Nekromanti Strypsnaror

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Hur gör man strypsnaror?

Jag har en idé, men den är inte helt komplett. Kan man använda monomoltråd? Pianotråd är ju klassikern men monomol borde ju gå rätt bra också /images/icons/smile.gif.
Tag i alla fall ett "skoter-igång-dragar-handtag" (finns på motorsågar också - ni vet säkert vad jag menar) och bind på något sätt fast tråden i den, så att den håller.

Problemet: Hur fäster man tråden på lämpligt sätt? [color:green](se bifogad fil)</font color=green>

Man dör relativt fort skulle jag misstänka. Tar bara några sekunder innan blodflöde och så'nt viktigt (luft, bl.a.) skärs av till hjärnan. Testa på dig själv bara /images/icons/laugh.gif!
(Har jag fel?)

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Ännu bättre! :-D

Hur mycket extra skada gör den? /images/icons/smile.gif /images/icons/wink.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
Hur osmaklig...

...kan en våldsfixering egentligen bli?

Det här var fan bland det vidrigaste jag sett inom rollspels- och konfliktspelshobbyn någonsin - bra mycket värre än snubbarna i kamouflage och järnkors som spelade 'Blod och Mod' vid GothCon för ett par år sedan eller varför inte parodirollspelet 'Violence'. Inslag i rollspelshobbyn som detta spelar endast kritikerna rakt i händerna och värre självmål kan jag knappast föreställa mig!

Det är precis detta som får mig att hylla Mr Gadsby’s inlägg längre ner på sidan – jag trodde att N1/N2 var ett spel som kunde användas och inspirera till mer än våld men ack så fel jag verkar att ha haft. Vad blir nästa osmakliga steg – hur genomförs en våldtäkt rent regelmässigt och hur mycket skada tillfogas offret?

Sånt här hoppas – kräver - jag att [color:purple]moderatorerna</font color=purple> försöker stävja.

Jericho One
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Hur osmaklig...

Du är orättvis som jämför med våldtäkt. Det är nåt helt annat. Sedan nämnde Plutionium det med glimten i ögat, d.v.s. många smileys.
Jag är moderatorn (med flera) på detta forumet, och det här är definitivt inget som skall modereras bort.

Personligen tycker jag att våldet är mindre viktigt i Neotech; vi spelar ofta några slags överklasskampanjer med mycket kändisfester och annat (för att ta oss då...).

Men, det är nästan fakta att väldigt många Neotechspelare vill ha med våldet som något slags spänningshöjade moment eller liknande. Jag är inte den att döma. På det här forumet diskuteras Neotech, och våld är lika mycket Neotech som icke-våld, och den motiveringen baserar jag på att det finns folk som spelar Neotech och diskuterar våldsrelaterade saker (kan vara minst sagt _mycket_) samt att det förhoppningsvis finns folk som vill diskutera icke våldsrelaterade saker.

Däremot hör en eventuell debatt kring våld, icke-våld, etc. inte hemma på det här forumet, och egentligen inte alls på Codex forum (men det var en omfattande diskussion kring ämnet på Rollspelforumet, om jag inte missminner mig).

Fram för mer "icke-våld" i Neotech och här på forumet!

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
Förlåt men...

...att hänvisa till smileys är en aningens fegt tycker jag. Okej jag vill inte vara den som regnar på andras parader men - nog fan är det negativt för oss som kollektiv då en 'debattör' instruerar i tillverkandet av strypsnaror. Skulle det vara okej att jag la upp receptet på den fertilizer-bomb som användes i Oklahoma - endast för att inspirera till en rollspelskampanj där rollpersonerna är terrorister?

Självklart är det upp till var och en att avgöra hur mycket eller lite våld ens egen kampanj ska innehålla. Men på ett officiellt(?) Neotech forum bör kanske inte instruktioner av detta slag framföras.

Förstår du vad jag menar?

Mvh

Jericho One
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Förlåt men...

