Nekromanti Stridskonsttekniker i Eon IV

Joined
27 May 2014
Messages
90
Spånade lite igår och tänkte delge tankarna här på forumet. Jag har aldrig riktigt gillat stridskonstreglerna till Eon I-III, det kändes dumt att ha en separat färdighet som gjorde dig super med en typ av vapen, men som färdighetsreglerna fungerade på den tiden så vart man markant sämre om man inte hade tillgång till sitt specialiserade vapen. Jag känner också att mycket som man kunde göra med stridskonsttekniker kan man nu helt enkelt göra med höga färdighetsvärden och köpet av fördelar i striden. Vapenegenskaperna i sig ger också distinktion till olika typer av krigare, men jag kan tänka mig det finns någon form av utrymme att utveckla en ännu mera särpräglad stil.

Jag tänkte beskriva lite olika förslag på stridstekniker jag kom på, men observera att något som jag också hatade med gamla stridskonster var deras uppdelning. Det har i grunden att göra med att jag vill att man som rollperson först blir bra på sin vanliga stridsfärdighet, sen lägger man till tekniker. Ett rollspel som fick till denna känsla tyckte jag var Noir, där expertiser låg till grunden för hur pass mycket "special skillz" man tog in i en strid. Jag skulle kunna tänka mig tematiska beskrivningar av vilka tekniker som är vanliga hos vem och om de är dyra eller svåra att komma åt, men överlag vill jag inte ha stridskonster som är egna färdigheter, jag hoppas innerligt vi slipper det i Eon IV (Om det inte görs någon smart utanför-lådan lösning förstås). Överlag tycker jag det är ett tråkigt sätt att se på stridskonster som att "Nu är den färdig!" för jag ser det som att krigaren konstant utvecklar sig själv och inkorporerar olika "moves" i sin stil.

Förslag på stridskonsttekniker:

Kapande anfall
Krav:
Huggande vapen, 5T6 i färdighetsvärde
Effekt: Alla amputationsslag blir -1T6 för offret. Om det uppstod extraskada som inte gav en amputationsrisk, kan anfallaren betala 1 fokus för att gå ner till närmaste skaderesultat som innehar denna egenskap.

Målpunkter
Krav: 6T6 i relevant vapenfärdighet, 5T6 i läkekonst (Eller finns anatomi?)
Effekt: Vid extraskada kan utövaren välja att betala 1 eller mer fokus för att flytta sig uppåt eller neråt så många steg i extraskadetabellen.

Hugg/Kross/Stickteknik
Krav: 5T6 i relevant vapenfärdighet
Effekt: Utövaren kan innan skadeslaget spendera 1 fokus för att få +2 på skadan. Detta kan göras flera gånger.

Stå kvar
Krav: 5T6 Yxa eller annan lämplig dvärgisk vapenfärdighet (Krävs dvärgavapen för detta?)
Effekt: Om utövaren drabbas av fall, tillbakaknuffad, fällningar eller något liknande kan denne betala 1 fokus för att ignorera effekterna av detta.

Monsterdödare
Krav: 5T6 i färdighetsvärde, 4T6 i monsterkunskap (Eller finns annan lämplig färdighet?)
Effekt: Vid skada på best kan utövaren betala X fokus för att få +X på skaderesultattabellen mot monstret.

Monstertaktik
Krav: 5T6 färdighetsvärde, 4T6 monsterkunskap
Effekt: Vid slag på vändningstabellen kan anfallaren betala 1 fokus för att slå om slaget.

Det är ungefär så jag tänkt för teknikerna, men jag har lite kommentarer. Jag vill att stridskonstteknikerna är till för att ge särprägling och kanske inte är så mycket bättre än att öka sitt färdighetsvärde. Att betala fokus tycker jag är logiskt, jag vill se fokus användas till andra saker än bara extratärningar, och jag hyser en förhoppning att magireglerna kommer använda fokus på något liknande sätt. Jag har också en tanke med denna teknik och andra liknande, att de bara ska fungera på humanoida folkslag, dels för att man annars måste ta alla stridstekniker i åtanke när man designar alla varelser men också för det känns logiskt att stridsakademier överlag tränar kämpar i kamp mot andra humanoider. Därför ska det finnas speciella tekniker för att slåss mot monster, egentligen är nog monsterdödartekniken jag skrev ut här på tok för bra, fast å andra sidan kostar den ju skjortan. Den andra monsterdödartekniken kändes mer lagom.

