Re: Angående Målpunkter och Munkfajt
Oj, nu var det inte en shaolinmunk jag stötte på. Det var en kille som kör AiKiDo i grund och utökat det med... fan - nu står det still. Det finns en speciell stridsskola som bara använder punkter, kommer bara inte på vad den heter nu (det var några år sedan). 'Vanliga' tekniker blir helt underbara när de förstärks
Dock lär de där munkarna kunna en hel del också... och då det är ett tankeexpriment om det är möjligt spelar det inte någon roll i mina ögon. Det är möjligt - inte något hollywoodpåhitt (även om deras verision sällan stämmer - grrrrr).
Hmmm, väldigt svårt att förklara. Kan du Iriminage blir det mycket enklare. Du står bakom partner och har hans ena arm utsträckt samtidigt som du har handen på axeln/hakan som du drar in mot kroppen (du har precis 'gått in'). Hand vid axeln/hakan flyttade han ner strax bakom axeln och tryckte till. Som sagt...svårt att förklara och jag kan då inte utföra det.
Det där med hjärtat som stannar har jag också hört men har mycket svårt att tro. Om någon lär sig det - hur ska man kunna förmedla kunskapen vidare?
Däremot vet jag en snubbe som kan sänka pulsen till 30 slag/min och 2 andetag/minut under meditation. Men det är ju lite skillnad på vad du säger. Jag är tveksam - men jag förnekar inte att det är möjligt då jag inte heller stött på motsatsen.
Edit: Hittade en film som visar
iriminage . Det är den andra formen av kast som är mest lik.