Nekromanti Strul med extern disk

solvebring

Superhero
Jag har en extern hårddisk som jag brukar backupa lite saker till. Den verkar dock ha börjat strula.

Nu när jag försöker kopiera min D-disk händer ingenting, hur jag än gör. Det går bra att plocka in mapp för mapp, inte markera samtliga mappar, det vill säga hela diskens innehåll, och släpa över hela skiten med en gång. Första gången jag gjorde en kopiering beräknade den alla filer, när det var gjort och fönstret som följer övertankningsförloppet borde ha startat så hände inget mer.

Dessutom kan jag inte ta bort mappar. Inte vad jag märkt iaf. Jag trycker Shift+Delte men ingenting händer. Högerklickar man därefter har man alternativet "Ångra Ta bort", precis som att mappen påbörjat att raderas fastän ingenting hänt.

Kort sagt, disken verkar inte svara...

Vad ska jag göra? ... Formatera skiten, dvs rensa ur den helt och hållet och börja om?

Unfair

Hero
Har du testat den i en annan dator eller i ett annat os? Det låter ju inte som ett hårdvarufel så det kan vara värt att testa.

solvebring

Superhero
unfair said:
Har du testat den i en annan dator eller i ett annat os? Det låter ju inte som ett hårdvarufel så det kan vara värt att testa.
Nej, det kan man ju iof göra. Har kört den mot bland annat Ubuntu förr och då var allt klockrent.

Fast tja, den har funkat klockrent över huvud taget förut, så vad skulle jag få ut av att testa det?
Skulle det säga er mer kunniga om jag gjorde ett försök med annat OS?

/solvebring som frågar för att han inte vet något, men som hur som haver vill ha sin disk tillbaka - speciellt eftersom den knappt är använd och ändå kostade en tusing.

Möller

Hubert Hortlax
Att testa i en annan dator är inte helt fel. Som unfair säger - då får vi veta vart felet ligger (om det är din dator eller om det är hårddisken).

solvebring

Superhero
Möller said:
Att testa i en annan dator är inte helt fel. Som unfair säger - då får vi veta vart felet ligger (om det är din dator eller om det är hårddisken).
True, ska ta en kik sen och skicka en rapport. :gremwink:

solvebring

Superhero
Har testat disken med Ubuntu nu igen och liksom förut verkar den fungera utan problem. Allt rullar på. Har båda tankat över och raderat mappar framgångsrikt. Med andra ord svarar disken och processerna sätts igång omedelbart.

solvebring

Superhero
Poseur said:
Posta ditt problem på SweClockers forumet. De är duktiga att hjälpa folk med datorproblem :gremwink:
Mja, ännu, ett forum... Orka känner jag, även om förslaget egentligen är bra. Men tja, man är redan reggad i halva världen känns det som.

Nå, problemet kvarstår hur som helst. Det känns trist. Jag har liksom använt disken bara att par gånger och den funkar ju med mot laptopen som kör Ubuntu. ... Det är så skumt?!

Hm, tja, fast backup vill man ha. Jag funderade på någon online-tjänst ett tag men de är ju världens största ockrare typ så det känns inte alls värt.

/solvebring som inte vad vad han ska göra, riktigt...

Tyr

Hero
I vilket operativsystem är det du har problem att köra den externa hårddisken i? Vilket filsystem är hårddisken formaterad i?

Tyr

Hero
Provat köra en "chkdsk [drive:] /f"? Eller att temporärt deaktivera UAC (User Account Control) för att se om det är läs/skriv-rättigheter som spökar?

solvebring

Superhero
Tyr said:
Provat köra en "chkdsk [drive:] /f"?
Ehm, vad? :gremlaugh:

Eller att temporärt deaktivera UAC (User Account Control) för att se om det är läs/skriv-rättigheter som spökar?
Sist jag testade disken kollade jag och jag ska ha korrekta rättigheter. Jag är ju trots allt admin, så att säga. Fast hur deaktiverar man detta helt och hållet? Genom användarfliken i kontrollpanelen?

