Nekromanti Stridsvana VS instinkt

Enshadi

Warrior
Angående Målpunkter och Munkfajt

Har för mig att 90 åriga shaolinmunkar inte brukar praktisera sin kampsport på folk? De får allt visa sig på mattan innan de erkänns vara så bra som alla säger.

Trycka på en punkt? Det är enkelt. Det behöver du inte vara shaolinmunk för att kunna och ej heller 90 års utbildning. Det finns t ex en liten muskel på stryphuvudet som judofolk har vanan att trycka på. Det känns som att huvudet håller på att explodera när ma blir utsatt för detta. Man slocknar nog ganska fort men har aldrig kommit så längt ännu.Tungviktsboxare har också hittat ett par nyttiga punkter. Levern t ex? Eller struphuvudet? Efter ett par hårda slag mår man väldigt dåligt och kommer säkert då i högsta grad inte röra en fena. Annars är knävecket bra. Det håller upp stora portioner av benet.

Men du kanske menar något i liknelse med Kill Bill-fempunktsslag-död-inom-fem-steg-tjosan. Jag tvivlar på att det är så enkelt.

Kenzui

Warrior
Re: Angående Målpunkter och Munkfajt

Det finns ju något döds slag, nu kommer jag inte ihåg vad det hette eller hur man dog.. inte fter 5 steg iaf... Men khon-dhak eller va de nu hette är dte väll 1 eller 2 pers som kan på jorden. Såg det på discovery nångång.. Ha dte bra!!

ZaiToh

Warrior

Nej, ett välkänt fenomen är att ju mer man kan desto mindre behöver man visa det. Slår någon mot mig kan dem nog ge sig attan på att jag slår tillbaka dock - för jag står inte kvar och säger 'Guds frid'. Kan tänka mig att även en fredlig munk teoretiskt kan hamna i en sådan situation och då tänker inte jag gå emellan. Dock är jag övertygad om att det knappast nånsin kommer ske en fight mellan en 90-årig munk och en proffsboxare - vem fan skulle tjäna på det? Dock var inte frågan om utan ett svar på tidigare inlägg.

Det du säger talar ju bara än mer för det jag som motargument. Det är lätt att hitta sårbara punkter på den klent byggda människan - dock finns det de som kan lite mer än bara pungspark och struphuvud.

Nej, jag har då aldrig sett något hollywoodaktikt fem-steg-död. Dock har jag råkat ut för att någon fått mig helt paralyserad av att trycka (eg nypa) på två punkter. Det är en ganska panikartad upplevelse - om än ganska fräck efteråt. Sen finns det mycket 'enklare' tekniker som paralyserar utvalda delar - t ex en arm i ett slag. Inte en blockering i vanlig bemärkelse alltså utan mer att man låter motståndarens muskler som jobbar emot rörelsen dra ihop sig och på så sätt helt stanna upp slaget.

Det enklaste sättet om du är intresserad är att söka upp någon som kan... dock kanske du bör träna självförsvar några år först så att du får ut mesta möjliga ur det. Det är som du säger allt annat än enkelt och ju mer du vet hur en människokropp fungerar i strid (genom övning mot andra och framför allt olika(!) människor) desto lättare går det.

Det vanligaste sättet att nyttja speciella punkter är dock att åsamka någon smärta. Det är förhållandevis enkelt och går att lära sig rätt så snabbt.

Enshadi

Warrior

Har tränat kampsport i tre år nu tror jag men har aldrig stött på någon shaolinmunk än så länge. Det är säkert en upplevelse men jag är tyvärr väldigt obevandrad i deras stridskonst. Men ändå har jag för mig att proffsboxare brukar ha lika om inte ännu mer intensiv träning. Det är ju speciell diet och flera träningar om dagen med mera.

har dock hört talas om tibetanska munkar som kunde göra häftiga greje med sin kropp. De kunde t ex stanna sitt hjärta och döda sig själva.

Vilka punkter var det som de trycker på då?

ZaiToh

Warrior

Oj, nu var det inte en shaolinmunk jag stötte på. Det var en kille som kör AiKiDo i grund och utökat det med... fan - nu står det still. Det finns en speciell stridsskola som bara använder punkter, kommer bara inte på vad den heter nu (det var några år sedan). 'Vanliga' tekniker blir helt underbara när de förstärks :gremwink: Dock lär de där munkarna kunna en hel del också... och då det är ett tankeexpriment om det är möjligt spelar det inte någon roll i mina ögon. Det är möjligt - inte något hollywoodpåhitt (även om deras verision sällan stämmer - grrrrr).

Hmmm, väldigt svårt att förklara. Kan du Iriminage blir det mycket enklare. Du står bakom partner och har hans ena arm utsträckt samtidigt som du har handen på axeln/hakan som du drar in mot kroppen (du har precis 'gått in'). Hand vid axeln/hakan flyttade han ner strax bakom axeln och tryckte till. Som sagt...svårt att förklara och jag kan då inte utföra det.

Det där med hjärtat som stannar har jag också hört men har mycket svårt att tro. Om någon lär sig det - hur ska man kunna förmedla kunskapen vidare? :gremwink: Däremot vet jag en snubbe som kan sänka pulsen till 30 slag/min och 2 andetag/minut under meditation. Men det är ju lite skillnad på vad du säger. Jag är tveksam - men jag förnekar inte att det är möjligt då jag inte heller stött på motsatsen.

Edit: Hittade en film som visar iriminage . Det är den andra formen av kast som är mest lik.

Enshadi

Warrior

Angpende stoppa hjärtat så praktiserades inte det för skojs skull. jag har för mig att kineserna skeppade ner munkar till kinesiska fängelsen i lastbilar men när de öppnade dörrarna hade de tagit död på sig själva via att stoppa sin egen andning. kanske bara är en myt men de är änna djävlar på att kontrollera kroppen iaf.

Den punkten har jag nog ite provat på men jag har rört mig i liknande områden. Struphuvudet innehåller som sagt en hel del ömtåliga punkter. Men det är rätt svårt att trycka lätt. Det är riktigt jobbigt ifall någon lyckas med en bra strypning på en iaf. Hjärnan känns som den ska explodera.