Efter att ha läst diskussionen nedan i forumet om hur strid går till började jag fundera. Hur skulle man göra ett stridssystem som inte baseras på traditionella initiativ- och anfallsslag? Här presenterar jag nu ett alternativt stridssystem, ett som jag förmodligen kommer att använda i Stormtid om det får tillräckligt bra kritik. /images/icons/wink.gif
Grunderna först. Tärningsslagen är av typen tärning + färdighet ska komma över värde. Skadeslag är tänkta att slås separat, men reglerna för dessa har jag inte funderat ut ännu. Systemet använder stridskonster a lá Eon, alltså breda stridsfärdigheter som innehåller ofta flera olika vapen och dessutom olika särskilda stridsmanövrar (mer om dessa senare). Kombattanterna paras ihop två och två så långt som det är möjligt, men regler måste naturligvis finnas för situationer av typen "en på alla, alla på en".
Först väljer de båda stridande en inställning, alltså om de viss slåss normalt, offensivt, defensivt eller på något annat sätt. Eventuellt ska stridskonsten påverka vilka inställningar man kan ha - en judoliknande stridskonst innehåller ingen riktigt offensiv stridsställning.
Därefter slår de båda stridande varsit manöverslag i form av tärning + värdet i stridskonsten. Den som slår högst har vunnit stridsrundan. Skillnaden mellan slagen bestämmer hur bra man lyckats. En liten skillnad innebär att man tagit initativet och går på offensiven, en stor skillnad innebär att motståndaren har visat en allvarlig blotta i sitt försvar.
Vinnaren bestämmer nu hur han ska utnyttja sitt övertag. Han kan välja att anfalla, och ju större skillnaden i manöverslagen var desto större är hans chans att skada och träffa. Alternativt kan han låta bli att anfalla och i stället försöka förbättra sitt övertag ytterligare, vilket ger honom en bonus på manöverslaget nästa runda. Ett tredje alternativ är att göra någon speciell stridsmanöver. Detta kräver förstås att manövern ingår i stridskonsten och dessutom måste man vinna manöverslaget med en viss marginal.
Slutligen har jag planer på att ta med någon sorts regler för utmattning. Hur detta skulle gå till har jag dock inte funderat på än.
Det kanske ska nämnas att jag kom på systemet i går kväll och har alltså inte haft så mycket tid att fundera igenom dess för- och nackdelar.
Finns det förresten några rollspel som använder liknande system? I sådana fall, vad tycker ni om dessa? Det känns som att jag är något nyskapande på spåren, och jag behöver någon som kan plocka ner mig på jorden... /images/icons/tongue.gif
Ridijeck
entusiastisk
Grunderna först. Tärningsslagen är av typen tärning + färdighet ska komma över värde. Skadeslag är tänkta att slås separat, men reglerna för dessa har jag inte funderat ut ännu. Systemet använder stridskonster a lá Eon, alltså breda stridsfärdigheter som innehåller ofta flera olika vapen och dessutom olika särskilda stridsmanövrar (mer om dessa senare). Kombattanterna paras ihop två och två så långt som det är möjligt, men regler måste naturligvis finnas för situationer av typen "en på alla, alla på en".
Först väljer de båda stridande en inställning, alltså om de viss slåss normalt, offensivt, defensivt eller på något annat sätt. Eventuellt ska stridskonsten påverka vilka inställningar man kan ha - en judoliknande stridskonst innehåller ingen riktigt offensiv stridsställning.
Därefter slår de båda stridande varsit manöverslag i form av tärning + värdet i stridskonsten. Den som slår högst har vunnit stridsrundan. Skillnaden mellan slagen bestämmer hur bra man lyckats. En liten skillnad innebär att man tagit initativet och går på offensiven, en stor skillnad innebär att motståndaren har visat en allvarlig blotta i sitt försvar.
Vinnaren bestämmer nu hur han ska utnyttja sitt övertag. Han kan välja att anfalla, och ju större skillnaden i manöverslagen var desto större är hans chans att skada och träffa. Alternativt kan han låta bli att anfalla och i stället försöka förbättra sitt övertag ytterligare, vilket ger honom en bonus på manöverslaget nästa runda. Ett tredje alternativ är att göra någon speciell stridsmanöver. Detta kräver förstås att manövern ingår i stridskonsten och dessutom måste man vinna manöverslaget med en viss marginal.
Slutligen har jag planer på att ta med någon sorts regler för utmattning. Hur detta skulle gå till har jag dock inte funderat på än.
Det kanske ska nämnas att jag kom på systemet i går kväll och har alltså inte haft så mycket tid att fundera igenom dess för- och nackdelar.
Finns det förresten några rollspel som använder liknande system? I sådana fall, vad tycker ni om dessa? Det känns som att jag är något nyskapande på spåren, och jag behöver någon som kan plocka ner mig på jorden... /images/icons/tongue.gif
Ridijeck
entusiastisk