"Wellcome to reality! Det är så här i livet... Jag har varken tränat Boxning, Muay Thai, Tae-kwon-do, Karate eller Kung-fu. Men jag klarar ändå av att "ta hand" om någon som har tränat dylikt. Ja jag har testat... Det är värdelöst, även om undantag finns. Men när det kommer en löjlig liten pelle, som man vet har tränat Tae-kwon-do i 6 år, och skall ge en stryk, och börjar sparka, hamnar han i en sån jävla obalans att jag bara behöver tucha honom lite lätt och han faller i backen."
Tja, det må väl vara hänt. Dock har det du säger fullständigt noll att göra med mitt argument, och simuleras för övrigt hjälpligt av både Eons och Neotechs system för Stridsvana.
Jag sa: "En kampsport i verkliga världen har alltid särdrag. Det finns inga generiska kampsporter som man sen kan 'köpa upp'."
Du sa: "Nej, det stämmer inte, för folk som tränat kampsporter är kassa på att slåss i verkligheten."
...och jag förstår inte riktigt din logik, så att säga.
"Visst kan dom slå med nävarna också men det kan jag med.
Jag har aldrig träffat på någon som har tränat en riktig kampsport men det skulle bli riktigt intressant.
Inget slår erfarenhet..."
Inte? Jag kan räkna upp en hel del:
* Pragmatisk stridsutbildning. Du må vara erfaren genom trial and error, men om någon kommer emot dig som är välutbildad så har han både erfarenhet och träning. Då är dina chanser reducerade.
* Överväldigande styrka och snabbhet. Om din motståndare kan bulta sönder dig med råstyrka betyder dina tekniker föga.
* Brutalitet. En hänsynslös person kan vara svår att stoppa.
* Eldvapen. 'nuff said.
...fast det har iofs inget alls att göra med mitt argument, vars mening jag måste hävda framgick väldigt, väldigt tydligt.
--Björn, förbryllad