Nekromanti Styggalver, finns de?

Jarfi

Veteran
I olika tidsepoker av DoD (OBS jag äger inget till Chronopia eller efter) förekommer de två stygga alvsorterna blods- respektive mörkeralver.
Blodsalverna är ju som sagt bundna till EA, emedan mörkeralverna förekommer i Alverhäftet, vilket är bara lite mindre EAbundet. Båda dessa raser förekommer inte någonstans samtidigt.
Härtill har vi i Altorboxen månalver, som förvisso inte var riktigt stygga per se, men ändå hade en del ogina kvaliteter. Dessa är ju försvunna nu enligt boxen.

Vilka av dessa använder ni er av?
Själv har jag blodsalver på deras tilldelade plats i Nargur och mörkeralver har jag huvudsakligen placerat i/på Mörkrets Berg nordöst om Aidne.
Månalverna har jag flätat in betydligt mer i 'mitt' EA än ursprungligen sagts i officiella produkter. Vad som egentligen hände dem är för mig att veta och mina spelare att ta reda på :gremcool:

Som sagt hur gör ni?

thark

Hero
Ska man tvunget använda någon av dem blir det Blodsalverna som inte är lika klicheigt drow-fjantiga, plus att jag generellt hellre använder alverna från monsterboxen än från Alver.

Dock tror jag inte att jag använd någon av typerna i något äventyr eller som rollperson, nånsin.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Använder mig av samtliga alver för olika syften. Månalver är förlagda till Cereval och ingen annanstans, blodsalver på Nargus slätter och, surprise, surprise, mörkeralverna i mörkrets berg :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Jag tycker onda alver är så torftigt, vad känner fantasimässigt.. Vad tänker konstruktörerna när de skapar sådana?

Person 1: "Vi har ju bara goda alver.. Vad ballt det vore med med onda alver.."
Person 2: "Jaa, vicken grym idé asså.. Onda alver liksom.. Det har jag inte tänkt på.. Vilken tvist!"
Person 1: "Jag tror jag ska skriva ihop något om det efter jag kollat klart på Buffy och loggat ut från Lunarstorm.."

Mörkeralverna i modulen Alver tycker jag var råkassa.. De var precis tvärtemot en vanlig alv.. Till och med deras ögon var inverterade.. Helt fantasilösa.. Det var därför jag gillade blodalverna när jag läste om dem.. De hade en liten annorlunda vinkel.. De var inte onda, utan bara... likgiltiga inför andra raser.. "Är de till ingen nytta, kan man dem stycka", typ.. Blodsalverna slänger jag in i täta, onda urskogar..

/Han som inte kommer ihåg några månalver, men antar att de hör till Cereval

Jarfi

Veteran
I min värld så är mörkeralverna helt enkelt de alver som före det fläskiga månsilverkriget, mellan drakar, Cerevaltroll och månalver kallades just månalver. De beskrivs på ett sätt som får mig att tänka på arroganta och avskilda, helt utan intresse för andras väl eller ve. Dessa alver kallas numera mörkeralver i mitt EA. Härutöver låter jag galvorn utgöras av månsilver smitt då de fortfarande kallades månalver. Det har förlorat en del av sin kraft jämfört med månsilver, men en del finns kvar.

jag har ibland gått i tankarna att skippa alla styggalver och tänka som Tolkien, där orcherna är alver, korrumperade av något ondskans maktprisse (Melkor i hans fall), kanske Ylkaur, Raukkim (sp?).
Det har dock aldrig blivit av.

Rickard

Urverk speldesign
Vad gör du, farbror Melkor?

"jag har ibland gått i tankarna att skippa alla styggalver och tänka som Tolkien, där orcherna är alver, korrumperade av något ondskans maktprisse (Melkor i hans fall),"
Någonstans i bakhuvudet så kör jag redan med detta.. Det är i samband med att någon konflux splittrade den magiska världen som Altor en gång var och endast lämnade magirester kvar i världen.. Under den konfluxens händelse så förvreds stora mängder älvfolk till svartfolk.. Jag försökte läsa in mig på konfluxerna och anpassa Ereb till mina planer, men jag antar att jag helt får bryta mot Altors historia om jag vill passa in mina egna planer..

Magiresterna kan fortfarande märkas i form av vild magi, "vanliga" magiker, maginoder och mycket annat.. Drakarna är exempel på varelser som helt lyckats behålla sin magi från den konfluxen.. Fast de är inte magiska på trollkarlsvis (som i modulen Drakar) utan är livskrafter som är rakt igenom magiska.. Deras flygförmåga är enbart ett resultat från deras magiska natur..

"(Melkor i hans fall), kanske Ylkaur, Raukkim (sp?)."
Jag är så himla kass på Ereb Altors historia (jag läser bara när jag verkligen känner att jag behöver information) så jag har ingen aning om vilka de där är.. :gremsmile:

/Han som började skriva på sitt Erebs metafysik en gång i tiden, men orkade bara en sida

Jarfi

Veteran
Re: Vad gör du, farbror Melkor?

Jag har aldrig gillat konceptet "allt var så mycket ballare förr" som gärna huserar i rpg. Iofs blir ju ruinletning mindre spännande, men å andra sidan är jag inte emot att VISSA delar av tillvaron vara fräsigare förr. Härav kör jag ganska lätt på det där att Altor var så fasligt magisk för en 10-12tusen år sen.
jag tycker fantasyfolk också har rätt att utvecklas framåt och inte bara förlora kunskap och magi hela tiden (lätt överdrift för att få genom min poäng).

Jag är så himla kass på Ereb Altors historia (jag läser bara när jag verkligen känner att jag behöver information) så jag har ingen aning om vilka de där är..
Ylkaur var han som byggde Ylkorcher, som är lite starkare och argare än andra orcher. Raukkim(sp?) (osäker på stavning) var han som skapade 'ursvartfolket' Raukken, varur alla andra svartblod sprungit, enligt berättelsen i häftet Svartfolk, vilket jag tagit mycket ur...ganska iaf.