Vad gäller kostnaden av teknikerna så vet jag inte, jag har spånat på specialiseringar överlag och jag vill gärna att specialiseringar är något man köper direkt med enheter men frågan är vad som då är rimliga kostnader. 4 enheter inom en färdighetsgrupp kräver två spelmöten, jag undrar om det är tillräckligt. Jag har också tänkt kring att spelledarpersoner inte har tillgång till fokus och därmed inte skulle kunna nyttja dessa tekniker. Är nog enkelt att komma runt, då det ska vara rätt få kämpar som har tillgång till dessa men jag skulle antingen ge runt 3-5 fokus till viktiga spelledarpersoner alternativt kan spelledaren sitta på en mängd fokus som denne kan dela ut per spelmöte, liknande Noirs upplägg med ödespoäng.

Ge gärna feedback, jag vill veta vad folk tänker om stridskonsttekniker och om det här jag listat är ett intressant upplägg.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Jag kom på ett tillägg. Om man utgår från t.ex. målpunkter så kanske det borde kosta 2 fokus i grund att hoppa i skaderesultattabellen. Men om tekniken utvecklas, så den har utvecklingssteg, så kan denna kostnad sänkas. På nivå 2 så kostar det alltså 1 fokus per "hopp" i skaderesultatet, men på nivå 3 kan man hoppa två steg för ett fokus.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Följande tabellresultat från Strider och Drabbningar är väl också att betrakta som stridskonsttekniker:

(2) Ambidexter, "två vapen".
(9) Bärsärksraseri
(14) Dräpande anfall
(16) Dubbelhänt (slåss med off-hand)
(19) Exotisk stridskonst
(22) Finna blotta
(29) Förutse motståndarens drag
(31) Ger inte upp
(38) Kastmästare, dock utan lättlärdbonusen. Tveksam om detta ska vara stridskonst då den är så über.
(43) Kännedom om nervpunkter, minus lättlärdbonusen.
(45) Levande vapen, minus lättlärdbonusen. Också väldigt über.
(65) Sargande anfall
(84) Ståndaktig
(85) Svepande anfall
(91) Undvika avståndsvappen
(93) Undvikande manöver
(96) Vapenspecialist, minus lättlärd.
(97) Våghals (bra för fanatiker!)


Ev kan kanske 38, 45, delas upp i två steg för att stega upp bonusen.

Har jag missat några nu? Rustningstränad (-8 i belastning) borde såklart också vara en teknik. Hur man lär sig dessa i spel har jag inget bra förslag på. Någon som har?
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Ah bra att lista de teknikerna här!

Ambidexter: Vet inte om detta behöver vara en teknik, för effekten att bruka två vapen i Eon IV som det är nu är minimal och ambidexter är en medfödd egenskap.

Bärsäkarraseri: Var utformad typ exakt som jag föreslog tekniker skulle vara däruppe, och lär vara vanligt att tiraker å barbarer försätter sig i.

Dräpande anfall: Hmmm denna funkar typ också som jag formulerade det däruppe, frågan är om det är bättre att ge en hel tärning i bonus per fokus, men att begränsa hur mycket man kan spendera.

Dubbelhänt: Den här känns mer som en teknik som skulle kunna användas i två vapen utövande, även om jag inte skulle ge +1 rörlighet om det var en teknik såklart.

Exotisk stridskonst: Jag skulle nog inte använda den här egenheten som den är beskriven här, men däremot att ge vapenegenskaper till sina attacker är kanske något som stridskonsterna bör kunna göra.

Finna blotta: Hmmm, man kan använda 1 fokus för att köpa en effekt som i vanliga fall kan köpas för 2 övertag. Är det verkligen befogat, känns överflödigt kan jag tycka.

Förutse motståndarens drag: Här är en fördel som för 2 fokus ger 1 extra övertag. Fungerar dock bara när man vunnit. En intressant idé, och övertagen är nog viktiga att inkorporera i stridskonstreglerna.

Ger inte upp: Generell smärtminskningsteknik. Otroligt mäktig teknik överlag, vet inte riktigt hur det skulle funka att lära sig den.

Kastmästare: Hmmmmmmm. Helt galen effekt egentligen, men samtidigt ska avståndsvapen få lite kärlek de med. Fast varför funkade inte den med fokus kostnad som dräpande anfall gjorde? Det hade ju varit otroligt mycket mer balanserat, och är nog så jag skulle föredra den.

