baron Max Durhal
Veteran
- Joined
- 27 May 2014
- Messages
- 90
Spånade lite igår och tänkte delge tankarna här på forumet. Jag har aldrig riktigt gillat stridskonstreglerna till Eon I-III, det kändes dumt att ha en separat färdighet som gjorde dig super med en typ av vapen, men som färdighetsreglerna fungerade på den tiden så vart man markant sämre om man inte hade tillgång till sitt specialiserade vapen. Jag känner också att mycket som man kunde göra med stridskonsttekniker kan man nu helt enkelt göra med höga färdighetsvärden och köpet av fördelar i striden. Vapenegenskaperna i sig ger också distinktion till olika typer av krigare, men jag kan tänka mig det finns någon form av utrymme att utveckla en ännu mera särpräglad stil.
Jag tänkte beskriva lite olika förslag på stridstekniker jag kom på, men observera att något som jag också hatade med gamla stridskonster var deras uppdelning. Det har i grunden att göra med att jag vill att man som rollperson först blir bra på sin vanliga stridsfärdighet, sen lägger man till tekniker. Ett rollspel som fick till denna känsla tyckte jag var Noir, där expertiser låg till grunden för hur pass mycket "special skillz" man tog in i en strid. Jag skulle kunna tänka mig tematiska beskrivningar av vilka tekniker som är vanliga hos vem och om de är dyra eller svåra att komma åt, men överlag vill jag inte ha stridskonster som är egna färdigheter, jag hoppas innerligt vi slipper det i Eon IV (Om det inte görs någon smart utanför-lådan lösning förstås). Överlag tycker jag det är ett tråkigt sätt att se på stridskonster som att "Nu är den färdig!" för jag ser det som att krigaren konstant utvecklar sig själv och inkorporerar olika "moves" i sin stil.
Förslag på stridskonsttekniker:
Kapande anfall
Krav: Huggande vapen, 5T6 i färdighetsvärde
Effekt: Alla amputationsslag blir -1T6 för offret. Om det uppstod extraskada som inte gav en amputationsrisk, kan anfallaren betala 1 fokus för att gå ner till närmaste skaderesultat som innehar denna egenskap.
Målpunkter
Krav: 6T6 i relevant vapenfärdighet, 5T6 i läkekonst (Eller finns anatomi?)
Effekt: Vid extraskada kan utövaren välja att betala 1 eller mer fokus för att flytta sig uppåt eller neråt så många steg i extraskadetabellen.
Hugg/Kross/Stickteknik
Krav: 5T6 i relevant vapenfärdighet
Effekt: Utövaren kan innan skadeslaget spendera 1 fokus för att få +2 på skadan. Detta kan göras flera gånger.
Stå kvar
Krav: 5T6 Yxa eller annan lämplig dvärgisk vapenfärdighet (Krävs dvärgavapen för detta?)
Effekt: Om utövaren drabbas av fall, tillbakaknuffad, fällningar eller något liknande kan denne betala 1 fokus för att ignorera effekterna av detta.
Monsterdödare
Krav: 5T6 i färdighetsvärde, 4T6 i monsterkunskap (Eller finns annan lämplig färdighet?)
Effekt: Vid skada på best kan utövaren betala X fokus för att få +X på skaderesultattabellen mot monstret.
Monstertaktik
Krav: 5T6 färdighetsvärde, 4T6 monsterkunskap
Effekt: Vid slag på vändningstabellen kan anfallaren betala 1 fokus för att slå om slaget.
Det är ungefär så jag tänkt för teknikerna, men jag har lite kommentarer. Jag vill att stridskonstteknikerna är till för att ge särprägling och kanske inte är så mycket bättre än att öka sitt färdighetsvärde. Att betala fokus tycker jag är logiskt, jag vill se fokus användas till andra saker än bara extratärningar, och jag hyser en förhoppning att magireglerna kommer använda fokus på något liknande sätt. Jag har också en tanke med denna teknik och andra liknande, att de bara ska fungera på humanoida folkslag, dels för att man annars måste ta alla stridstekniker i åtanke när man designar alla varelser men också för det känns logiskt att stridsakademier överlag tränar kämpar i kamp mot andra humanoider. Därför ska det finnas speciella tekniker för att slåss mot monster, egentligen är nog monsterdödartekniken jag skrev ut här på tok för bra, fast å andra sidan kostar den ju skjortan. Den andra monsterdödartekniken kändes mer lagom.
Vad gäller kostnaden av teknikerna så vet jag inte, jag har spånat på specialiseringar överlag och jag vill gärna att specialiseringar är något man köper direkt med enheter men frågan är vad som då är rimliga kostnader. 4 enheter inom en färdighetsgrupp kräver två spelmöten, jag undrar om det är tillräckligt. Jag har också tänkt kring att spelledarpersoner inte har tillgång till fokus och därmed inte skulle kunna nyttja dessa tekniker. Är nog enkelt att komma runt, då det ska vara rätt få kämpar som har tillgång till dessa men jag skulle antingen ge runt 3-5 fokus till viktiga spelledarpersoner alternativt kan spelledaren sitta på en mängd fokus som denne kan dela ut per spelmöte, liknande Noirs upplägg med ödespoäng.
