Nekromanti Studentstäder

Saxifrage

Hero
Jag tänkte försöka dryfta något trevligare än krig och världspolis, nämligen studentstäder! När man som jag rör sig en del i högskolemiljöer, så är det ganska naturligt att man börjar fundera en del kring studentliv och hur det kan se ut i olika städer.

Jag pluggade i Stockholm och där var det rätt odramatiskt. De flesta var stockholmare och bodde därmed hemma, inte för att bostadsbristen i huvudstan är så skriande som det påstås utan snarare för att det var mer praktiskt att bo kvar i förortsvillan än att flytta till nån gudsförgäten korridor en timmes pendeltåg från plugget. Många jobbade extra på fritiden, och de flesta hade huvuddelen av sitt umgänge utanför skolan. Kårlivet var oftast ganska polariserat: antingen var man så indragen i overall- och ölhävarlivet att det blev patetiskt, eller så brydde man sig inte. De allra flesta föll in i den senare kategorin. Då och då försökte någon nydanare att bredda kårens verksamhet lite, tex med overallsfria kvällar på kårhuset, men det föll sällan väl ut. De flesta tjejer man träffade i plugget var antingen sambo med sin pojkvän, eller så var de risiga mattesnillen med overall. Därför gav man rätt snart upp raggandet på skolans fester, och letade nere på stan istället. Där var det ju ingen brist på uteställen, så vi insåg rätt snabbt att kårens fester mest fyllde en funktion som billig tankplats.

Hur som helst... det är ju inte utan att man blir nyfiken på hur det såg ut på andra ställen. Jag har jobbat och bott en del i Linköping, och även festat med studerande polare där. Med begränsad insyn är det lätt att man börjar bygga sig en bild av hur studentlivet ser ut i en mer "klassisk" studentstad som Linkeboda. Alla känner alla och man bor i korridor. På förfesterna är man minst 20 pers och alla är polare. Man cyklar överallt, och kåren engagerar även dem som inte bara är intresserade av att dricka öl i slang och hänga ölöppnare i kläderna. På söndagar träffas man hemma hos någon, fixar lasagne, spelar gitarr och pratar om Star Trek och Tolkien. På skolfesterna kryllar det av 19-åriga brudar som flyttat ner från nån håla i Norrland för att plugga, och längtar efter att vidga vyerna med "spännande" grabbar.

I Uppsala har jag aldrig varit på studentfest, men jag har fått intrycket att det är traditionstungt och välorganiserat. Frack är ett måste på fester, och sittningarna tar flera timmar. Studenterna organiserar sig i "Nationer", som är enorma organisationer som äger fastigheter och driver restauranger. Jag inbillar mig att det är ungefär likadant i Lund och liknande ställen.

De lite mer "naturnära" högskolorna (Luleå, Kiruna etc) marknadsför sig ofta med sport- och fritidsaktiviter för studenter. Där tänker jag mig att man kommer till föreläsning med snowboarden under armen och åker skidor varenda helg. När man får sin examen har man gått upp 5 kg muskelvikt, skaffat solbränna och offpistat på diverse skumma ställen.

Med tanke på den höga halten studenter på forumet så borde det finnas lysande förutsättningar för att nyansera mina bilder av studentlivet utanför hufvudstaden. Så, upplys mig! Berätta om era studentstäder! Om ni inte pluggar, så dela med er av era egna fördomar! (kanske ännu roligare...)

/Sax, överliggare

Dewil

Skrivbordsgeneral
Luleå

De lite mer "naturnära" högskolorna (Luleå, Kiruna etc) marknadsför sig ofta med sport- och fritidsaktiviter för studenter. Där tänker jag mig att man kommer till föreläsning med snowboarden under armen och åker skidor varenda helg. När man får sin examen har man gått upp 5 kg muskelvikt, skaffat solbränna och offpistat på diverse skumma ställen.

Du har fullständigt rätt om Luleå. Vill man se normala människor - dvs. folk som inte ser ut som förrymda fjällturister - så måste man bege sig in till stan. De som inte löser medlemskap i studentidrottsföreningen betraktas som lätt rubbade av omgivningen. Idrottsutövande är inte en fritidssyssla - fritidssysslor är sådant man gör när man inte idrottar. Många idrottar 6-7 dagar i veckan och läser vid universitetet bara för möjligheten att utöva vintersporter.

