1 poäng räcker inte för att köpa 5 i stridsvana och jag brukar sällan eller aldrig låta spelare som fått 1 poäng på stridsvana ha 5. Stridsvana representerar hur väl man håller huvudet kallt när man är i fara.
Det antyds att det också kan användas som ett mått på stresstålighet, men å andra sidan kan vilja också användas så. Jag brukar säga att en spelare som är stressad, men inte i en direkt stridssituation får slå mot stridsvana i stället för vilja med en tärning lättare, förutsatt att den stressande situationen är kopplad till just strid.
I annat fall blir det vilkeslag. Det verkar för mig störtlöjligt att slå mot stridsvana när man t.ex blir stressad under en utfrågning av säg, domare under en rättegång. En lagkunnig lär inte ha några höga värden i stridsvana, men han bör inte bli speciellt nervös av sådana situationer ändå.
Oavsett - Det ligger trots allt på SL att agera regeldomare, och om en gårdfarihandlare får 1 poäng på stridsvana så kan man kanske anse att han har erfarenhet av t.ex ett riktigt slagsmål, eller kanske t.om rånförsök. Men om en skrivare utan några stridsfärdigheter som arbetar för adeln får 1 poäng stridsvana så blir det tramsigt om han skall få erfarenhet av strid pga det.
Det beror lite på hur man spelleder. Vissa grupper kör mer episkt, få kan nog alla få ha lite stridsvana. Min spelgrupp kör ofta på ganska lågepisk nivå, så stridsvana är svårförtjänat i min grupp. Inga automatiska slag för att höja pga lite handgemäng i min grupp.