Jag håller med dig .... Själva diskussionen om strypsnaror stör mig inte.. men hur man gör en???

För det första är det väl en ganska lätt grej att göra... och för det andra så är det ett vapen och vapen är olagliga...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jaja, men...

Jag kom just på en cool idé angående monomol-grejen: Att hänga någon i monomoltråd! (WAAHHAHAHHAAAHHH!!!!!) [*fniss*]

Nääämen för att återgå till det seriösa så var anledningen till att jag frågade det där att 2 av mina spelare hade gjort 2 nya karaktärer - båda lönnmördare. Sådana brukar väl använda stryplinor tänkte jag (har du inte spelat HitMan?) /images/icons/smile.gif så det kan vara kul att veta hur en sådan fungerar. Bland annat skador. Monomolstryplina måste ju vara effektivt, osmakligt eller ej. En av dessa spelarna råkar hur som helst ha en "fibre wire". Konstruktionsfrågorna hade med realism att göra, och är inte "realism" det första man tänker på när man hör "NeoGames"?

(citerar chrull:) "För det första är det väl en ganska lätt grej att göra... och för det andra så är det ett vapen och vapen är olagliga... "
Ja, det är en socke med ståltråd i också (stryplina). Och en kökskniv. Eller kanske en såg.

Vad är förresten Violence för kuligt rollspel?? /images/icons/smile.gif Måste prova det!

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 
G

Guest

Guest
jag föreslår att du snurrar tråden en väldans massa varv kring handtaget... fast som ripper sa så kommer nog tråden att skära in i halsen ganska rejält.

Mvh Ezzy
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Förlåt men...

Känner mig lite kluven här... det är nog lite att ta i att diskutera tillverkning av strypsnaror här... men jag drog själv igång en diskussion om hur GRG och dylikt kunde tänkas utvecklas fram till år 2059, för att få ett inslag i ett äventyr jag skriver att bli mer realistiskt. Fast å andra sidan är det knappast nån risk att nån sätter ihop ett GRG hemma i garaget, även om jag lagt upp en ritning på forumet... men man ska aldrig säga aldrig...
Jag kan tycka det är rätt intressant att diskutera vapen fram och tillbaka, både vad det gäller rollspel och på riktigt, många kanske tyckar att jag är rubbad då men jag har en känsla av att man kan fylla en mindre psykavdelning med folk från forumet då (ingen nämd, ingen glömd). Och vad det gäller våld i Neotech, så brukar striderna i mina kampanjer vara korta och mycket, mycket dödliga... dvs det jag ser som realistiskt. Därför förekommer de inte så ofta... ungefär som i verkligheten skulle jag tro... man drar sig för att kasta sig in i en eldstrid eller ett knivslagsmål för att det är FARLIGT... (det tog iofs några rp, men mina spelare lärde sig fort att det inte var ADD...). Intresse för vapen är inte lika med intresse för våld, eller, det är kul att skjuta, men inte på folk.

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Darkfed

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
24
Location
GBG
Re: Förlåt men...

Jag tror inte konstruktionen av en snara kommer att påverka vårt 'kollektiv' negativt.

Rollspel spelar man med distans till sin karaktär och sin imaginära värld. När vännerna skiljs åt efter dagens spelomgång så går alla hem som vanliga människor. Ja, det stämmer att våld förekommer inom rollspelsvärlden. Samma sak gäller filmer, böcker och TV. Ingen ser dessa som inkörsportar till ett våldsamt liv eller ser de som instruktioner för att skada.

Jag tycker personligen att de 'instruktionerna' som du finner stötande inte är så mycket att orda om. Det finns inga monomol snören i verkligheten.

Allt det sagt så har du självklart rätt i att vissa saker absolut inte skulle lämpa sig här, till exempel instruktioner för att bygga bomber.

