Nekromanti Stridskort till Eon III

Hrimfar

Veteran
Lite inspirerad till snacket på neobloggen om stridskort till Eon IV har jag knåpat ihop början till ett stridskortsystem till Eon III.

Idén till hur korten skulle fungera fick jag genom en trådsök här på forumet; varje spelare har en kortlek med ett visst antal av alla manövrer i samt ett visst antal kort på handen. Det är endast de kort man har på handen som kan spelas ut under den aktuella rundan. Stridskonster och en hög stridsvana leder till att fler kort blir möjliga att ha i sin kortlek samt att man kan ha fler kort på handen.

Jag har än så länge knåpat ihop offensiva närstridshandlingar (de med röd plopp) och kort man alltid har på handen (de med grön plopp), försvarshandlingar (blå plopp) samt kombinationshandlingar (hälften röd, hälften blå plopp).

Kom gärna med synpunkter!

Förslag till regler för strid med kort
Alla spelare måste ha en lek med minst 30 kort. Sortera ut kort du inte kan använda (som blockering om du inte har sköld). Du kan endast uföra den typen av handlingar som du har på handen med ett undantag: du kan alltid göra instinktiva försvar. Ett instinktivt försvar innebär att svårigheten för vinit ökar med Ob1T6 nästa runda (1 nivå för varje instinktivt försvar rollpersonen utför under rundan).

Antal kort på hand = rollpersonens vinit/2+gröna kort (avrunda uppåt i detta fall).

- I början av rundan drar man kort så att man har rätt antal på hand.
- I slutet av varje runda kan man kasta hur många kort man vill för att kunna dra nya nästa runda.
- När leken tagit slut blandar man den och börjar om på nytt.

Edit: korten har samma mått som Magic-kort (som många har liggandes hemma). Tanken var att de ska gå att lägga in i en kortficka tillsammans med ett sådant kort för att de ska få rätt "styvhet" utan att man måste skriva ut dem på kartong.

Edit: uppdaterat pdf:erna, nu med bättre teckensnitt.

Attachments

k7e9

Hero
Ser sjysst ut, får lite warhammer fantasy roleplay vibbar (vilket är något positivt enligt mig). Kan definitivt tänka mig att skriva ut de här korten. Bra att du har med utmattningen handlingen ger.

Bra att du inte har lagt på så mycket färg, utan bara har det viktiga, så drar de inte så mycket bläck.

lägg gärna upp när du har uppdaterat.

Hade du tänkt göra kort för alla tekniker i vapenmästaren också?

Ser bra ut, keep up the good work! :gremlaugh:

Lägg gärna upp en version där det bara finns ett av varje kort också, om man bara vill använda det som referenskort för spelarna (som jag nog kommer göra), för då behöver ju inte varje spelare ha flera exemplar av specifika kort.

Hrimfar

Veteran
Kul att du gillar dem! Jag sitter precis och fixar klart försvarskorten. Har lagt till en extra försvarshandling som heter Kasta sig ner för att öka antalet olika handlingar.

Jag hade tänkt göra kort för alla aktiva tekniker i vapenmästaren. Jag kommer inte skriva ner exakt vad de gör, men de kommer att finnas där så småningom. Först ska jag dock göra kort till mina spelares stridskonster och till några av de vanligaste aktiva teknikerna.

Jag ska se när jag orkar göra en version med 1 av varje kort. Det är ändå en del pulande med "drag & drop" och sånt :gremwink: Har du tänkt på att du ändå behöver flera av varje kort om spelarna ska kunna presentera hela rundans handling med korten?

Helmgast
Hrimfar said:
Lite inspirerad till snacket på neobloggen om stridskort till Eon IV har jag knåpat ihop början till ett stridskortsystem till Eon III.
Utmärkt! Och dessutom bra att ni vänjer er in vid kortanvändande, det är framtiden det. Det ger en bra känsla av "vad kan jag göra?" och "vad händer isåfall?", det vill säga mer inlevelse och uppsnabbad regelkoll.

Imorgon ska Ezping Orm lura iväg oss på äventyrande i Eon IV så i helgen har jag ännu fler idéer att dela med mig av.

Hrimfar

Veteran
Kul att folk laddar ner och kollar korten!

TÄnkte bara höra om fonterna har blivit rätt eller om det krävs att man har dessa på sin hårddisk för att korten ska se bra ut.

Fonterna jag använt är: Ringbearer och Hobby horse

k7e9

Hero
Hrimfar said:
Har du tänkt på att du ändå behöver flera av varje kort om spelarna ska kunna presentera hela rundans handling med korten?
Jo, jag tänkte mer att man skriver ut en korthög till varje spelare. Men det är klart, om man väljer att göra två kraftfulla anfall t.ex. skulle det ju representeras av två kort för den spelaren om de ska läggas ut för att ta effekt.

Jag tänkte dock mest ha dem som regelreferens åt spelarna och som "kom ihåg"-lappar för föregående runda (t.ex. du gjorde ett kraftfullt, min anfallare får -Ob1T6 på vinit) då räcker det med ett kort av varje typ tror jag.

k7e9

Hero
Hrimfar said:
TÄnkte bara höra om fonterna har blivit rätt eller om det krävs att man har dessa på sin hårddisk för att korten ska se bra ut.
Fonterna ser bra ut, tror inte jag har någon av dem men de syns i PDFen.

Hrimfar

Veteran
Notera att jag gjort vissa smärre regeländrningar, kan inte komma på exakt vilka ändringar jag gjort, men speciellt på stridskonster fungerar handlingarna aningens annorlunda än vad de gör enligt böckerna.

Hrimfar

Veteran
Jag ordnade så att en av varje standardkort finns på denna filen. Säg till om det är något jag missat.

Attachments

k7e9

Hero
Hrimfar said:
Jag ordnade så att en av varje standardkort finns på denna filen. Säg till om det är något jag missat.
Sjysst, ska experimentera med dessa på min spelgrupp i nästa vecka. :gremsmile: Kan inte komma på något missat nu, men jag har inte böckerna framför mig heller. Säger till om något dyker upp.

Hrimfar

Veteran
Har lagt upp nya pdf:er med bättre teckensnitt. Sista sidan på stridskonster är specifika tekniker för min spelgrupp.

Ichabod_UBBT

Warrior
Printat.
Klippt.
Plastat.

Redo för en kortlek att testa på lördag.

Även om vi kommer låta spelare välja kort från hela leken, hålla dem i handen och sedan visa.

Ska bli intressant att se.

Saknade föresten lite kort, men det vet du säkert redan. :gremlaugh:

Hrimfar

Veteran
Ichabod said:
Printat.
Klippt.
Plastat.

Redo för en kortlek att testa på lördag.

Även om vi kommer låta spelare välja kort från hela leken, hålla dem i handen och sedan visa.

Ska bli intressant att se.

Saknade föresten lite kort, men det vet du säkert redan. :gremlaugh:
Kul att ni ska använda dem, du för höra av dig efteråt och säga hur det gick! Vi ska också testspela med korten i morgon. Vilka kort är det jag missat att lägga till förresten?

k7e9

Hero
Jag tänkte printa ut dem och sedan testa på nästa speltillfälle. Hade varit bra med kort för alla tekniker i vapenmästaren på sätt och vis, som referenskort.

T.ex. Utspel: -Ob1T6 på Vinit.
Tror mina spelare hade uppskattat extremt mycket att kunna se vilka regler som gällde dem genom att ta de kort som de hade tekniker i.

Om du inte vill sitta och skriva om alla tekniker så kan jag skriva ihop dem på söndag eller något och skicka över, så behöver du bara klistra in dem i din mall (eller om du har mallen och vill skicka över den så kan jag skriva in allt själv och skicka tillbaka).

Är det några kort som är husreglade?

Hrimfar

Veteran
k7e9 said:
Jag tänkte printa ut dem och sedan testa på nästa speltillfälle. Hade varit bra med kort för alla tekniker i vapenmästaren på sätt och vis, som referenskort.

T.ex. Utspel: -Ob1T6 på Vinit.
Tror mina spelare hade uppskattat extremt mycket att kunna se vilka regler som gällde dem genom att ta de kort som de hade tekniker i.

Om du inte vill sitta och skriva om alla tekniker så kan jag skriva ihop dem på söndag eller något och skicka över, så behöver du bara klistra in dem i din mall (eller om du har mallen och vill skicka över den så kan jag skriva in allt själv och skicka tillbaka).

Är det några kort som är husreglade?
Jag lade upp ett nytt stridskonstark för några dagar sedan. PÅ det kortet finns bland annat utspel med, men kortet är anpassat för sättet jag tänkt att kortspelsbiten ska fungera på. Mallen ligger i .pub format, så det går att modifiera om man har microsoft office.

Jag kan försöka skriva ihop orginalteknikerna också och göra ett ark med dem. Dock känns det lite onödigt att skriva ner passiva grejer som just utspel, avancerat anfall etc...

k7e9

Hero
Hrimfar said:
Jag lade upp ett nytt stridskonstark för några dagar sedan. PÅ det kortet finns bland annat utspel med, men kortet är anpassat för sättet jag tänkt att kortspelsbiten ska fungera på. Mallen ligger i .pub format, så det går att modifiera om man har microsoft office.

Jag kan försöka skriva ihop orginalteknikerna också och göra ett ark med dem. Dock känns det lite onödigt att skriva ner passiva grejer som just utspel, avancerat anfall etc...
Håller inte med där, för min spelgrupp på 5 personer som sällan är i strid brukar varje strid bli "vad gör den här tekniken nu igen?" "Kan jag använda utspel nu?" "Får jag bonus om...?"
Så det brukar i princip bli en teknikgenomgång som resulterar i att en strid tar onödigt lång tid. Därför tänkte jag att referenskort kan vara en idé, då kan varje spelare läsa exakt vad hans/hennes tekniker gör och jag behöver inte bläddra igenom hela vapenmästaren varje strid. :gremwink:

Som sagt, om du är villig att dela med dig av din mall för korten så har jag inget emot att skriva alla passiva tekniker själv.
Eller så kan jag skriva dem i word och skicka till dig. Jag vet att min grupp hade haft grym nytta av referenskort för alla handlingar/tekniker för strid så det hade varit supersjysst av dig om du gjorde det möjligt! :gremsmile:

Hrimfar

Veteran
Skriv ner dem i ett dokument så kan jag sammanställa dem. Om det är passiva tekniker ska jag då sätta dem under grön färg, eller ska de fortfarande spegla att de är offensiva eller defensiva med rött/blått?

k7e9

Hero
Hrimfar said:
Skriv ner dem i ett dokument så kan jag sammanställa dem. Om det är passiva tekniker ska jag då sätta dem under grön färg, eller ska de fortfarande spegla att de är offensiva eller defensiva med rött/blått?
Tackar. :gremsmile:
Tänkte väl en kort "Passiv teknik" överst/underst i rutan. Men grönt funkar väl bra som färgkodning, så slipper man dra fram en massa passivt när man letar efter attacker t.ex. (Eller halva grön, halva röd/blå kan ju också funka.)

Skickar ett PM när jag satt ihop ett dokument.