Tyr

Hero
solvebring said:
Tyr said:
Att i t.ex. dos-prompt eller i sökfältet skriva chkdsk [drive:] /f.

[drive:] byts ut mot t.ex. d: om det är vad din externa hårddisk heter. Det programmet kollar efter fel och försöker reparera.

solvebring said:
Tyr said:
Eller att temporärt deaktivera UAC (User Account Control) för att se om det är läs/skriv-rättigheter som spökar?
Sist jag testade disken kollade jag och jag ska ha korrekta rättigheter. Jag är ju trots allt admin, så att säga. Fast hur deaktiverar man detta helt och hållet? Genom användarfliken i kontrollpanelen?
Att du är admin spelar ingen roll. UAC skyddar vare sig du vill det inte. Du skulle bara vet hur många oförklarliga fel som beror på UAC. Men ja, det ska vara bland användarkonton någonstans. Googla på vista uac disable eller likande om du inte hittar det.

solvebring

Superhero
Tyr said:
solvebring said:
Tyr said:
Att i t.ex. dos-prompt eller i sökfältet skriva chkdsk [drive:] /f.

[drive:] byts ut mot t.ex. d: om det är vad din externa hårddisk heter. Det programmet kollar efter fel och försöker reparera.

solvebring said:
Tyr said:
Att du är admin spelar ingen roll. UAC skyddar vare sig du vill det inte. Du skulle bara vet hur många oförklarliga fel som beror på UAC. Men ja, det ska vara bland användarkonton någonstans. Googla på vista uac disable eller likande om du inte hittar det.
Tackar! :gremsmile: Ska kolla de här sakerna så får vi se om det kan ge utdelning. Man kan ju alltid hopas.

solvebring

Superhero
När jag körde felsökning av disken via "Kör" (chkdsk ) så blinkade bara ett svart fönster förbi lite kort, så jag vetefan om det funkade eller ej.

... Så jag gjorde det via systemhanteringen i kontrollpanelen istället. Den hittade inga fel, jag valde iof bara "Reparera fel i filsystemet automatiskt" och inte "Sök skadade sektorer och försök att reparera dem" - eftersom jag inte riktigt vet om det senare är väldigt känsligt eller inte.

Jag ska dock testa det här med UAC nu. Det vara visst bara att göra det i MsConfig. Petar in en länk för andra som skulle vara intresserade av detta.

solvebring

Superhero
Tyr: Tyvärr gav inget av förslagen någon utdelning. Det blev ingen skillnad.

Istället för att överföra filer manuellt, ska jag testa att göra en "Säkerhetskopiering" (via systemverktygen) av disken istället, månne? ... Fast då kommer C: med automatiskt... :gremfrown:
Detta bildar väl förövrigt inte läsbara mappar, eller? ... Utan det blir diskavbildningar eller dylikt, väl?

... Har det betydelse att disken inte är markerad som "Aktiv" i diskhanteraren? Det är de interna diskarna, fast ja - de körs ju så... Den är alltså synlig, tillgänglig osv, men just inte markerad som "Aktiv" - vad nu det betyder?

solvebring

Superhero
Baka up online?

För att hålla igång diskussionen...

Nu lär jag aldrig ha råd att prioritera online-backup, men vad är bäst till rimligare priser?

... Den disken som jag vill backa har för närvarande ett innehåll på ca 400 GB.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Baka up online?

solvebring said:
Nu lär jag aldrig ha råd att prioritera online-backup, men vad är bäst till rimligare priser?
Jag gillar Memopal, de var billigast när jag hade tråd om onlinebackuptjänster senast. Just nu backuppar jag foton och rollspelsböcker och alla mina hemsidor och sånt. Ska dock fixa ihop så att jag även tar backup av innehållet i min dropbox samt mina mail...

Men där har man iaf 200 gb för 50 euro per år. Så för priset för ett nytt PC-spel kan jag ha automatisk, löpande backup av 200 gb. Deras klient finns till, typ, allt.