Nekromanti Stridskonster

Sabelkatten

Swordsman
Re: Stridskonster [OT]

Saken är den att den självlärde krigaren antagligen har sett vartenda trick i boken och skrivit ett eget appendix. Med den erfarenheten borde han kunna göra alla tricks som de "skolade" krigarna klarar av, minst lika bra som de.

Att utveckla egna tekniker till ditt favoritvapen blir dessutom väldigt konstigt. Görs din vapenfärdighet om till en stridskonst? måste du utveckla en ny stridskonst och lära upp den från noll?

En av mina karaktärer är sysselsatt med just det för närvarande och jag fick improvisera nya regler för att det skulle fungera (och det blev ändå inte särskilt bra).

/Sabelkatten, som hoppas att Rufina får försöka hämnas sin släkt nån gång...

G

Guest

Guest
Re: Stridskonster [OT]

Att utveckla egna tekniker till ditt favoritvapen blir dessutom väldigt konstigt. Görs din vapenfärdighet om till en stridskonst? måste du utveckla en ny stridskonst och lära upp den från noll?

Om man nu har 20 i FV så har man antagligen sett hur andra gör och dessutom lärt sig att vissa slag är bättre än andra. Så på så viss så kan du säga att du kan lägga till en teknik som passar överrens med vad personen lärt sig. Att du skulle behöva hitta på en egen teknik finner jag föga troligt. De tekniker som finns i Krigarens väg täcker ju i princip allt.

Så mitt förslag till detta är att det spelar inte enbart roll hur mycket FV en person har utan också hur mycket erfarenhet han har av riktig strid. Personen kanske lär sig en teknik efter något år (det går ju rätt segt att komma på vad det är man gör som är så bra). Då skriver man till den tekniken. Efter ytterligare något år så kanske han har lärt sig en ny osv. Tillslut så kommer han att ha utvecklat en egen stridskonst iform av sitt kunnande i svärd plus de tekniker han har till detta. Sen kan du ju döpa om färdigheten från Svärd till något annat t.ex. "Tiamels väg" och alltså göra om det till en stridskonst. Man låter alltså stridskonsten "växa" fram.

/Tiamel - hoppas ni förstår vad jag menar....