Nekromanti Struktur för spelledarbok

Ögat

Hero
Jag håller på och skissar på en spelledarbok, och är i stort behov av struktur. Som jag ser det finns det åtminstone tre sätt att lägga upp en spelledarbok:

Så lite som möjligt. Fokus på snabbhet, så allt som inte är nödvändigt för att börja spel blir sekundärt. Det här upplägget blir ganska likt det vanliga upplägget i spelarböcker, eftersom de brukar försöka förmedla en känsla av att det går jättefort och är roligt direkt. Du köpte precis spelet, så du och spelarna är på samma nivå. Prio är att komma igång, så nästa vecka kommer du säga "jag läste på lite, och vi missförstod lite saker"

Så "bra" SL som möjligt. Fokus på förståelse av "SL-principer" (alltså vad SL förväntas göra MEDAN man spelar). Spelarna är redo att börja, och de förväntar sig att du kommer erbjuda dem en sjuhelvetes upplevelse. Och för att komma dit måste du först veta spelets vision, sen dess mål och sedan få medel för att komma dit.

Så kronologiskt som möjligt. Fokus på noggrannhet och struktur, även för sådant som händer mellan spelmöten. Här kan man snarast tänka sig att du köpt spelet och sitter hemma och murrar på din kammare. Om nån veckor ska du börja spela, men först måste du hitta några att spela med, skriva handouts, rita kartor, göra intressanta relationskartor osv.

Vad tycker du. Hur bör en spelledarbok vara upplagd?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
För mig gillar jag buffé-bord. Alltså, duka upp ett bord fullt av godsaker för spelledaren. Det kan vara allt från olika berättartekniker, teori som kan appliceras på ens spelande, hooks till spelet, hur spelspecifika drag som kan användas i stämningsförmedling och så vidare.

Sedan kan spelledaren gå och plocka lite från bordet inför varje spelmöte. Alltså, man behöver inte plocka in allt på en gång utan kan testa sig fram bland alla de olika godsakerna som finns där.

Hur man sedan bäst förmedlar den känslan... Ja, det är något helt annat. Jag är faktiskt inte säker på hur man gör det bäst.

Ögat

Hero
Hm. Betyder det att du gillar upplägget "ta vad du vill så kör vi" snarare än någon sorts grundlig genomgång, eller vill du att ditt buffé-bord ska ha tydliga indelningar: sill & kallskuret, bröd, varm mat, efterrätt..

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag vill ha tydliga indelningar. Eftersom jag kan ta och fokusera på en specifik sak, tar jag gärna tiden och läser mig in på den och funderar över den. Alltså, eftersom det är ett buffébord där jag kan ta det jag vill så spenderar jag då gärna lite extra tid på dem. Det är inget inneboende krav att jag ska kunna plocka upp dem och använda dem direkt med andra ord.

Rickard

Urverk speldesign
Hur strukturerar man kokböcker?

/Han och Genesis har lite löst snackat om att skriva en spelledarbok men det har inte hänt något

Ögat

Hero
Enligt huvudsaklig råvara om det är en traditionell kokbok, enligt teman om det är en lite mer modern, och godtyckligt om det är en bildtät en signerad en kändiskock.

Vilken är din liknelse?

Rickard

Urverk speldesign
Min kokbok är typ från sextiotalet. Hemmets kokbok. Där presenterar de först grunderna - tillagning, hur man hanterar råvarorna, mått etc. - och skapar kapitel utifrån det. Typ kapitel för ägg, grönsaker, fisk, kött, som sedan använder sig av grunderna.

Jag vet dock inte om detta är genomförbart.

/Han som annars lämnade frågan öppen i förra inlägget så att man kunde göra en egen tolkning utifrån en inspirationskälla