ulvtand
Veteran
Jag undrar bara om stritskonst rä'knas som vapenfärdighet?
Nej, då stridskonster som sagt inte räknas som vapenfärdigheter...Har en annan, besläktad fråga; i bakgrundstabellerna till EON III finns det resultat som säger att rollpersonen blir lättlärd/svårlärd i alla vapenfärdigheter , gäller även detta för stridskonster
För att det finns en skillnad i hur de fungerar och för att reglerna säger så.Inte i alla vapenfärdigheter... tex slunga och armborst så varför kan inte stritskonst vara en vapenfärdighet?
"Färdighetsgruppen" Stridskonster. Varje stridskonst har ju ett separat värde varvid de går att betrakta i praktiken som en egen färdighet.och om den inte är det i vilken färdighetsgrupp tillhör den?
As requested1 Var (länk gärna) sa Marco det?
Tja, läs den länkade tråden ovan och begrunda.2 Vad har han sagt mer exakt?
Nej, det var det i och för sig inte men i egenskap av att vara huvudansvarig för Eonsstridssytem så är det det närmsta officiell riktlinje som du kan komma. Hans synsätt är ju det fundament stridssystemet vilar på så att säga.3 "...att betrakta...officiella riktlinjen..." var det så Marco formulerade sig?
Nu har jag förvisso inte så mycket med dessa bitar att göra i egenskap av skribent för neogames men jag skall likväl försöka ge dig min syn på det hela (som framförallt bottnar i min erfarenhet av de år jag tränat olika kampkonster).Vari ligger skillnaden mellan en stridskonst och en "vanlig vapenfärdighet"? Jag ser visserligen att man skiljer på dem, men praktiskt sett alltså.
Jag sökte igenom hans gamla inlägg och efter lite letande så fann jag det till slut.När du hänvisar till Marco´s uttalande så uppskattar jag för egen del (och flera med mig) att du ger en länk till frågeställningen där han tar upp det sedan tidigare, typ. Nu hittar jag inte var i historiens dunkla dimmor som denna diskussion kan ha ägt rum.
Jag tycker knappast det är en självklarhet. Är man lättlärd eller svårlärd i alla vapenfärdigheter bör det rimligtvis sträcka sig även till stridskonster då det verkar gälla ens naturliga handlag med vapen. Jag kan möjligen se några argument varför inte lättlärdhet skulle sträcka sig till stridskonster, men jag ser inget skäl varför ett handikapp som svårlärdhet inte skulle drabba även stridskonster.Nej, då stridskonster som sagt inte räknas som vapenfärdigheter...
Sebastian - som tyckte att det sa sig självt
Du missförstod min syftning. Jag syftade på att jag tyckte det var en självklarhet utifrån alla de svar som givits hittills på tråden. Vad gäller svår-/lättlärdhetsmöjligheten vad gäller stridskonster så håller jag ju med dig om den biten. Hade du läst resten av tråden så hade du nog insett det.Jag tycker knappast det är en självklarhet. Är man lättlärd eller svårlärd i alla vapenfärdigheter bör det rimligtvis sträcka sig även till stridskonster då det verkar gälla ens naturliga handlag med vapen. Jag kan möjligen se några argument varför inte lättlärdhet skulle sträcka sig till stridskonster, men jag ser inget skäl varför ett handikapp som svårlärdhet inte skulle drabba även stridskonster.