Kännedom om nervpunkter: Här är frågan om den är befogad. Jag tänker att vissa vapen är svårare att lära sig att bli bra med, och att ökad skada för stav är en stridsteknik som bara skickliga utövare besitter är något som ger stavar lite extra egenhet. Vore coolt om det var en av väldigt få passiva tekniker som inte kostar fokus.

Levande vapen: Ja en vansinnigt mäktig teknik utan någon kostnad. Det går ju såklart att göra teknikerna svårtillgängliga och kan bli ett äventyr i sig att spåra upp en mentor.

Sargande anfall: +2 grundskada och alla attacker får sargande +1. Har lite svårt att förhålla mig till det här som en teknik, jag tror egentligen att man bara borde ha plus i sargande som en vettig teknik, men vill nog fortfarande att det kostar fokus.

Ståndaktig: Ahaaaa, så kanske man kan göra istället för som jag gjorde det.

Svepande anfall: Känns rimlig, överlag borde väl tekniker som gör vissa anfallsmanövrer bättre vara givet.

Undvika avståndsvapen: Tycker det är ett helt OK tabellresultat, men undrar verkligen vilka stridskonster som innefattar undvikande av avståndsvapen?

Undvikande manöver: Gillar att den bara funkar i strid mot flera, fast hade det inte varit lättare att bara säga att fiender inte kan få numerärt överläge mot personen? Borde kanske kosta fokus också, jag vill ha en kostnad på de flesta tekniker.

Vapenspecialist: Tycker inte om den, iaf inte om övriga skadeökningsregler redan finns med.

Våghals: Roligt tabellresultat men kan inte se den som en stridsteknik.

Rustingtränad: Jadu, belastningsminskning kan man just nu få via att vara dvärg, mystiker eller via det tabellresultatet som du nämner. Vore iofs sjukt om dvärgar kan ha den egenheten och sen bli rustningstränade på det, så att de får -16 i belastning. Överlag så är väl teknik-kostnaden och hur dessa lärs in en av de centrala aspekterna kring hur stridskonster ska utformas, personligen vill jag att de är en fast enhetskostnad, men det kommer förmodligen kosta pengar och att karaktären är i en situation där denne kan träna in tekniken. Vissa tekniker kanske kostar olika mycket erfarenhet, men jag tycker absolut de ska kräva nivåer i färdighetsvärden.

Edit: Man kan inspireras av svavelvinter. Där fanns Bansikan som en separat färdighet/förmåga från ens stridsfärdighet. För att träffa motståndare, parera etc så slogs fortfarande vapenfärdigheten, men man köpte specialiseringar till Bansikan som sen var oerhört användbara i strid. Vet inte om det skulle gå att applicera här, när jag tänker på en specialisering som t.ex. målpunkter så känns den mer relevant under expertisen anatomi snarare än att ligga under en vapenfärdighet eller stridskonstfärdighet. Känns som det är någon form av definition av stridskonsterna som jag inte kan se framför mig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
baron Max Durhal;n57395 said:
Jag vill att stridskonstteknikerna är till för att ge särprägling och kanske inte är så mycket bättre än att öka sitt färdighetsvärde. Att betala fokus tycker jag är logiskt, jag vill se fokus användas till andra saker än bara extratärningar, och jag hyser en förhoppning att magireglerna kommer använda fokus på något liknande sätt.
Problemet med sådana regellösningar är att de förutsätter att spelledarpersoner också har fokus, och det är en öppen fråga om de borde ha det eller ej. Inget i grundboken antyder att de skulle ha det, såvitt jag vet.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Precis som Ymir säger blir det ett problem eftersom jag inte heller tror att slps har fokus och även om man ger dem fokus blir det en krånglig resurs. Man kan ju som sl hålla koll på slps separata fokus men vill man kasta en grupp vältränade riddare. Tror dock det lite tar bort lite av känslan när spelarnas fokus kontras av slp fokus.

Många tekniker kan ju bara ge avdrag men man bör undvika kombinationer som ger konstant möjlighet till att välja träffområde eller liknande.

I övrigt tycker jag att man bör undvika de strikta momentreglerna som fanns i Eon 3 men inte reducera det till att innefatta alla svärd. Då föredrar jag personligen att man delar upp det i mindre grupper om korta, långa, tvåhandssvärd tex.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Eftersom Helmgastarna har hintat om en potentiell expertmodul senare så har jag tänkt att man enkelt kan införa fokus för SLP:s då. Annars vore det väl inget svårt att ge SLP:s oändligt med fokus, de ska ju allt som oftast bara vara med i speciella "scener" medan rollisarna behöver ta hänsyn till vildmarksfärder, mentala trauman och annat. Det skulle lösa det för stridskonsttänket som jag har, fast Ymir hänvisade även till att jag ville ha det i magireglerna, och där skulle jag kanske vilja ha det som i Noir, att spelledaren har en klump öde att använda varje spelmöte.

