Måns Bredelius said:
Vet du. Jag funderade vilka andra spel som också är taktiska. En fråga till alla här ute. Är inte alla rollspel taktiska? bara man som spelare och grupp är taktisk.
Då är det väl inte spelet som är taktiskt, utan spelarna som är det för att spelledaren låter dem vara det?
---
För att ett spel ska vara taktiskt krävs (i alla fall enligt min åaikt) att det har en ändlig resurs och att det ska finnas ett val i hur resursen används.
Om resursen finns men inte valet så har man inte taktik, då har man en klocka som tickar ner. Om valet finns men det inte har något med resursern att göra så har man heller inte taktik, eftersom valet inte spelar någon roll.
I tämligen många spel finns i alla fall någon form av resurs, nämligen hit points. Det är en ganska passiv resurs eftersom det inte är så mycket man kan göra med dem utom att låta bli att dö. Det gör att det inte blir mycket taktik i dessa.
Det kan finnas skenval, som någon sten-sax-påse-mekanism. Dessa är egentligen inte taktiska, utan är egentligen mer av en slumpmekanism som kräver spelarnas deltagande. Det gör återigen att det inte blir så mycket taktik i dessa.
Det kan finnas mer aktiva resurser också, som feats och powers i D&D som bara kan användas ett fåtal gånger. Dessa är ändliga och de tar slut. Därmed blir det ett taktiskt val att använda dem.
---
Vilket gör att om gruppen är taktisk i något av den första sortens system (exempelvis ett med hit points men inga praktiska val) så är det inte spelet som är taktisk.
Gruppen är taktisk för att
spelledaren låter dem vara det och låter spelarnas handlingsbeskrivningar
gå utanför de val som systemet inte ger dem.
Och det är en hejjans skillnad jämfört med att rollspelet är taktiskt.