För ett par månader sedan lade jag upp ett utkast på ett stridssystem här på forumet. Efter det låg hela projektet på is, men nu har jag plockat fram, dammat av och putsat på det, och skulle gärna vilja höra folks åsikter om denna senaste inkarnation. Samtliga termer som står med fet stil är speltermer som jag eventuellt kan komma att döpa om (åsikter om namnen uppskattas).
Några grundtankar
Systemet är ett försök att göra någonting någorlunda snabbt, någorlunda realistiskt och som samtidigt skiljer sig från det traditionella "slå för initiativ - slå för att anfalla - slå för att parera". Färdighetssystemet går ut på att man ska slå (en variant av) 2T10+Färdighet och komma över en svårighetsgrad. Jag hade tänkt att låna Skymningshem-Västmarks system med delstrider där kombattanterna vanligen paras ihop två och två.
Stridsslaget
Grunden i systemet är stridsslaget. I detta inbegrips både initiativ, manövrar, anfall och parader - man slår alltså inte separat för varje anfall. Stridsslaget görs som ett vanligt slag för stridsfärdigheten och jämförs sedan med motståndarens stridsslag. Om slagen blir lika lyckas ingen av kombattanterna få övertaget. Om en kombattants stridsslag överträffar motståndarens med mellan 1 och 4 har han tagit initiativet. Om han vinner med mellan 5 och 9 har han fått en öppning, och om han vinner med 10 eller har han funnit en allvarlig blotta i motståndarens försvar. Efter stridsslaget får vinnaren nu välja hur han ska utnyttja sitt övertag.
Anfall
Det rakaste är förstås att anfalla. Om anfallaren har funnit en öppning träffar han automatiskt - slå ett skadeslag. Om anfallaren funnit en allvarlig blotta träffar han automatiskt, och får dessutom en bonus på skadeslaget. Om han bara vunnit initiativet har dock motståndaren en chans att parera eller rent av göra ett motanfall.
Parerslaget görs som ytterligare ett slag för stridsfärdighet, där anfallaren måste övervinna försvararen för att göra skada. Om försvararen försöker göra ett motanfall får han -2 på sitt slag, men om han ändå vinner träffar han anfallaren och får slå skada.
Förbättra övertag
Istället för att anfalla kan vinnaren av stridsslaget försöka förbättra övertaget. Detta gör att han inte får slå skada, men i gengäld får han bonus på nästa stridsslag. Storleksordningen tänker jag mig är typ +2 för initiativ och +4 för öppning, men om systemet kommer till speltest kan det ju ändras. Övertag är kumulativt, så gör man detta flera rundor i rad kan man samla ihop till en saftig bonus. Om man anfaller eller förlorar stridsslaget går dock bonusen förlorad.
Särskilda manövrar
Alla dessa specialmanövrar som finns i andra rollspel är också möjliga: siktade attacker, avväpning, fällning o dyl. Dessa kräver vanligen ett färdighetsslag av något slag, samt att man får en öppning eller bättre på striddslaget. Vissa riktigt komplicerade manövrar kan kräva en allvarlig blotta innan man kan genomföra dem.
Stridstaktiker
Man kan, innan man slår stridsslaget, försöka vara offensiv eller defensiv. En offensiv taktik ger en +2 (eller nåt) på stridsslaget, men skulle man förlora räknas motståndarens övertag som ett snäpp bättre - initiativ blir öppning, öppning blir allvarlig blotta. En defensiv taktik ger också +2 på stridsslaget, men man kan inte göra något om man vinner (alternativt, ens övertag blir ett snäpp sämre).
Den blev rätt lång. Några tankar?
Ridijeck
rätt nöjd med resultatet
Några grundtankar
Systemet är ett försök att göra någonting någorlunda snabbt, någorlunda realistiskt och som samtidigt skiljer sig från det traditionella "slå för initiativ - slå för att anfalla - slå för att parera". Färdighetssystemet går ut på att man ska slå (en variant av) 2T10+Färdighet och komma över en svårighetsgrad. Jag hade tänkt att låna Skymningshem-Västmarks system med delstrider där kombattanterna vanligen paras ihop två och två.
Stridsslaget
Grunden i systemet är stridsslaget. I detta inbegrips både initiativ, manövrar, anfall och parader - man slår alltså inte separat för varje anfall. Stridsslaget görs som ett vanligt slag för stridsfärdigheten och jämförs sedan med motståndarens stridsslag. Om slagen blir lika lyckas ingen av kombattanterna få övertaget. Om en kombattants stridsslag överträffar motståndarens med mellan 1 och 4 har han tagit initiativet. Om han vinner med mellan 5 och 9 har han fått en öppning, och om han vinner med 10 eller har han funnit en allvarlig blotta i motståndarens försvar. Efter stridsslaget får vinnaren nu välja hur han ska utnyttja sitt övertag.
Anfall
Det rakaste är förstås att anfalla. Om anfallaren har funnit en öppning träffar han automatiskt - slå ett skadeslag. Om anfallaren funnit en allvarlig blotta träffar han automatiskt, och får dessutom en bonus på skadeslaget. Om han bara vunnit initiativet har dock motståndaren en chans att parera eller rent av göra ett motanfall.
Parerslaget görs som ytterligare ett slag för stridsfärdighet, där anfallaren måste övervinna försvararen för att göra skada. Om försvararen försöker göra ett motanfall får han -2 på sitt slag, men om han ändå vinner träffar han anfallaren och får slå skada.
Förbättra övertag
Istället för att anfalla kan vinnaren av stridsslaget försöka förbättra övertaget. Detta gör att han inte får slå skada, men i gengäld får han bonus på nästa stridsslag. Storleksordningen tänker jag mig är typ +2 för initiativ och +4 för öppning, men om systemet kommer till speltest kan det ju ändras. Övertag är kumulativt, så gör man detta flera rundor i rad kan man samla ihop till en saftig bonus. Om man anfaller eller förlorar stridsslaget går dock bonusen förlorad.
Särskilda manövrar
Alla dessa specialmanövrar som finns i andra rollspel är också möjliga: siktade attacker, avväpning, fällning o dyl. Dessa kräver vanligen ett färdighetsslag av något slag, samt att man får en öppning eller bättre på striddslaget. Vissa riktigt komplicerade manövrar kan kräva en allvarlig blotta innan man kan genomföra dem.
Stridstaktiker
Man kan, innan man slår stridsslaget, försöka vara offensiv eller defensiv. En offensiv taktik ger en +2 (eller nåt) på stridsslaget, men skulle man förlora räknas motståndarens övertag som ett snäpp bättre - initiativ blir öppning, öppning blir allvarlig blotta. En defensiv taktik ger också +2 på stridsslaget, men man kan inte göra något om man vinner (alternativt, ens övertag blir ett snäpp sämre).
Den blev rätt lång. Några tankar?
Ridijeck
rätt nöjd med resultatet