Nekromanti Stridsregler

Ram

Skev
Jag är på jakt efter ett stridssystem. Det som jag vill ha är ett system som stödjer (förhållandevis) långa strider men som ger stöd för att dessa skall vara varierade och inte bli tråkiga tennismatcher.

Systemet bör inte vara vidare dödligt. Inte Neotech alltså.

Systemet är i första hand fokuserat på närstrid, avståndsstrid är underordnat.

Mängden tärningar och rullande är sekundärt, huvudsaken är att spelaren känner att det är varierat och att de val denne gör spelar roll. Mao så är det viktigare att det är kul än slimmat även om jag gillar slimmat.

Jag ser gärna ett speligt system och skulle gärna vilja ha ett system som möjliggör att man drar nytta av omgivningen i stil med att använda pelare som skydd eller reflektera solen i vapnet. Men detta är helt underordnat det övriga som jag skrivit.

Har ni något bra system åt mig? Beskriv gärna lite om varför just det systemet är bra.

Snow

Swashbuckler
Jag håller precis på att skriva ett system som verkar matcha de flesta krav du ställer upp.

* Inte vidare dödligt: Det finns bra chans att inte bli skadad i en strid, om man vinner.

* Fokuserat på närstrid: Ja, närstrid stöds extra bra. Avståndsstrid funkar. Egentligen kan det vara en konflikt med vilka färdighetsvärden som helst.

* Varierat: hmmm? Tja.. vet inte.

* Meningsfulla val: Japp, massor.

* Kul: systemet är tänkt att vara en nagelbitare.

* Speligt: ja.

* Dra nytta av omgivningarna: hmm.. det stöds inte direkt med sådan detaljrikedom. Men en hel del resultaten förklaras lämpligtvis med att man hoppar bakom pelare, rullar in under bord, sparkar möbler på varandra etc.

Mitt system tar avstamp i äventyrsfilmer som typiskt böljar fram och tillbaka. Ena killen anfaller, tvingar den andra bakåt, fäller honom, avväpnar honom, säger något giftigt om dennes far. Men precis när han ska sätta svärdet i honom så lyckas motståndaren rulla in under ett bord. Vips är denne på fötter igen, med ett nytt vapen han plockar från spiselkransen. Med en mördande replik sätter han igång sitt motanfall.

Man bygger alltså upp ett övertag så långt man vågar (missar man så kommer motståndaren undan) för att sedan försöka avsluta hela rasket. Sen är det fiendens tur.

Det spelar egentligen ingen roll vilka färdigheter man använder. Några exempel:

* Närstrid vs Närstrid: vanilj-strid.
* Närstrid vs Akrobatik: Man försöker hugga ner någon som försöker fly eller springa förbi.
* Avståndsstrid vs Vaksamhet: Man försöker skjuta en vakt innan han upptäcker en.
* Vältalighet vs Vältalighet: Förhandling eller köpslående.
* Akrobatik vs Akrobatik: Kappridning.
* Vältalighet vs Vaksamhet: Bluffa sig förbi vakten.

Låter det intressant? Isåfall kan jag maila dig dokumentet jag filar på...

Ram

Skev
Jag upplever att det kanske faller på en ganska viktig punkt vad gäller mina "krav". Variation är nästan det allra viktigaste då systemet som jag hoppas hitta skall stödja... Jag vet inte, tänk striderna i Star Wars till exempel. De skall vara långa och utdragna, skall kunna bölja och man skall kunna ta till olika trick etc. och så mycket som möjligt av det skulle jag vilja ha vettigt stöd för i systemet.

I mitt eget designtänk för detta så utgick jag ifrån att man som spelare skall ha ett antal stridsrelaterade färdigheter och att man skall ha ett finurligt system som uppmuntrar spelaren att välja mellan dem och att man skall få någon form av bestraffning om man väljer samma agerande hela tiden.

Men jag har för lite tid att baka och speltesta system så jag vill gärna plocka någonting från "hyllan".

Däremot så är jag alltid intresserad av nya system så jag tittar gärna på ditt system. Ännu bästare vore förståss om du startade en tråd om det. :gremsmile:

Snow

Swashbuckler
Jag har redan startat en tråd om det:
här

Jag har sedan dess putsat på systemet en aning.

Angående variationen så kan man byta taktik (=byta färdighet) under handlingens gång.

Jag är på gång att speltesta själv... så snart jag kan...

Ram

Skev
Tycker det ser riktigt trevligt ut även om det inte är riktigt rätt för mig i det här projektet. Lite för abstraherat (ger upp mål, intentioner, en agerar i taget etc. faller mig inte på läppen för detta. Fast kanske... Skall fundera lite. Det kanske är så bra att jag missar det).

Ser fram emot speltestrapporter.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
D&D 4e! Variationen på powers man kan använda gör att striderna inte blir tennismatcher, helning av olika slag hjälper av dödligheten, avsevärt mer fokus på kul än på att vara slimmat, och speligt så det stänker om det. Närstrid och avståndsstrid är visserligen ungefär lika väl stödda, och det där med att utnyttja omgivningen finns det inte särskilt omfattande regler för (även om de finns), men annars låter det exakt som vad du beskriver.

