Nekromanti Stridsregler i DoD -91

Eksem

Champion
Som SL när vi spelar drakar och demoner är jag ofta lite mer åt storytellinghållet och tycker därför att kampens dramatik ofta försvinner eftersom striderna tar alldeles för lång tid.

Därför undrar jag om någon har något tipz på hur man ska snabba upp spelet? Själv har jag funderat på att ta bort själva pareringen och ersätta den med denna variant:

För varje vapenfärdighet man har får man ett parervärde som har värdet FV/2. Det värdet dras från motståndarens CL vid anfall.

Ex: Sir Glen som har FV 16 i bredsvärd anfaller en Orch med FV 13 i kortsvärd. Orchen får därför parervärde 7 (13/2 avrunda uppåt). Sir Glens CL blir alltså 9 (16-7) om inga andra modifikationer förekommer.

Ovanstående har dock aldrig testats i praktiken. Men vad säger ni? Finns det än bättre lösning? Jag vet inte heller hur jag ska göra med sköldar... de kanske får ett permanent parervärde och så tar jag bort sköldfärdigheten överhuvudtaget.

...Jag vet inte, jag tycker att det låter krångligare. Då måste du ju beräkna FV för varje par gubbar som strider mot varandra. Tänk dig att det är en strid där flera st är med och strider mot olika gubbar i omgångar. Det blir mycket matte, det...
Personligen så gillar jag DoD just därför att striderna går så snabb och enkelt, men så är jag ju van vid Eon också.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>

Riddaren

Swashbuckler
Vad händer om någon har sköld? Halva sköldens FV? Verkar ju inte speciellt logiskt.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Eksem

Champion
Hihi, jo det är ju bättre än Eon om man ser till vad jag är ute efter. Matten är inget problem (jag är hyfsat kvik på huvudräkning), det är ju också värden man kan skriva upp på både RP och SLP innan spelet börjar.

Eksem

Champion
Exakt, jag har ingen aning om hur jag ska göra med sköldar i så fall. Ett annat problem blir ju att det kan uppstå situationer där det också blir omöjligt att träffa. Men om jag plockar bort pareringen överhuvudtaget går det nästan alldeles för snabbt.

Det här är något som måste speltestas först märker jag. Men kom gärna med andra tipz på hur jag kan snabba upp det, och gärna en lösning på probelemet med skölden.

Count

Warrior
Tjenare!

Det där med att en person inte kan träffa en kan ju stämma, om du är så pass skicklig och med lätthet undviker din fiendes klinga så skulle det gå...

Sen så var det sköld problemet... Varför inte göra så att "ha du en sköld så blir det inget avdrag på din parrering?".
En sån regel skulle kunna gå också.

Jag kom även på en annan regel :gremsmile: , reglan är att motståndaren får + 2 i CL när dom attackerar för varje person över 1. Så låt oss då säja att 5 stycken anfaller en krigare med 20 i parering.
Alla fienderna har 10 i sitt vapen.
20/2 = 10... så mycket ska dras av från de som anfaller.
10/2 = 5... så mycket ska dras av från Krigaren.
Om min matte stämmer så har nu:
KRIGAREN: 15
FIENDEN: 0
Nu var det ju så att för varje person över ett som anföll fick varje person +2 i CL så resultatet blev så här:
KRIGAREN: 15
FIENDE1: 8 i CL vid attack(2+2+2+2)
FIENDE2: - : -
FIENDE3: - : -
FIENDE4: - : -
FIENDE5: - : -

Nu kanske det här var ett dåligt sätt att beskriva det men nu jag har i alla fall försökt att hjälpa.

MvH Martin

Rimmer

Veteran
Ett annat alternativ vore ju att ha en lista med slumpade 1-20 tal som du kunde ta av varje gång någon parerar. DÅ behöver du ju bara titta och markera av samtidigt som du talar om om det blir en träff eller inte.