Sum_3
Veteran
Jag fattar inte stridsreglerna ordentligt, jag ska spelleda Slaget vid Röda Floden under veckan, och fattar inte riktigt hur stridsreglerna funkar. Här är nog det viktigaste jag undrar över
Väljer man om man ska använda ett vapens hugg/kross/stickskada i närstrid eller slår man fram det?
Funkar det här med närstridsreglerna, att först väljer försvararen handlingar, t ex 2 pareringar, och efter det väljer anfallaren, t ex 2 snabba attacker som han siktar högt med? Blir inte risken stor att försvararen väljer helknäppa handlingar jämfört med det anfallaren sen väljer? Kan man ändra lite på reglerna så att först väljer anfallaren, t ex 2 normala attacker, och efter det väljer försvararen, t ex parera de anfallen, och möjligtvis göra ett motanfall osv. Hur gör ni? Funkar reglerna som de är?
Om man gör ett ”vanligt” fummel med avståndsvapen, alltså slår 2 st 6:or, vad händer då? Om man slår 3 st 6:or slår man på fummeltabellen, men vad händer med ett avståndsvapen?
Är en runda på ca 4 sekunder?
Skriv gärna ett långt exempel om ni orkar, med allt från vapenvärden och skador och dödsslag inblandat, kort sagt, skriv om en strid ( gärna med alla tärningsslag och sånt) tills nån dör! Ta gärna med alla frivilliga regler som ni brukar använda i strid, och skriv om läkning och liknande om ni har lust...
Förutom det här vill jag berömma alla som gjort Eon för ett välgjort Rp skapar system …mycket bättre än DoD 6 som jag spelat tidigare, eftersom nu får alla kläder, elddon, en filt osv, och oftast vapen och andra tillägg (B,C och D-val) från början. Och yrken och färdigheter är också de välgjord…det enda konstiga är att man kan ta en dolk t ex, och döda vadsomhelst med ett slag, även fast det är väldigt osannolikt! Ob omslag kan ibland kännas ganska knäppa tycker jag…
Väljer man om man ska använda ett vapens hugg/kross/stickskada i närstrid eller slår man fram det?
Funkar det här med närstridsreglerna, att först väljer försvararen handlingar, t ex 2 pareringar, och efter det väljer anfallaren, t ex 2 snabba attacker som han siktar högt med? Blir inte risken stor att försvararen väljer helknäppa handlingar jämfört med det anfallaren sen väljer? Kan man ändra lite på reglerna så att först väljer anfallaren, t ex 2 normala attacker, och efter det väljer försvararen, t ex parera de anfallen, och möjligtvis göra ett motanfall osv. Hur gör ni? Funkar reglerna som de är?
Om man gör ett ”vanligt” fummel med avståndsvapen, alltså slår 2 st 6:or, vad händer då? Om man slår 3 st 6:or slår man på fummeltabellen, men vad händer med ett avståndsvapen?
Är en runda på ca 4 sekunder?
Skriv gärna ett långt exempel om ni orkar, med allt från vapenvärden och skador och dödsslag inblandat, kort sagt, skriv om en strid ( gärna med alla tärningsslag och sånt) tills nån dör! Ta gärna med alla frivilliga regler som ni brukar använda i strid, och skriv om läkning och liknande om ni har lust...
Förutom det här vill jag berömma alla som gjort Eon för ett välgjort Rp skapar system …mycket bättre än DoD 6 som jag spelat tidigare, eftersom nu får alla kläder, elddon, en filt osv, och oftast vapen och andra tillägg (B,C och D-val) från början. Och yrken och färdigheter är också de välgjord…det enda konstiga är att man kan ta en dolk t ex, och döda vadsomhelst med ett slag, även fast det är väldigt osannolikt! Ob omslag kan ibland kännas ganska knäppa tycker jag…