Nekromanti STY-Krav

Klon

Hero
En tanke slog mig just, många regelsystem för STY-krav är mycket klumpiga.

Skulle man inte istället för att ha grovdragna linjer för när man kan respektive inte kan använda ett vapen istället göra en CL modifikation, typ om STY kravet är 12 (och man kör mot en T20 så medlet blir 11) och man t.ex bara har 11, alltså 1 mindre än styrkekravet, och då skulle man kunna få en minusmodifikation på CL på, låt oss säga -5 eller något sånt, låter det som en bra idé?

Så det så!

Szandor

Swordsman
Det är naturligtvis horribelt att man inte kan använda ett vapen för att det är för tungt, sen tränar man lite och blir marginellt starkare och helt plötsligt kan man svinga vapnet helt utan problem.

Ett minussystem skulle vara ett sätt att komma runt det hela, men jag tror att SL får vara utslagsröst här.

När det gäller procentsystem kan 1/1 gälla, d.v.s. ett under styrkekravet, ett minus i procentchansen.

/staffan

Krille

Super Moderator
"En tanke slog mig just, många regelsystem för STY-krav är mycket klumpiga."

Jo. STY-krav finns, och det är det som är problemet.

Med några få undantag är kroppens generella styrka inte särskilt viktigt. Man behöver inte vara stark för att svinga 1,3 kg svärd. Ett normalt svärd är kanske två hekto tyngre än en värja, som i de flesta rollspel kräver bra mycket mindre styrka än svärdet.

Det viktiga är teknik och att rätt muskler är starka, inte kroppen som helhet. Jag skulle hellre se ett system där skadan minskar om man inte har tillräckligt högt FV (inbyggt i Västmark).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

EventHorizon

Warrior
Jag tycker att idén låter helt OK. Jag tycker dessutom att man skulle kunna lägga till en modifikation på alla SMI-baserade färdigheter. Om ett vapen är för tungt (och otympligt) får rollpersonen inte bara problem att svinga svärdet utan använda alla SMI-färdigheter så länge vapnet är draget. Dessutom borde det finnas någon typ av skala för stora och långa vapens inverkan på kortväxta rollpersoner (vet inte om det redan finns?) En dvärg som kånkar runt på en tre meter långt spjut borde få problem att ens hålla i vapnet.

Vindhand

Myrmidon
Varför sty-krav?

Jag är nog böjd att hålla med Krille, blotta existensen av sty-krav är klumpigt i sig, oavsett hur väl utformade de är.

En lustig följd är t.ex att vapen blir väldigt standariserade. Alla bredsvärd är lika tunga, alla dolkar lika lätta. Varje långbåge har samma dragkraft osv. Detta i en värld där varje vapen handtillverkas, ofta med en specifik användare i åtanke.

Bättre tror jag är att basera skadan på skicklighet och styrka. Att man använder ett vapen med båda händer kan räknas som en bonus till ens styrka. Om det är ett stångvapen (brett mellan händerna) kan man få ytterligare en bonus.
Om man sedan använder ett vapen som är är dåligt anpassat till ens styrka kan man ge lämpliga avdrag; vid för lätta vapen från skadan, vid för tunga vapen från färdigheten.

Styrkekravet skulle då kunna ersättas av att man för varje vapen håller reda på vilken styrka vapnet är optimerat för. Ett svärd som är gjort för en användare med 11 i styrka kanske blir svårare att hantera för någon med 9 och gör mindre skada (än ett väl anpassat svärd) för någon med 14.

Bara en idé...

Johan K

Gammal & dryg
Tycker det låter som en ganska klok idé !!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Klon

Hero
Re: Varför sty-krav?

För det första så kan man modifiera STY-kravet med hänvisning till hur lätt vapnet är, om det är bra smide, vilkem metall det är och så vidare alltså behöver det inte vara standartiserat.

För det andra så kan STY kravet vara bra att ha, speciellt om man gör på det vis som jag föreslått, till att se om vapnet är användbart för personen.

Exempel: den lille hobbiten Leif Guldmund plockar upp den jättestora trollklubban, för att det har så högt STY-krav så får han så brutalt mycket minus att han får ett negativt värde i CL och kan alltså inte använda vapet...

Så det så!

Sodivra

Champion
Exakt.

Exakt. Det tänker jag också köra på.

/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal