Nekromanti Stridstekniker som evolveras

Feliath

Swashbuckler
The Bomb

OK, det har ar en rent overjavla bra ide till ett samurajspel. Verkligen.
En bunt forslag:

The specialty of the Saotome School of Anything-Goes Martial Arts is midair grappling!

Som Vindhand skriver, lage ar en bra grej. Da kan man dels gora tekniker som funkar apbra men under valdigt specifika omstandigheter, och dels far man in mer variation. Lyssna pa Vindhand.

So...You, too, have trained under Master Hikigi! Excellent!

Det borde ga fler an tre tekniker pa en skola, sa stilarna blir lite mer renodlade. Da kan man ha bade den vandrande svardsmastaren som studerat under manga mastare och den gamle eremiten som utvecklat sin stil i bergen under artionden.
Jag ser garna en sorts tradstruktur dar man inte kan anvanda vissa tekniker utan att forst ha lart sig vissa andra, ocksa, men det ar mest en eftergift att realismen sa om det visar sig for krangligt bor det nog kastas ut genom fonstret.

But can you handle...the Inverse Dragon Wind?!?

Gor en bunt grundtekniker som har ganska breda anvandningsomraden och ar lite halvbeige sadar - anvandbara om man inte har nagot battre. Gor sedan resten av teknikerna mer specifika men battre nar de val funkar, skalande sa att de tekniker som ar mest effektiva i ett visst lage ar totalt oanvandbara utom i just det laget. Namnlos tiostegsteknik i Hero t.ex. Pa sa vis far man mojlighet att samla pa sig massor av tekniker utan att systemet blir helt bungo och man sjalv oovervinnelig. Dessutom far det som fordel att den otranade kanonmaten har bleka och ointressanta tekniker, medan mastarnas ar fargsprakande, individuella grejer.

Ah, och man borde fa ha alla sina tekniker till hands jamt ocksa. Kan man en teknik sa kan man den ju, liksom. Kommer man in i ratt lage ar det bara att ladda pa, annars blir det ju fanigt. "Na, du kan inte anvanda Svalflyktshugget just den har gangen, du har glomt det."
Fast nu kanske jag glider over i for mycket realism igen. Struntsamma, det ar ju bara B-iga span anda.

/Feliath - vill spela Kojiro

Dimfrost

Special Circumstances
Det här påminner ganska mycket om ett stridskonstsystem som jag tänkte på i förra veckan. Såhär var det:

Även om man bygger en egen stridskonst till sin rollperson, eller väljer en av alla de som redan finns i världen, så får man oftast bara ett knippe manövrar som man kan utföra. Men minst lika viktigt kan vara hur ofta man utför något, och inte bara vad man behärskar. Två skolor kanske båda lär ut snabbt hugg, kraftigt hugg och fint, men om den ena lär ut att man oftast bör använda fint och den andra föredrar kraftigt hugg så blir det ju helt olika resultat när man slåss mot en krigare från de skolorna.

Lösningen skulle då vara att man har t.ex. 10 "platser" som man kan fylla med manövrar. Till en början kanske man har fyra parader, två hugg och fyra stötar, men efterhand man blir bättre kan man byta ut grundmanövrerna mot mer avancerade grejer. För att lösa det hela i praktiken tänkte jag att man kan länka varje "plats" till en valör i en kortlek (antingen har man en vanlig kortlek och därmed 13 "platser", eller så har man en egen med t.ex. 5*10 kort). I strid drar man ett gäng kort i varje runda, och man kan bara använda de manövrer vars kort man dragit. På så sätt kan man få en mer personlig stil på sin stridskonst, och man kan välja att inrikta sig på försvar, anfall eller konstiga specialmanövrer.

Ja, det här var ju bara en helt lös idé jag hade, men det kändes intressant. Och nu när jag såg var du hade knepat ihop så kom jag direkt att tänka på min idé. Visst, din idé känns frächare, men någon kanske kan dra nytta av det jag skrivit, också. :gremsmile:

Det hela känns väldigt mycket som ett samlarkortspel typ Magic. Speciallt ditt resonemang om att det går trender i världen, där teknik A slår B men förlorar mot C, påminner väldigt mycket om hur metaspelet mellan olika lekar ser ut när det gäller Magic på turneringsnivå. Och det här gillar jag verkligen, så mycket magic som jag spelar. :gremsmile:

/Dimfrost