Nekromanti Stridssystemet

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
prioriteringar

Um.... jag antar att sl sitter vid en dator och knappar då... är inte detta något hämmande för spelkänslan?

Det är en fråga om prioriteringar... frågan är inte om en dator är störande (det är den antagligen)... frågan är om den är _mer_ störande än att striderna tar enormt lång tid.

Jag tror nog att en (litet störande) dator kan vara ett pris värt att betala för att slippa (mycket störande) regeltröghet. /images/icons/smile.gif

Det finns andra lösningar naturligtvis...
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Re: Utantillkunskap

<I>"Detta är i mina ögon rätt skadligt för inlevelsen... I stället för att sitta och föreställa sig vad som händer i spelvärlden sitter man och tänker på reglerna. Genom att kunna reglerna utantill och dessutom förväntas uttrycka sin handling i dess termer så blir man maximalt bunden av dem."</I>

Håller med, men vad finns det för alternativ? Spela utan regler eller med en grov förenkling där man bara använder exempelvis motståndsslag. Hur har du löst det?

//Jonas
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Utantillkunskap

Håller med, men vad finns det för alternativ? Spela utan regler eller med en grov förenkling där man bara använder exempelvis motståndsslag. Hur har du löst det?

Tja, med en grov förenkling där man bara använder motståndsslag faktiskt... med en liten bonus för rimliga intressanta eller på andra sätt bra beskrivningar /images/icons/smile.gif

Det är nog svårt att modifiera Eons system till något liknande... bättre att helt enkelt skrota det och börja om från grunden.
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Re: Utantillkunskap

<I>"Tja, med en grov förenkling där man bara använder motståndsslag faktiskt... med en liten bonus för rimliga intressanta eller på andra sätt bra beskrivningar"</I>

Något som är enkelt att dela med sig?

Själv har jag börjat snegla på gratisrollspelet Västmarks regelsystem med bonus i strid för olika personlighetsdrag. En idé börjar helt enkelt ta fart med Eons livsfarliga skadesystem som grund. För strid ska vara någonting farligt men också actionfyllt. Som du sa i ditt tidigare inlägg går känslan förlorad när man tänker för mycket på regler.

//Jonas
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Utantillkunskap

Men betänk att som Emil menar det så är det spelledaren som har perfekt koll på reglerna. Spelarna har det inte(jag vet, jag är en av dem). Vi kör striderna i värsta improvisationsstil och han håller reda på det regeltekniska.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Snabbt Eon

"Det är nog svårt att modifiera Eons system till något liknande... bättre att helt enkelt skrota det och börja om från grunden."

Det är lättare än man tror.

1) Kör med de grundläggande stridsreglerna (s 104-110).

2) Använd ett snabbare skadesystem. Här finns flera val:
2a) Systemet i Eon2 eller Krigarens Väg.
2b) Det ännu snabbare systemet i Krigarens Väg eller Monster&Varelser.
2c) Det DoD-snabba systemet i Skymningshem (sätt in skadeverkan direkt i Trauma/Smärta/Blödning. Lägg på en halv skadeverkan på Trauma om vapnet gör Huggskada, lägg på en halv skadeverkan på Blödningstakt om vapnet gör Stickskada, och lägg på en halv skadeverkan på Smärta om vapnet gör Krosskada.

3) Lär dig att slå Ob-slag snabbt. Nu har vi ett system som är jämförbart med DoD expert i snabbhet.

4) Allt eftersom man tränar in hastigheten, öka på med en och annan frivillig regel.

Av en ren slump är det ungefär dessa rekommendationer jag gör i Skymningshem. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Oki

Då missuppfattade jag... Det låter ju som ett bra sätt att lösa det på om man har turen att ha en så bra SL :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
liknade och liknande...

Mjo, det blir snabbare, men det är ju inte så liknande "en grov förenkling som bara använder motståndsslag" precis... detta tror jag vorde rätt svårt att göra bra i Eon, bl.a med tanke på hur dåligt Ob är på just motståndsslag.

