Stridssystem i grova drag

Hur lång tid ungefär det att spela tar en strid mellan spelargruppen och lika många och skickliga motståndare?

Hur lång tid tar det att spela en runda?
Bra fråga.

Vet inte alls. Är i ett tidigt stadium av utvecklandet så det här är första gången jag bett om någon form av feedback på konceptet.

Strider får dock gärna ta lite tid. Det är tänkt att vara ett spel där strid är ovanligt (0 till absolut max 2 per spelomgång skulle jag gissa). Strider ska vara viktiga ögonblick, inte några encounters som hackar sig igenom för XP.

Tyvärr så medför det också att det tar lite längre tid att lära sig stridssystemet.

Sidospår, har du koll på detta kortspel https://audatiagame.com/
Ja, jag har tränat med Guy Windsor (och många av hans elever) som skapat det. Ser dock att det blivit rejält utökat sen jag kollade på det.

Det jag minns från när jag kollade på det är att det var en mer eller mindre direkt överföring av Fiore de'i Liberis manual(er) till kortspelsformat. Fiores manualer är skrivna för formaliserad duell inom mycket snäva ramar.

Hans manualer är (lite förenklat) skrivna som sekvensdiagram. Om A ställer sig i garden X så kan B göra Z eller Y. Om B väljer Z så kan A, etc.

Kortspelet blir då ett mycket intressant sätt att lära sig flödena och med lite utökning också ett spännande taktiskt spel.

Jag ser dock inte någon vidare tillämpning av det tänkandet för rollspel. Och inte någon jättenytta för fäktare heller mer än en förståelse för manualernas uppbyggnad. Ett inlärningsverktyg.

Detta är dock min föråldrade bild av spelet. Jag skulle gärna höra hur det faktiskt är att spela och hur det funkar i nyare versioner. Det ser ju ut som att det finns flera olika Deck att välja mellan numera, det fanns det inte när jag tittade på det.

OBS: Jag har aldrig spelat det på riktigt, bara läst igenom korten för länge sen och pratat med fäktare som testat det.

nano

Diehard, death or glory Toad
Vet inte alls. Är i ett tidigt stadium av utvecklandet så det här är första gången jag bett om någon form av feedback på konceptet.
Du kan ju ställa upp det som hur många enskilda moment som behöver utföras för att ta sig igenom rundan.
För nån variant av DoD jag spelade ett tag kunde detta bli:
  1. Alla slår initiativ
  2. Modifikationer appliceras (Spelarna gör detta på sina RP, utom han som aldrig har koll, SL gör det på alla SLP)
  3. Initiativordning fastställs
  4. Handlingar deklareras i omvänd initiativordning (n x RP + m x SLP moment)
  5. Handlingar utförs i initiativordning
    1. Första handlingen plus reaktion [2 x (n x RP + m x SLP)]
    2. Skadekaskader slås {färre än (n x RP + m x SLP)]
    3. Andra handlingen plus reaktion [2 x (n x RP + m x SLP)]
    4. Skadekaskader slås {färre än (n x RP + m x SLP)]
    5. Ytterligare handlingar [färre än 2 x (n x RP + m x SLP)]
    6. Skadekaskader slås {färre än (n x RP + m x SLP)]
Det tog för alltid att slåss. En runda kunde ta uppåt en halvtimme.

Strider får dock gärna ta lite tid. Det är tänkt att vara ett spel där strid är ovanligt (0 till absolut max 2 per spelomgång skulle jag gissa). Strider ska vara viktiga ögonblick, inte några encounters som hackar sig igenom för XP.
Jag har tänkt så också men efter att ha testat att göra såna system lutar jag mer åt att göra strider viktiga genom att de är snabba, orättvisa och dödliga - så att folk spenderar mesta tiden på att förbereda sig eller undvika dem samt att hantera dess efterverkningar

Ja, men det låter inte bra Associerar det till att stansa något :)
Eftersom det är typ Action Points från Fallout, blandat med nån sorts Agility Save från DnD, kanske Beredskap skulle funka bra? Då är det både en reservoar och ett uttryck för hur svår man är att anfalla.

Theo

Hero
Stance på svenska är väl bara stans.
Är "stans" faktiskt ett ord på svenska? Jag har för all del använt det i mitt eget hack men har antagit att det är nödvändigt-ont-svengelska.

nano

Diehard, death or glory Toad
Är "stans" faktiskt ett ord på svenska? Jag har för all del använt det i mitt eget hack men har antagit att det är nödvändigt-ont-svengelska.
Jupp! Det är möjligt at det är ett låneord, men det är lika svenskt som overall.