Ja, jag är helt allvarlig. Det finns inte minsta ironi i ovanstående, däremot en del bitterhet.

Dewil

<font size="1"> Edit: Ändrade inläggets rubrik </font size>

w176

Förlorad dotter
Bah, jag som tycker man bara spelar rollspel på univeristet, och evetuellt pluggar och skriver högskoleprov ibland.

/Elin

w176

Förlorad dotter
Re: Högskoleprov? [NT]

Gymnasist eller föredetta gymnasist, nu hårt arbetade personlig assistent, hänger bara där med rollspelsföreningen egentligen, fast jag har skrivit högskoleprov och några gånger varit där i studiesyfte också. Även om det blir 10 poäng senare i höst.

Hellzon

Långsamma Vargen
Se upp, Rising kommer!!!

I Uppsala har jag aldrig varit på studentfest, men jag har fått intrycket att det är traditionstungt och välorganiserat. Frack är ett måste på fester, och sittningarna tar flera timmar. Studenterna organiserar sig i "Nationer", som är enorma organisationer som äger fastigheter och driver restauranger.
Kostym grabben, kostym. Frack har man på bal, och tro det eller ej, jag har inte varit på bal än. Det börjar bli dags, har pluggat två år nu... :gremgrin:
Annars har du mestadels rätt, även om det finns folk som försöker anordna fester med mindre formell klädsel. All heder åt dem.
(Åsså finns det ju interna fester för kårpersonal där man skippar allt vad kostym heter och omdefinierar "svineri". :gremgrin:)

/hellzon - kårservitör

Ost

Warrior
OK

Jag kopplade det som att du redan var heltidsstudent, men ändå skrev högskoleprov... fick inte ihop det helt. :gremwink:

G

Guest

Guest
Göteborg skulle nog faktiskt nästan kunna delas upp i flera student-"städer"
1. Chalmers
2. Chalmers lindholmen
3. Göteborgs universitet (möjligt att det har flera uppdelningar)
4. Sahlgrenska universitetssjukhus

1. Det riktiga Chalmers, det finns aktiviteter och sittningar för det flesta, även om svinsittningar har försvunnit då folk som inte gillat det hamnat på dem, det finns sport rymdintresse etc det är dock uppdelningar efter vilken linje man går.
Dessutom finns det på chalmers en sport sedan senare 1800talet som heter Öhlhäfvning som inte bör beblandas med Stockholmares ölhävning, det har vi märkt när Stockholmarna kommer ner på galliska spelen (där originerar också hälften av min avsmak för Stockholmare(andra hälften kommer från tiden jag frekventerade Lidingöloppet)).
2. Chalmers lindholmen, såvitt jag har förstått det är det mest overall aktiviteter därute och där har de inga linjer att tala om.
3. Det mesta sköts inom klassen, vänner och privata fester (undantag kemisterna som huserar på chalmers).
4. Sahlgrenska, statistiken säger att de dricker mest alkohol, men något socialt liv nä de har jag definitivt inte märkt varken utanför eller på skolan.

ExStockholmare är inte Stockholmare btw och Hufvudstaden finns i Gbg.

Rosen

Myrmidon
Re: Luleå

Vill man se normala människor - dvs. folk som inte ser ut som förrymda fjällturister - så måste man bege sig in till stan.

När jag gick där fanns det studenter söderifrån som tyckte att det bara var på universitetet som man hittade normalt folk, medan stan var full av rymlingar från Pistvakt. (-:

De som inte löser medlemskap i studentidrottsföreningen betraktas som lätt rubbade av omgivningen.

Saker måste ha ändrats sen början av 90-talet... Våra primära fysaktiviteter bestod av raglande och okontrollerat studsande i och omkring kulvertpubarna.