3) Lär dig att slå Ob-slag snabbt. Nu har vi ett system som är jämförbart med DoD expert i snabbhet.

Det börjar närma sig... men allt är det avsevärt långsammare fortfarande... ObXt6 uppnår aldrig T20-snabbhet och trauma/smärta/blödning är minst tre gånger så komplext som KP (ergo: minst tre gånger så långsamt).
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: prioriteringar

Med tanke på att datorn för med sig en massa andra positiva saker såsom:
Snabbt musikbyte, med winamp eller liknande
Snabbt och enkelt kunna skriva anteckningar, kräver dock ett ganska tyst tangentbord samt hyffsad fingersättning. Har man sett min handstil så förstår man fördelen med en dator angående den här punkten =)
Möjligheten att kunna lägga till ljudeffekter såsom knarrande golv, regn mm (Har dock inte hittat några tillräckligt bra än, men jag letar fortfarande =)
Smidigt sätt att handskas med kartor eftersom man lätt kan rita ut hur rollpersonerna och slp:na förflyttar sig.

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Vanesak

Det hela är bara en vanesak.
När man lärt sig systemet går det minst lika fort som i andra rollspel och man kan rollspela oxå.

MvH
Kullendorff
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: liknade och liknande...

"Mjo, det blir snabbare, men det är ju inte så liknande "en grov förenkling som bara använder motståndsslag" precis..."

Tja, grova förenklingar som sammanfattar allt-i-ett-tärningsslag verkar ju inte heller falla i god jord hos "vissa närvarande" - hur ska du ha det, egentligen? /images/icons/wink.gif

"Det börjar närma sig... men allt är det avsevärt långsammare fortfarande... ObXt6 uppnår aldrig T20-snabbhet och trauma/smärta/blödning är minst tre gånger så komplext som KP (ergo: minst tre gånger så långsamt)."

Det är inte så mycket långsammare än DoD Expert som du tror. Det går ändå åt lika mycket tid att kasta tärningar, jubla över resultatet och hötta med näven åt den onde spelledaren, så resultatet är ändå inte så fruktansvärt mycket långsammare än Expert i alla fall. Skadorna i DoD är nästan lika jobbiga kombinationer, och man är tvungen att kryssa i på två ställen (du har kroppsdelar också, som måste kryssas i samtidigt som Totala KP ska ner).

Och om inte logiska argument biter på dig, ta då följande färska speltestsresultat: jag och min spelgrupp klarade av strider lika snabbt i Eon i somras när vi speltestade just tidigare nämnda system i Skymningshem, jämfört med för fem år sedan då Femte Konfluxen kom och vi spelade klart den kampanjen.

Teori i all ära, men när empirin visar på något helt annat måste teorin vara fel.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
Re: prioriteringar

Och tillråga på allt så blir det underbart vid två tillfällen:
1. När min kramgoe SL blir klar med sitt program....
2. när jag och han portat det till N2...


Watashi aku ryuujin desu
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: liknade och liknande...

Tja, grova förenklingar som sammanfattar allt-i-ett-tärningsslag verkar ju inte heller falla i god jord hos "vissa närvarande" - hur ska du ha det, egentligen?

<a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...=0&view=expanded&sb=5&vc=1#Post49822">Det</a> är ju inte några motståndsslag... vilket nästan sammafattar felet med dem.

Det är inte så mycket långsammare än DoD Expert som du tror. Det går ändå åt lika mycket tid att kasta tärningar, jubla över resultatet och hötta med näven åt den onde spelledaren, så resultatet är ändå inte så fruktansvärt mycket långsammare än Expert i alla fall.

Kanske inte _fruktansvärt_ mycket långsammare... men långsammare. Mer tid går åt till systemet.

Skadorna i DoD är nästan lika jobbiga kombinationer, och man är tvungen att kryssa i på två ställen (du har kroppsdelar också, som måste kryssas i samtidigt som Totala KP ska ner).

