Jarl
Hero
- Joined
- 17 Sep 2003
- Messages
- 1,790
Jupp, ännu ett inlägg om strid... men jag skrev det i titeln, så inlägget är bara att ignorera om man inte orkar med sånt
Nåväl.
Här kan man finna själva grunden i mitt stridssystem (2,5 a4). Vad jag gärna skulle vilja veta om någon kikar på det är:
Främst: är det enkelt att förstå? Det innehåller inte så mycket exempel, men förstår man ändå? Om inte, vad behöver förklaras bättre? Reglerna är inte tänkta att rikta sig till människor som aldrig spelat rollspel förut, snarare de som har lite erfarenhet av att använda rollspelsregler.
I andra hand: Känns det som att reglerna i sig skulle fungera? Är det något som leder väldigt icke-trovärdiga resultat? Den här versionen är rätt strömlinjeformad, tidigare versioner tog hänsyn till flera aspekter (t.ex att sköld ger bonus till anfall etc), men många sådana har tagits bort för att förenkla det hela. Vad jag själv är lite tveksam till är "skicklighetsbonus". Jag ville få med karaktärens skicklighet i skadeslaget, helst med enklast möjliga beräkningar (tidigare var det differensen mellan båda inblandades slag).
Förförståelse:
Eftersom texten inte förklarar alla uttryck (de har förklarats tidigare i reglerna) så följer en liten, liten ordlista :
"Färdighetsnivå" - Färdigheter har en nivå mellan 1 och 10 som visar hur skicklig man är.
"Inriktning" - Färdigheter i spelet är breda, inriktningar visar vad man är extra bra på.
"Manövrar" - special, eh, manövrar inom inriktningar. T.ex. Kraftfullt Anfall för Inriktningen "Svärd".
"Perfekt slag" - ovanligt lyckat slag. Om tärningens resultat är 10 och kontrolltärningen visar jämn siffra så är slaget perfekt.
"TK" - standardtärningsslaget i spelet. Består av två T10, båda läses 1-10, men den andra är "kontrolltärning" och dess resultat används bara i vissa speciella fall.
ps. Vissa namn på saker är bara tillsvidare, antagligen kommer det inte heta "Perfekt slag" och så vidare ds.
/nippro
Nåväl.
Här kan man finna själva grunden i mitt stridssystem (2,5 a4). Vad jag gärna skulle vilja veta om någon kikar på det är:
Främst: är det enkelt att förstå? Det innehåller inte så mycket exempel, men förstår man ändå? Om inte, vad behöver förklaras bättre? Reglerna är inte tänkta att rikta sig till människor som aldrig spelat rollspel förut, snarare de som har lite erfarenhet av att använda rollspelsregler.
I andra hand: Känns det som att reglerna i sig skulle fungera? Är det något som leder väldigt icke-trovärdiga resultat? Den här versionen är rätt strömlinjeformad, tidigare versioner tog hänsyn till flera aspekter (t.ex att sköld ger bonus till anfall etc), men många sådana har tagits bort för att förenkla det hela. Vad jag själv är lite tveksam till är "skicklighetsbonus". Jag ville få med karaktärens skicklighet i skadeslaget, helst med enklast möjliga beräkningar (tidigare var det differensen mellan båda inblandades slag).
Förförståelse:
Eftersom texten inte förklarar alla uttryck (de har förklarats tidigare i reglerna) så följer en liten, liten ordlista :
"Färdighetsnivå" - Färdigheter har en nivå mellan 1 och 10 som visar hur skicklig man är.
"Inriktning" - Färdigheter i spelet är breda, inriktningar visar vad man är extra bra på.
"Manövrar" - special, eh, manövrar inom inriktningar. T.ex. Kraftfullt Anfall för Inriktningen "Svärd".
"Perfekt slag" - ovanligt lyckat slag. Om tärningens resultat är 10 och kontrolltärningen visar jämn siffra så är slaget perfekt.
"TK" - standardtärningsslaget i spelet. Består av två T10, båda läses 1-10, men den andra är "kontrolltärning" och dess resultat används bara i vissa speciella fall.
ps. Vissa namn på saker är bara tillsvidare, antagligen kommer det inte heta "Perfekt slag" och så vidare ds.
/nippro