jag verkar ha missat när jag läst KV??"

I Krigarens Väg. Jo, faktiskt - läs ett par gånger till med dessa förtydlingar, så borde det vara mer uppenbart.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top