Ge gärna feedback, jag vill veta vad folk tänker om stridskonsttekniker och om det här jag listat är ett intressant upplägg.
Jag tänkte beskriva lite olika förslag på stridstekniker jag kom på, men observera att något som jag också hatade med gamla stridskonster var deras uppdelning. Det har i grunden att göra med att jag vill att man som rollperson först blir bra på sin vanliga stridsfärdighet, sen lägger man till tekniker. Ett rollspel som fick till denna känsla tyckte jag var Noir, där expertiser låg till grunden för hur pass mycket "special skillz" man tog in i en strid. Jag skulle kunna tänka mig tematiska beskrivningar av vilka tekniker som är vanliga hos vem och om de är dyra eller svåra att komma åt, men överlag vill jag inte ha stridskonster som är egna färdigheter, jag hoppas innerligt vi slipper det i Eon IV (Om det inte görs någon smart utanför-lådan lösning förstås). Överlag tycker jag det är ett tråkigt sätt att se på stridskonster som att "Nu är den färdig!" för jag ser det som att krigaren konstant utvecklar sig själv och inkorporerar olika "moves" i sin stil.
Förslag på stridskonsttekniker:
Kapande anfall
Krav: Huggande vapen, 5T6 i färdighetsvärde
Effekt: Alla amputationsslag blir -1T6 för offret. Om det uppstod extraskada som inte gav en amputationsrisk, kan anfallaren betala 1 fokus för att gå ner till närmaste skaderesultat som innehar denna egenskap.
Målpunkter
Krav: 6T6 i relevant vapenfärdighet, 5T6 i läkekonst (Eller finns anatomi?)
Effekt: Vid extraskada kan utövaren välja att betala 1 eller mer fokus för att flytta sig uppåt eller neråt så många steg i extraskadetabellen.
Hugg/Kross/Stickteknik
Krav: 5T6 i relevant vapenfärdighet
Effekt: Utövaren kan innan skadeslaget spendera 1 fokus för att få +2 på skadan. Detta kan göras flera gånger.
Stå kvar
Krav: 5T6 Yxa eller annan lämplig dvärgisk vapenfärdighet (Krävs dvärgavapen för detta?)
Effekt: Om utövaren drabbas av fall, tillbakaknuffad, fällningar eller något liknande kan denne betala 1 fokus för att ignorera effekterna av detta.
Monsterdödare
Krav: 5T6 i färdighetsvärde, 4T6 i monsterkunskap (Eller finns annan lämplig färdighet?)
Effekt: Vid skada på best kan utövaren betala X fokus för att få +X på skaderesultattabellen mot monstret.
Monstertaktik
Krav: 5T6 färdighetsvärde, 4T6 monsterkunskap
Effekt: Vid slag på vändningstabellen kan anfallaren betala 1 fokus för att slå om slaget.
Det är ungefär så jag tänkt för teknikerna, men jag har lite kommentarer. Jag vill att stridskonstteknikerna är till för att ge särprägling och kanske inte är så mycket bättre än att öka sitt färdighetsvärde. Att betala fokus tycker jag är logiskt, jag vill se fokus användas till andra saker än bara extratärningar, och jag hyser en förhoppning att magireglerna kommer använda fokus på något liknande sätt. Jag har också en tanke med denna teknik och andra liknande, att de bara ska fungera på humanoida folkslag, dels för att man annars måste ta alla stridstekniker i åtanke när man designar alla varelser men också för det känns logiskt att stridsakademier överlag tränar kämpar i kamp mot andra humanoider. Därför ska det finnas speciella tekniker för att slåss mot monster, egentligen är nog monsterdödartekniken jag skrev ut här på tok för bra, fast å andra sidan kostar den ju skjortan. Den andra monsterdödartekniken kändes mer lagom.
Vad gäller kostnaden av teknikerna så vet jag inte, jag har spånat på specialiseringar överlag och jag vill gärna att specialiseringar är något man köper direkt med enheter men frågan är vad som då är rimliga kostnader. 4 enheter inom en färdighetsgrupp kräver två spelmöten, jag undrar om det är tillräckligt. Jag har också tänkt kring att spelledarpersoner inte har tillgång till fokus och därmed inte skulle kunna nyttja dessa tekniker. Är nog enkelt att komma runt, då det ska vara rätt få kämpar som har tillgång till dessa men jag skulle antingen ge runt 3-5 fokus till viktiga spelledarpersoner alternativt kan spelledaren sitta på en mängd fokus som denne kan dela ut per spelmöte, liknande Noirs upplägg med ödespoäng.
Ge gärna feedback, jag vill veta vad folk tänker om stridskonsttekniker och om det här jag listat är ett intressant upplägg.