Mjo, men det är bara en siffra som skall kommuniceras från SL till spelare jämfört med tre för Eon. Men du har rätt i att Expert går att snabba upp avsevärt... genom att stryka de högst onödiga kroppsdelarna vinner man t.ex rätt mycket :)

Och om inte logiska argument biter på dig, ta då följande färska speltestsresultat: jag och min spelgrupp klarade av strider lika snabbt i Eon i somras när vi speltestade just tidigare nämnda system i Skymningshem, jämfört med för fem år sedan då Femte Konfluxen kom och vi spelade klart den kampanjen.

Logiska argument biter på mig... bättre än empiriska faktiskt då empiriskt inom rollspelshobbyn brukar innebära subjektivt. För det var väl knappast någon som satt och bevakade spelgruppen med ett tidtagarur i nypan?

Jag håller med om att de förändringar du gjort på systemet är enorma förbättringar/uppsnabbningar och att det börjar verka som ett rimligt system. Långsammare än vissa andra system (om jag får envisas), men mycket mycket bättre än orginalet. Gratulerar /images/icons/smile.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Önskar att jag hade en palm

Vore det inte kul att kunna ställa undan tangentbord och skärm och i stället använda en palm kopplad med seriekabel till datorn? Synd att jag inte har någon palm längre, annars skulle man ju kunnat utveckla ett sådant system... :/
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Logisk bortkollring

"Det är ju inte några motståndsslag... vilket nästan sammafattar felet med dem."

Ummm... får se nu...

X definieras som ett slumptal inom ett visst utfall med en viss fördelning.

Ett motståndsslag definieras som "X<sub>1</sub> + värde jämförs med X<sub>2</sub> + värde".

Ett slag i D&D definieras som "X + värde jämförs med värde".

Antag att X<sub>1</sub> och X<sub>2</sub> är sammansatta av fler än en tärning (som i till exempel GURPS eller Eon). I så fall är utfallet inom ett visst intervall med en klockliknande fördelning. Gör lite omflyttningar på motståndsslaget:

X<sub>1</sub> - X<sub>2</sub> + värde jämförs med värde

Slumputtrycket X<sub>1</sub> - X<sub>2</sub> är alltså en klockfördelad slumpfördelning minus en annan klockfördelad slumpfördelning, det borde bli en tämligen rak slumpfördelning. Om vi definierar X<sub>1</sub> - X<sub>2</sub> som X<sub>3</sub> så får vi att:

X<sub>3</sub> + värde jämförs med värde

vilket är snuskigt likt D&Ds mekanism. Om X (slumptalet i D&D) är en rak fördelning (vilket det är) liksom X<sub>3</sub>, så får man att X = X<sub>3</sub> * y + konstant, vilket fortfarande är ett slumpvärde.

Det vill säga, de båda slumpsystemen är så lika som de kan bli. Enda skillnaden är att man bara tar fram ett slumptal i D&D istället för två, samt vissa skillnader i skalan. I övrigt gör de samma sak, fast på andra ställen. Och om det är det enda felet så blir ju tärningsslagen viktigare än beskrivningen, eller hur?

/images/icons/wink.gif

- Krille, som inte är helt seriös med inlägget, bara nästan...
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
oLogisk bortkollring

Slumputtrycket X1 - X2 är alltså en klockfördelad slumpfördelning minus en annan klockfördelad slumpfördelning, det borde bli en tämligen rak slumpfördelning.

Eh, nej. Som du säkert vet själv blir den snarare mer klockfördelad /images/icons/smile.gif

De matematiska felaktigheterna åsido är det inte heller sannolikhetsfördelningen som är problemet, även om det är trevligt med en litet klockfördelad sådan...

Motståndsslag antyder att det är en handling i motstånd mot en annan handling, vilket i sin tur antyder att försvar respekteras som en egen slags handling som man kan välja hur och om man skall genomföra... till skillnad från D&D.

Oj vad vi är OT :)
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Önskar att jag hade en palm

Det hade varit bättre.. En bärbar hade dock varit perfekt..
Ericsson håller på att utveckla en telefon som använder linux samt de bibliotek som jag använder för det grafiska gränssnittet, man kanske skulle inhandla en sådan när de blir klara =)

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 
Top