Jag har kommit så långt att jag börjat spåna på stridsregler till mitt ännu namnlösa fantasyalster, och skulle nu vilja dela med mig av det jag hittills kommit fram till.
Först en kort sammanfattning för nytillkomna: systemet baseras på <Ob10+grundegenskap+färdighet> där det gäller att slå över en viss svårighetsgrad. Grundegenskaperna är fem till antalet (Styrka, Smidighet, Psyke, Karisma och Uppfattningsförmåga) och ligger för vanligt folk på en skala mellan ett och sju.
Enligt principen "ju enklare desto bättre" kör jag med det välbekanta systemet att anfallaren och försvararen slår ett slag var och en träff görs om anfallaren slår högre. Skador beräknas genom att man får ett skadevärde genom att ta <mellanskillnaden mellan anfallarens och försvararens slag+vapnets skada-försvararens rustning> och läser av följande mycket enkla tabell:
4+ Lindrigt sår (-1 på alla slag tills såret läkts)
8+ Hindrande sår (-2 på alla slag)
12+ Allvarligt sår (-3 på alla slag)
16+ Dödligt sår (slå fram en ny rollperson)
Ett skadevärde lägre än fyra innebär en skråma som inte har någon spelteknisk effekt. Skadorna är inte kumulativa, men däremot är de negativa modifikationerna det. Slutligen måste den skadade göra slå över skadevärdet med <ObT10+Styrka+Psyke> för att inte bli medvetslös.
En sak som jag har haft svårt att förstå i många andra system är att skadorna blir mindre allvarliga för att en person har hög Fysik/Styrka/Psyke/Whatever, och detta är något jag försökt simulera i mitt system. I detta system kan en uthållig person lättare hålla sig vid medvetande om han är skadad, men en kniv i njuren är en kniv i njuren oavsett om rollpersonen är skapad med Arnold Schwarzenegger eller mig själv som förebild.
Jag har inte hunnit provspela särskilt mycket, men att döma av det jag gjort är det både snabbt och dödligt. Om någon har några kommentarer eller förslag på förbättringar är jag tacksam.
Ridijeck
amatörrollspelskonstruktör
Först en kort sammanfattning för nytillkomna: systemet baseras på <Ob10+grundegenskap+färdighet> där det gäller att slå över en viss svårighetsgrad. Grundegenskaperna är fem till antalet (Styrka, Smidighet, Psyke, Karisma och Uppfattningsförmåga) och ligger för vanligt folk på en skala mellan ett och sju.
Enligt principen "ju enklare desto bättre" kör jag med det välbekanta systemet att anfallaren och försvararen slår ett slag var och en träff görs om anfallaren slår högre. Skador beräknas genom att man får ett skadevärde genom att ta <mellanskillnaden mellan anfallarens och försvararens slag+vapnets skada-försvararens rustning> och läser av följande mycket enkla tabell:
4+ Lindrigt sår (-1 på alla slag tills såret läkts)
8+ Hindrande sår (-2 på alla slag)
12+ Allvarligt sår (-3 på alla slag)
16+ Dödligt sår (slå fram en ny rollperson)
Ett skadevärde lägre än fyra innebär en skråma som inte har någon spelteknisk effekt. Skadorna är inte kumulativa, men däremot är de negativa modifikationerna det. Slutligen måste den skadade göra slå över skadevärdet med <ObT10+Styrka+Psyke> för att inte bli medvetslös.
En sak som jag har haft svårt att förstå i många andra system är att skadorna blir mindre allvarliga för att en person har hög Fysik/Styrka/Psyke/Whatever, och detta är något jag försökt simulera i mitt system. I detta system kan en uthållig person lättare hålla sig vid medvetande om han är skadad, men en kniv i njuren är en kniv i njuren oavsett om rollpersonen är skapad med Arnold Schwarzenegger eller mig själv som förebild.
Jag har inte hunnit provspela särskilt mycket, men att döma av det jag gjort är det både snabbt och dödligt. Om någon har några kommentarer eller förslag på förbättringar är jag tacksam.
Ridijeck
amatörrollspelskonstruktör