Nekromanti Stridssystem med vissa krav

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nu börjar det gå runt lite men...

Jag har funderat på det du sagt. Men låt säga att för varje 3 poäng (antal tärningsögon) B (som har vunnit Initiativet) har högre i sin Defensiv än As Offensiv så dras en Defensiv tärning bort från A. Det gör att As defensiv eventuellt sjunker ju mer han satsar på sin offensiv. Skulle nu A inte ha några Defensiva tärnigar räknas det som en extra tärning för Bs Offensiv.

Detta löser meningen med att gå all in på Offensiv samt simulerar att en tokoffensiv ibland kan leda till att man glömmer att försvara sig och därför kan ta skada av en för hård attack.

Rising

Vila i frid
Re: Nu börjar det gå runt lite men...

för varje 3 poäng (antal tärningsögon) B (som har vunnit Initiativet) har högre i sin Defensiv än As Offensiv så dras en Defensiv tärning bort från A.
Först; att räkna division med 3 är jättejobbigt. Sedan fyller inte regeln sitt syfte, eftersom den uppmuntrar A att lägga ännu mer krut på Offensiven. Regeln gäller ju bara när B har mer defensiv än A's offensiv. Alltså har A fått ännu en anledning att vilja ha så hög offensiv som möjligt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hur man dämpar OFF (+sannolikhet)

Dela med 3 ÄR jobbigt. Jag kände det redan då jag skrev det. Jag vill ha det lätt. Om vi gör så HÄR då:

Ju fler tärningar man slår desto större chans att flera tärningar visar samma sak. Antag att om två eller flera tärningar visar samma sak så ökar chansen att man får dra av på Offensiven. Det kommer nog innebära en tabell (uäck) men bara en typ (formateringen suger här men jag hoppas ni fattar):
Antal lika tärningar ->
Antal OFF tärningar slagna (nedan) 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 -
3 6 -
4 6 5-6
5 6 6 5-6
6 6 5-6 4-6 osv
7
8
9
10

Tabellen innebär att om man tex slår 5T och 4 stycken blir lika slår man 1T till. 5 eller 6 tar man bort de två högsta tärningarna. Om man slår 6T OFF och 4 blir lika tar man bort de 3 högsta T. Man tar bort lika många tärningar som spännvidden på vad man ska slå (5-6 =2T, 4-6=3T) osv. Alternativt kan man använda sig av 1Tx borttagna tärningar (i exemplet T2, T3). Är de här satserna rimliga förresten?

Det gör att ju högre OFF du har desto större chans är det att du kommer få plocka bort tärningar pga av din "vildhet". Mekanismen isig innebär att ett högt OFF inte behöver vara bra för dig.

EDIT: Men enligt sannolikhetsläran så är ju chansen att få två lika tal = 1/6*1/6=1/36= ca 2 %. Att få tre lika blir ju typ ännu lägre dvs att ju mer man satsar OFF desto lägre chans blir det att man tvingas plocka bort tärningar. Alltså stämmer denna regel dåligt. Eller? Förvirrad.