--
Åke

G

Guest

Guest
Som student i Malmö slipper jag som tur är mycket av det studentikosa. Emellanåt kommer det någon kårkille och försöker ragga folk till någon sittning eller något men de är väldigt lätta att ignorera.
Annat är det i Lund där jag emellanåt hänger. Lundastudenter kan delas upp i tre grupper, de fyra-fem stycken jag känner, de som slöläser en halv termin, för att de inte vet vad de annars ska göra, och de som är fruktansvärt störiga och förpestar hela stan från augusti till juni. Jag vet inte hur många gånger jag blivit påkörd av någon jävla fyllkaja på cykel som läspat fram ett "Fchlytta på daj!" när de där jävla nationerna håller på med sina olika påhitt. (Och det värsta är att de tvingar mig (MIG!!!) att gå med i deras jävla puckoklubb för att jag överhuvudtaget ska få läsa på högskola!)
Studentkorridorerna stinker av möglig disk, brajja och svett. Studenterna stinker av samma saker plus kräk. Och universitetet stinker av samma saker plus traditioner från 1700-talet som går ut på att dricka så mycket sprit som möjligt och ta så många tjejer på fisken som möjligt.

Nää, fy fan för studenter! Om ni nödvändigtvis måste ta er till Lund så vänta till sommaren, då är det en skitskön stad. Men resten av årets månader borde man sätta den i karantän.

Gordeg

Hero
Jag pluggade i Lund på 90-talet, tyckte då att det var trevligt med studentnationerna, men tyvärr fanns det en tendens att dessa var klubbar för inbördes beundran. En liten kärna av folk som kännde varandra jobbade med varandra för varandra, ibland kändes det som att man hade med nationspampar att göra. Samma sak gällde för teknologkårerna.

Gordeg

Torbjörn

Swordsman
Håller med om att studentlivet i Göteborg är väldigt uppdelat och det skiljer sig mycket beroende på var man pluggar. Har själv läst flera år på Handels och de flesta av kompisarna läste på Chalmers (både Lindholmen och "det riktiga").

Läser man på Handels kommer man över huvud taget inte i kontakt med chalmerister och kontakten med resten av Gbg:s universitet är i stort sett noll också. Det anordnas givetvis en del grejer som sittningar, pubkvällar osv. men det mesta av detta var under nollningen. Handels är också i stort sett helt fritt från overaller (tack och lov), kanske beroende på att det också är bratsens förlovade hemvist.

Så där ja. några ytterst subjektiva åsikter om Handels

magoo

Hero
Umeå

Umeå är lagom. Ett trevligt campus där de flesta utbildningarna är samlade och det är lätt att umgås över gränserna. Plats för både brölande overallfolk och studerande med familj, prydliga ekonomer med laptop och fågelskådande biologer.

Många bor i korridor men jag tillbringade min studietid i lägenhet och skulle aldrig ha gillat korridorslivet, jag vill ha ordning runt mig och jag har för dålig studiedisciplin för att plugga om något mer socialt lockar.

Fester finns förstås men jag får en känsla av att det är fler hemma hos-fester än arrangerade sittningar - själv var jag så nykter och skötsam under min studietid att min mamma skulle bli stolt över mig. Några gemensamma fylleslag finns, t ex brännbollsfesten på Fysikgränd, men på senare år har den erövrats av fjortisar med lust att slå sönder och elda upp saker. Inte så kul, krossat glas i cykeldäcken är pest!

Som icke-student känns det bra att bo i Umeå - studenterna har bidragit till att vi äntligen fått lite caféer och pubar att välja på. Det enda jag stör mig på är att studenter verkar sakna cykel- och gångkunskap och cyklar/går hur som helst fastän vi har ett fint nät av cykelbanor. Jag cyklar ofta till jobbet och ibland får ringklockan gå varm när studenter promenerar fem i bredd.

Jag skulle lätt rekommendera Umeå som studentstad och bostadsort. Det mest lagoma som finns i mellanmjölkens land.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Lund

Jag pluggade i Lund under första halvan av 1980-talet. Nationslivet var livligt, men jag ägnade mig åt andra studentklubbar, vilket var lika kul på sitt sätt. Bland annat söp jag tillsammans med med två ryska ambassadtjänstemän (en KGB-agent och en GRU-agent) vid ett tillfälle och tillsammans med dåvarande utrikesministern Bodström vid ett annat -- studentklubben i fråga hette Utrikespolitiska föreningen.