En brasklapp dock: systemet är gjort för gruppstrider. Om du vill ha dueller är det inte riktigt lika intressant, eller åtminstone mer beroende av vilken typ av rollperson man spelar för att det ska vara spännande (när min warlord, vars förmågor nästan enbart gick ut på att hjälpa och få hjälp av andra, hamnade i tvekamp var det till exempel inte så spännande).

Ram

Skev
Jag har väntat på det svaret och det är ett bra svar. :gremsmile:

Fast det funkar inte för detta. Systemet är lite för tjockt. Det har mycket som är rätt, men även för mycket som inte passar.

Framförallt så vill jag ha en tydligare koppling (om än inte övertydligt) mellan systemet och det beskrivande och några andra saker.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Ähum ... Rolemaster (Lvl 5-10)?

Motivering: Utbyggbart hur långt som helst. Massor med beskrivningar av stridsresultat och fummel. Blödningar, stuns och knockningar gör varje strid oförutsägbar och kan ge upphov till desperata situationer. På den nivån är spelet sällan särskilt dödligt men man har alltid risken att få in en crit.
:gremooo:

//EvilSpook

Ram

Skev
Också en bra ide, men det faller lite på samma saker som D&D4.

Åsså passar inte levels in riktigt heller. Borde ha skrivit det...

Andy

Vila i frid
Har du kollat in Noir. Där kan man hålla på med slagsmål i timmar. Mycket beskrivningar och samberättande som är regelstyrt.

Underbart!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vad menar du med långa strider?

Strider som tar lång tid att spela?

Strider som i fiktionen sträcker sig över lång tid?

Ram

Skev
I första hand tar lång tid att spela. Hur menar du när du säger "Strider som i fiktionen sträcker sig över lång tid"? Typ timmar som går i spelets tid?

Det som jag vill ha kan kokas ned till:
* Striden skall kunna ha och bör ha många vändningar.
* Striden skall kunna ses som en jakt och man skall kunna skifta mellan att jaga och att vara jagad beroende på läget.
* Man skall kunna och bör ha flera annorlunda metoder att bedriva striden.

Återigen, tänk Star Wars. Stiden i The empire strikes back där Luke och Darth Vader fightas. Åsså applicera ett system på det. Som inte är alltför abstraherat eller friformigt och inte alltför trad:igt heller...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ok, då förstår jag. För vill man bara ha strider som tar lång tid att spela kan man ju spela Western och liknande tungrodda system. Där tar skeenden på några sekunder timmar att reda ut.

Tvärt om finns ju slagfältssystemet i Pendragon där man ganska fort kan spela saker som tar åtskilliga timmar i berättelsen.

Punktlistan var riktigt bra för att se vad du är ute efter. Jag vet inga bra system för att få till det där dock. Kanske att HKAT!2 kan fixa det åt dig, men jag har inte reglerna i tillräckligt färskt minne för att kunna ge något bra svar.

Själv hade jag använt Höstdimmas regler, men det är för att jag kan tänka mig att lyfta upp en del saker i berättandet som inte finns rent mekaniskt stöd för.

Craygh

Swordsman
Vill slå ett slag till för NOIR här, skönt regelsystem med bra valmöjligheter. En grej med Noirs regelsystem bara är att, ur rent spelig synpunkt, så kan det bli obalanserat.

Ram

Skev
Det var skitlänge sedan jag läste Noir nu, men jag har för mig att det var rätt abstrakt och att det fanns en trevlig koppling mellan system och berättandefrihet...

Men jag minns inte riktigt. Har du lust att förklara lite?

Craygh

Swordsman
NOIRs regelsystem är visserligen duktigt abstraherat och flyter på ganska bra, men de val man som spelare har faktiskt betydelse för hur striden sedan flyter. Ibland mer betydelse än karaktärens stats. Fast det är klart, som du beskriver det är det nog för abstrakt, det finns bara en ahandling för att anfalla i närstrid till exempel, sedan får man beskriva detta hur man vill.

Christoffer

It's all pig.
Burning Wheels Fight! passar in rätt bra på allt som du beskriver. Strider kan dra ut på tiden, speciellt om motståndarna är jämna, och det är svårt att faktiskt döda någon rakt av. Fokuset ligger på närstrid, handlingarna spelar stor och kan tippa striderna åt det enda eller andra hållet. Det är ett underbart roligt att utkämpa strider med Fight!, det finns alltid en möjlighet att man scriptat åt helvete fel och det finns alltid, i varje tärningsslag, något som står på spel.

Ram

Skev
Nja, RoS är iofs ett riktigt bra system, men det begränsas (om jag inte missminner mig) av att man bara har sina tre pölar att satsa i (Offensiv, Defensiv och Initiaitv) och jag har även för mig att striderna tog slut rätt fort...