Nekromanti Stridsstämning?

Belkor

Veteran
Under strider (åtminstånde mina) så finns det tendens att stämningen bryts i ett käbbel om massa regler och extraskador osv. Så frågan lyder: Hur kan man göra för att hålla stämningen uppe vid strider :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused:

Duddmannen

Hero
Ganska svårt...

Sådant där är svårt att komma runt. Det enda tips jag kan ge som jag vet funkar någorlunda är att lära sig alla regler som vanligtvis kommer upp i en strid så pass väl att bokblädder inte är nödvändigt.

Som Spelledare vet du ju vilka vapen dina egna mannar kommer att ha. Du vet också var striden skall stå och vilka rollpersoner som är inblandade. Med detta kan du i förväg räkna ut några av de speciella situationer som kan uppstå. Exempelvis kanske striden sker vid ett vattendrag - då kan du kolla upp reglerna för drunkning, bestämma dig för hur svårt det är att röra sig i vatten, se hur nedkylning funkar (om det är kallt vatten). Du kan även ta reda på vilka mått som gäller på själva stridsplanen. Du vet var striden skall börja, då vet du också hur lång bort olika fiender kan komma att stå från varandra, vilket snabbt ger dig hur svårt det blir för en spelare med pilbåge att träffa denne.

Kolla upp eventuella specialregler för dina rollpersoners olika vapen, särskilt deras favoritvapen.

I korthet: planera noga - JÄTTENOGA - så kommer det att flyta lättare.

Wictor

Warrior
Enväldig improvisatör

Annars kan du välja att emallanåt bli en enväldig SL och improvisera ihop en regel eller dylikt när det blir för mycket käbbel och bestämma att så är det. Viktigt då är att man är konsekvent och inte ändrar sig en massa. Ibland behöver man inte slå något slag för att kolla hur skadad rövaren som fick en pil i ögat blev, man kan bara bestämma sig för att han är död.

Mumfie

Veteran
Första steget inan man börjar e att kolla så att alla spelare kan reglerna och att man spelar efter samma.
Sen är det bra om SL kan dom flesta regler i huvudet.
Sedan är det ALLTID SL som bestämmer för att få flyt som t.ex att man glömt en regler kan han improvisera snabbt och även om det e fel så har han rätt.

Det är inte det viktigaste att man följer reglerna utan att man har kul

Blasphemy

Swashbuckler
Well...
Det kan vara ett problem... Personligen gillar jag inte när spelledaren improviserar för friskt i dessa fall. Typ: "Du gör någa snabba hugg och dödar honom". Visst går det väl an om striden skall avslutas eller om motståndaren är helt kass i jämförelse med rollpersonen. Det som är ännu värre är ju om spelledaren säger: "Han avväpnar dig, sparkar omkull dig och sätter sin svärdsklinga mot din strupe".
Nej i strid vill jag gärna ha regler och tärningsslag. Då blir det genast relevant hur skicklig ens rollperson är och Spelledaren är inte den som bestämmer hur allt kommer att sluta.

Men då kommer istället tärningsrullandet in. Slag efter slag, spelarna kommenterar regler och så vidare. Att få upp flytet i det hela handlar till stor del om vana. Om man har spelat ett tag med samma spelgrupp så kommer alla snabbt in i regler och liknande. Spelare som sedan sitter och poängterar allt, gnabbar mot spelledaren och liknande under striden borde få ett tillsägelse.

Det finns vissa spelledare som kan bemästra strider. Detta handlar sällan om tärningsslag – det handlar om beskrivningar. Spelledaren passar på att blanda in stämningsskildringar i skeendet. Hur svärdet glimmar till i månljuset, hur klingan biter genom ringbrynjan och rosslingen när lungan punkteras. Spelare som spelar med på detta och lever sig in i striderna och beskriver sin karaktärs agerande på ett stämningsfullt sätt får farten att flyta betydligt snabbare.

stoffe_UBBT

Veteran
Re: Ganska svårt...

Ett tips som funkar (iallafall på mina spelare):
En strid är psykisk misshandel på hög nivå, det gäller att få spelarna att förstå det.
Det lättaste sättet är att föra nogranna beskrivningar på skador som uppkommer under stridens gång. T.ex. att man ganska ofta mår illa när man får kraftiga blodförluster eller ljuden blir när benpiper knäcks (låter som att stampa av en tjock gren) och river igenom hud och muskler.
Många av dom här "händelserna" kan man läsa sej till i läkarlexicon som finns lite varstans att hitta.

Spelarna blir ofta äcklade av en bra beskrivning och lever sej ofta in i striden bättre då.Stressa spelarna lite grann när dom ska ta beslut påvad dom ska göra på sin runda, en strid är ingen picknik i det gröna, utan skynda på dom lite granna. Det gäller även dej som SL att kunna ta snabba beslut om vad dina SLP:s ska göra.

x3m

Veteran
Under strider (åtminstånde mina) så finns det tendens att stämningen bryts i ett käbbel om massa regler och extraskador osv.
Om reglerna kommer ivägen för att ha kul kanske de är för klumpiga eller komplexa. Titta på andra rollspel för inspiration för att förenkla eller för att byta regelsystem.

Hur kan man göra för att hålla stämningen uppe vid strider
En viktig sak tror jag är att hålla spelarnas engagemang uppe. Är inte striden spännande utan spelarena och SL anser att de inte kan förlora så försvinner engagemanget. Vissa rollspel har ett alternativ förenklat stridssystem där t ex hela striden slås med ett tärningsslag per deltagare. Om jag minns rätt så har Feng Shui en regel som säger att en SLP utan namn är ute ur striden vid första skadan.