Jag var också aktiv i TCOs studentklubb på plats, vilket renderade i upprepade resor till Stockholm på TCOs bekostnad. Detta var kul och gjorde det lättare när jag sedemera flyttade till huvudstaden.

Sedan fanns det en aktiv Tolkienförening i Malmö med flera lundamedlemmar och det var ett stort nöje.

Däremot gick jag aldrig på någon frackfest och bara på en nationsfest. Det där lockade aldrig av någon anledning.

Overallsfritt utanför LTH tack och lov. Däremot hade LTH bra filmaftnar med ärtor och punsch efteråt. En medtolkienist pluggade där och han tog med mig.

[nostalgi]Det var några underbara år ... [/nostalgi]

walium

Ganska töntig, faktiskt
Linköping

Jag är inne på mitt fjärde år i Linköping. Här är det ganska många overaller, i stort sett samtliga utbildningar har en egen. Men nationerna dominerar inte alls lika mycket som i till exempel Lund. De nationer som finns har sina lokaler i en liten sunkig källare. Vill man festa så är det de olika kårerna som man ska vända sig till. I vanligt ordning så är det i praktiken en ganska liten grupp människor som roterar runt på de olika posterna.

Jag är inte personligen särskilt engagerad i studentlivet och tilltalas inte av det. Det är lite tråkigt att det så lätt reduceras till bara festande med samma klick människor när det finns viktigare saker som man borde använda organisationerna till.

cogitare

Swashbuckler
Hahahahaha, fantastiskt roligt inlägg.

Har själv pluggat 3 år i Lund(96-99) och sedemera bosatt i regionen sedan 00. Under studietiden spenderade jag många kvällar och nätter på nationer i rusets tecken. Det var kul även om jag inte skulle palla samma tempo nu!

Ibland resonerar man precis som du om "studentjävlarna" men jag får snabbt tänka om då för bara några år sedan var jag en av dem :gremwink:

Så länge det inte rör sig om olagligheter så störs jag inte så mycket av fulla människor. De är, om något, mest underhållande.

C.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag har förstås sett den nördiga sidan av Luleå Universitet på nära håll, men även stött på en hel del studenter av den typ som Dewil beskriver. När jag var scout så var ledarna genomgående studenter eller före detta studenter på LTU, och de var alla av typen "hej killar, vad sägs om att dra till gränsen och åka telemark utför ett stup i helgen?"

Johan K

Gammal & dryg
UAlltså, känns på nått sätt som man ha missat något med det här om studentliv.. Jag pluggade 3 år på folkhögskola & där så kommer man ju inte ens i närheten av de vanor, traditioner & sådant som finns när det gäller höskolegrejen. fördet verkar jäkligt skoj det här med studentlivet.. Eller ?

Saxifrage

Hero
Aha!

Folkhögskola minsann... det ligger en dylik i närheten av Linköpings Universitet, och den ser fantastiskt rustik ut trots sin närhet till universans hangarbyggnader. Dessutom ligger det en folkhögskola på Skeppsholmen. Eftersom jag vet väldigt lite om folkhögskolor har jag naturligtvis en glasklar bild av livet även på sådana, baserad på lösa intryck av skolornas närmiljö samt diffusa minnen av TV-serien "Lackalänga" (nån som minns den?).

I min värld är folkhögskolorna en liten rustik oas där man bor ihop, lagar mat ihop, klipper gräset ihop, matar korna ihop och umgås på kvällarna i en stor samlingslokal där man spelar "Blowing in the wind" på gitarr och sjunger i kör. Man studerar uteslutande intressanta ämnen som måleri, musik eller afrikansk dans, inget tråkigt tjafs som matte eller geografi. Brudarna är antingen hemlighetsfulla svartögda typer som dricker thé med bägge händerna runt koppen, eller promiskuösa rivjärn med rött hår. Alla snubbar är gedigna och ärliga och ser ut som... öhh... som Johan K? Lärarna är svåra typer med lång livserfarenhet, fårat yttre och minst fjorton mer eller mindre mörka hemligheter från sitt tidigare liv.

Japp, folkhögskola måste vara the shit. Tänk att få odla sina konstnärliga sidor i en stimulerande miljö och träffa en massa komplexa själar... eller har jag låtit mitt romantiserande sinne skena iväg med mig igen? :gremsmile: