Lite inspirerad till snacket på neobloggen om stridskort till Eon IV har jag knåpat ihop början till ett stridskortsystem till Eon III.
Idén till hur korten skulle fungera fick jag genom en trådsök här på forumet; varje spelare har en kortlek med ett visst antal av alla manövrer i samt ett visst antal kort på handen. Det är endast de kort man har på handen som kan spelas ut under den aktuella rundan. Stridskonster och en hög stridsvana leder till att fler kort blir möjliga att ha i sin kortlek samt att man kan ha fler kort på handen.
Jag har än så länge knåpat ihop offensiva närstridshandlingar (de med röd plopp) och kort man alltid har på handen (de med grön plopp), försvarshandlingar (blå plopp) samt kombinationshandlingar (hälften röd, hälften blå plopp).
Kom gärna med synpunkter!
Förslag till regler för strid med kort
Alla spelare måste ha en lek med minst 30 kort. Sortera ut kort du inte kan använda (som blockering om du inte har sköld). Du kan endast uföra den typen av handlingar som du har på handen med ett undantag: du kan alltid göra instinktiva försvar. Ett instinktivt försvar innebär att svårigheten för vinit ökar med Ob1T6 nästa runda (1 nivå för varje instinktivt försvar rollpersonen utför under rundan).
Antal kort på hand = rollpersonens vinit/2+gröna kort (avrunda uppåt i detta fall).
- I början av rundan drar man kort så att man har rätt antal på hand.
- I slutet av varje runda kan man kasta hur många kort man vill för att kunna dra nya nästa runda.
- När leken tagit slut blandar man den och börjar om på nytt.
Edit: korten har samma mått som Magic-kort (som många har liggandes hemma). Tanken var att de ska gå att lägga in i en kortficka tillsammans med ett sådant kort för att de ska få rätt "styvhet" utan att man måste skriva ut dem på kartong.
Edit: uppdaterat pdf:erna, nu med bättre teckensnitt.
Idén till hur korten skulle fungera fick jag genom en trådsök här på forumet; varje spelare har en kortlek med ett visst antal av alla manövrer i samt ett visst antal kort på handen. Det är endast de kort man har på handen som kan spelas ut under den aktuella rundan. Stridskonster och en hög stridsvana leder till att fler kort blir möjliga att ha i sin kortlek samt att man kan ha fler kort på handen.
Jag har än så länge knåpat ihop offensiva närstridshandlingar (de med röd plopp) och kort man alltid har på handen (de med grön plopp), försvarshandlingar (blå plopp) samt kombinationshandlingar (hälften röd, hälften blå plopp).
Kom gärna med synpunkter!
Förslag till regler för strid med kort
Alla spelare måste ha en lek med minst 30 kort. Sortera ut kort du inte kan använda (som blockering om du inte har sköld). Du kan endast uföra den typen av handlingar som du har på handen med ett undantag: du kan alltid göra instinktiva försvar. Ett instinktivt försvar innebär att svårigheten för vinit ökar med Ob1T6 nästa runda (1 nivå för varje instinktivt försvar rollpersonen utför under rundan).
Antal kort på hand = rollpersonens vinit/2+gröna kort (avrunda uppåt i detta fall).
- I början av rundan drar man kort så att man har rätt antal på hand.
- I slutet av varje runda kan man kasta hur många kort man vill för att kunna dra nya nästa runda.
- När leken tagit slut blandar man den och börjar om på nytt.
Edit: korten har samma mått som Magic-kort (som många har liggandes hemma). Tanken var att de ska gå att lägga in i en kortficka tillsammans med ett sådant kort för att de ska få rätt "styvhet" utan att man måste skriva ut dem på kartong.
Edit: uppdaterat pdf:erna, nu med bättre teckensnitt.
Attachments
-
223.9 KB Views: 56
-
308.8 KB Views: 34