Jag vill också försöka påpeka att de flesta rollspels sessionerna, åtminstonde de jag är inblandad i, visst handlar om andra saker än våld. Kärlek, känslor, debatt, personlig utveckling, kittlande upptäckter, allt finns och beror på vilken typ av grupp som spelar och vad de känner för. Strid är överrepresenterat på forumet kanske helt enkelt på grund at att Neotech är så enormt regeltungt på den biten, vilket leder till många frågor från de som försöker använda det.

Eller kanske är det för att många tycker sådan konflikt är spännande, och då respekterar jag det fullt lika mycket.

/ Mvh, Alexander
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Re: Som av en händelse...

Vad blir nästa osmakliga steg – hur genomförs en våldtäkt rent regelmässigt och hur mycket skada tillfogas offret?
Som an en händelse så råkar jag sitta med dylika regler.
Neotech är ett våldsamt spel men försöker även eftersträva realism medelst en massa regler för så många olika situationer som möjligt.
Det är ävl ingen som säger att just du måste skära halsen av folk, du får spela spelet som du vill och duskutera det så spelar vi andra som vi vill och diskuterar det.



/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Förlåt men...

Okej.
Jag uppfattade inte att det var själva konstruktionsanvisningen på en strypsnaran som du reagerade på. En sådan blir ju förstås inte mindre användbar för att det är smileys runt den.
I vilket fall bedömde jag detta som harmlöst. Jag bedömer det som att vem som helst hade kunnat komma upp med den mycket primitiva (sorry Plutonium ;-)) ritningen, om inte annat med inspiration från film. Det är värre om det rör sig om autentiska saker, och recept på bomber som figurerar i verkligheten är en bra bit från detta, IMHO. Sådana exempel som du tar upp skulle vi förstås _inte_ tillåta här.
Och detta är ett officiellt Neotechforum.

Jag förstår din åsikt, men håller inte med. Det är fritt fram att tipsa oss moderatorer när du tycker något har gått för långt på ett forum, men tipsa då gärna via privat meddelande elelr e-mail, om du inte vill ta upp det till offentlig debatt förstås.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Förklarar mig:

Det var, har sagt det tidigare också tror jag, inte meningen att ge någon idéer om hur man gör redskap för att strypa någon. Jag undrar bara hur man ska lyckas fästa tråden i fråga i en annan trådände. Varför frågar jag detta? Tänker jag kanske sno lite pianotråd från min farmors piano och operera några motorsågar och göra en stryplina? Nja, inte riktigt. Det kan vara bra att veta hur man gör en strypsnara av detta slag för bland annat pris och 'stats' i N2 för den. "Behöver man köpa den? Eller kan man tillverka den själv?", kunde jag i och för sig fråga. Men då måste jag fortfarande grubbla på den eländiga uppfinningen fungerar.

Den primitiva ritningen fick jag som en idé från spelet HitMan, ungefär som film, ja. Alltså har alla som har spelat HitMan förstått hur man gör en stryplina utan att jag behöver undervisa i det. Alltså anser jag att det inte spelar så stor roll om jag beskriver hur jag tänker mig att en "piano wire" fungerar.

Ursäkta så mycket om någon tog illa vid sig och funderar på att strypa sin grannes katt med "min" idé.

Men nu återstår fortfarande (den osmakliga) frågan...

Hur mycket extra skada gör en monomol-stryplina respektiva en "piano wire"...? *ler sött* /images/icons/smile.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Förklarar mig:

det finns väl regler för strypning och syrebrist i N2?

en monomoltråd lär kapa huvet på den stackars saten som råkat utför det...

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Förklarar mig:

I Offensiv tror jag att en strypsnara ger K+1 eller något i den stilen (bara för att användas med reglerna för strypning).
Monomoltråd har inte fått någon fastställd skadekod har jag för mig...
I runda slängar, H+Ob1T6, kanske lite mer.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Tack, Rip! :-D [ANT]

Almost No Text - tyckte det lät kul så jag tänkte att jag använde den förkortningen /images/icons/smile.gif.

Hur som helst... hur går det med Offensiv? /images/icons/smile.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 
Top