Re: Paradoxer vid varierande detaljskärpa
Jag skulle vilja stoppa in en till faktor i din graf: spelbarhet, eller enkelhet. För mycket realism har en tendens att resultera i ett långsamt eller invecklat system (vilket inte behöver vara negativt, det är en fråga om tycke och smak). Men det var en parentes...
Jag är med på vad du menar, jag tror hellre att jag tänker om gällande skadesystemet, och inför inför ett klassiskt abs-värde för rustningar, istället för att blanda in rustningarna bland tärningarna. Men samtidigt så gillar jag enkelheten, som kommer på bekostnad av realismen. Tål att tänka på.
Jag håller med dig om att träfftabellen är lite sådär, men återigen är det enkelheten jag är ute efter. Jag har också funderat på att behandla benen som en kroppsdel, dvs. ett resultat på tärningen, just av den anledningen som du nämner, att man helst siktar högt om man vill sänka nån...
Tanken som börjar formas är att en försvarstärnings resultat skyddar mot alla attacker med samma resultat (inte bara mot en attacktärning), och att två defensiva lika kan användas på andra sätt. Kanske till och med offensivt, genom att utmanövrera din motståndare, och t.ex. knuffa bort motståndarens försvarstärning.
Jag skulle vilja stoppa in en till faktor i din graf: spelbarhet, eller enkelhet. För mycket realism har en tendens att resultera i ett långsamt eller invecklat system (vilket inte behöver vara negativt, det är en fråga om tycke och smak). Men det var en parentes...
Jag är med på vad du menar, jag tror hellre att jag tänker om gällande skadesystemet, och inför inför ett klassiskt abs-värde för rustningar, istället för att blanda in rustningarna bland tärningarna. Men samtidigt så gillar jag enkelheten, som kommer på bekostnad av realismen. Tål att tänka på.
Jag håller med dig om att träfftabellen är lite sådär, men återigen är det enkelheten jag är ute efter. Jag har också funderat på att behandla benen som en kroppsdel, dvs. ett resultat på tärningen, just av den anledningen som du nämner, att man helst siktar högt om man vill sänka nån...
Jag väntade på att någon skulle göra den kopplingen...De här yatsy-fasonerna du talar om
Tanken som börjar formas är att en försvarstärnings resultat skyddar mot alla attacker med samma resultat (inte bara mot en attacktärning), och att två defensiva lika kan användas på andra sätt. Kanske till och med offensivt, genom att utmanövrera din motståndare, och t.ex. knuffa bort motståndarens försvarstärning.
Jag menade att det förtar lite av de effekter jag eftersträvar. Det blir lite för enkelt, jag är ute efter mer än att bara slå högt.På vad sätt är det en nackdel att höga resultat är mer fördelaktiga än låga?