Hmmm håller nog med om att det kan finnas utrymme för specialiseringar, det påminner otroligt mycket om Noir att man först måste lära sig hantera ett vapen väldigt bra. Det jag gillade i Noir var att man kunde vara hyffsat allmän först, så vissa tekniker fungerade absolut med en bred vapentyp men gav rätt milda bonusar, men ju mäktigare teknik desto mer specialiserad behövde du vara på ett specifikt vapen.
 

Nigmos

Veteran
Joined
6 Sep 2009
Messages
35
Ymir;n57588 said:
Problemet med sådana regellösningar är att de förutsätter att spelledarpersoner också har fokus, och det är en öppen fråga om de borde ha det eller ej. Inget i grundboken antyder att de skulle ha det, såvitt jag vet.
Actually, jag citerar:

"Spelledarpersoner och fokus

Spelledarpersoner kan ej använda fokus för att ge sig själv extra tärningar. När de förlorar fokus eller välmående får de ett avdrag på -1T6 på lika många efterföljande slag som antalet Fokus eller Välmående som förlorades."
Sida 140 i Grundboken för referens.

...nu behöver man ju inte följa reglerna där om man inte vill, jag tycker dessutom det är en väldigt begränsande regel. Använd Fokus på SLP's om det gör dig och Spelarna lyckliga liksom. Eller bara för att jävlas "for the greater good".

Man skulle kunna göra en liten extraregel att Fokus kan användas till just specifikt Stridskonster och möjligen Magier utan några minus, men att om SLP'n så fort den tappar Fokus på grund av andra faktorer följer regeln som står i boken.
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Jag spelar med att random SLP/Vanliga soldater har 0 Fokus, Viktiga SLP/Stora krigare har 5 och "huvud"-SLP/legendariska krigare har 10.

Har också "Stridstekniker" på samma sätt som du, där det finns förkunskaps krav, på en eller flera färdigheter med nivå inräknat. Så när man nått dessa nivåer, tex Svärd 5T6+2 och Djurlära 4T6, så måste rollpersonen spendera uppgraderings-slag tills dess att denne lyckats med alla nämnda färdigheter mot sin respektive nivå två gånger. Med andra ord så måste han lyckas med Svärd mot 32. Har han bonusar som lättlärdhet så räknas dessa in, och har han högre färdighet än kravet, så är det också en bonus, man slår alltid mot kravets höjnings-nivå.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Nigmos;n57652 said:
Actually, jag citerar:


Sida 140 i Grundboken för referens.

...nu behöver man ju inte följa reglerna där om man inte vill, jag tycker dessutom det är en väldigt begränsande regel. Använd Fokus på SLP's om det gör dig och Spelarna lyckliga liksom. Eller bara för att jävlas "for the greater good".

Man skulle kunna göra en liten extraregel att Fokus kan användas till just specifikt Stridskonster och möjligen Magier utan några minus, men att om SLP'n så fort den tappar Fokus på grund av andra faktorer följer regeln som står i boken.
Om man ska vara petig så...

"Spelledarpersoner och fokus

Spelledarpersoner kan ej använda fokus för att ge sig själv extra tärningar. När de förlorar fokus eller välmående får de ett avdrag på -1T6 på lika många efterföljande slag som antalet Fokus eller Välmående som förlorades."


...står det inte att de inte får använda fokus till att aktivera förmågor. Däremot kan det tolkas som att de drabbas av avdrag för att göra det. ;)

/Joel
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Personligen skulle jag nog föredra stridskonster som är automatiska. Om man inför ett helt nytt val som handlar ifall man ska använda 1, 2 eller 3 Fokus på tre olika förmågor så finns det en risk att striderna blir långsammare.

Då vore det mer fördelaktigt om stridskonster var automatiska, alternativt fungerade som förbättrade Fördelar (eftersom vi redan har ett val där, även om man kanske vill hålla urvalet litet men effektivt).
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Känner själv att jag och gruppen hellre använder så kallade automatiska eller passiva stridskonster, alternativt turbovarianter av existerande Fördelar. Detta så att striderna inte saktas ned ännu mer medan en spelare väljer mellan "Hög spark" eller "Låg spark med skruv" varje runda.
 
Top