Är den någon som kan komma på ett snyggt verktyg för att styra takten på berättandet? Jag har märkt att det ofta är lätt att slinka in i ett beteende där man bara konstaterar vad som händer, istället för att ta sin tid och beskriva. I en actionfylld scen funkar det med korthuggna beskrivningar, men i andra scener vill man dra ut på saker och ting.
Jag leker med tanken att förbjuda folk att tala i mindre än 30 sekunder, annat än när det gäller faktiska regelfrågor och liknande. Jag tror inte att det är en snygg lösning, men ni fattar kanske vad jag är ute efter?
Jag vill att folk, istället för att säga "Jag öppnar dörren och kikar in" säger "Jag går fram till dörren med försiktiga steg, rädd att vem det nu är i det andra rummet skall höra mig, och lägger försiktigt handen på dörrhantaget. Jag blundar kort när jag trycker ned det och öppnar dörren i en liten springa, förväntandes att den skall gnissla. När jag märker att den inte gör det, så kikar jag in med ena ögat, och håller andan, av rädsla för att min andhämtning skall förråda min närvaro."
Det här gäller inte bara spelare; spelledare har det också väldigt lätt att halka in i konstaterande läge. Det kan nog bli ganska tjatigt om man spelar så här hela tiden (eller så blir det jättestämningsfullt) -- jag skulle helst vilja se ett verktyg som man kan dra upp och ned beroende på hur berättandetakten i scenen bör vara. Det här är ett verktyg som alla författare och historieberättare använder sig av, men som vi rollspelare tenderar att glömma bort. En mätare som säger till alla runt bordet att "Nu ligger vi i en långsam, beskrivande scen, så ta ut svängrummet i de atmosfäriska omskrivningarna ordentligt". Det kanske räcker med en liten mätare i mitten av bordet som man flyttar upp och ned beroende på hur scenen i fråga är beskaffad?
Eller har någon några schyssta idéer på hur man kan samordna det här?
Jag leker med tanken att förbjuda folk att tala i mindre än 30 sekunder, annat än när det gäller faktiska regelfrågor och liknande. Jag tror inte att det är en snygg lösning, men ni fattar kanske vad jag är ute efter?
Jag vill att folk, istället för att säga "Jag öppnar dörren och kikar in" säger "Jag går fram till dörren med försiktiga steg, rädd att vem det nu är i det andra rummet skall höra mig, och lägger försiktigt handen på dörrhantaget. Jag blundar kort när jag trycker ned det och öppnar dörren i en liten springa, förväntandes att den skall gnissla. När jag märker att den inte gör det, så kikar jag in med ena ögat, och håller andan, av rädsla för att min andhämtning skall förråda min närvaro."
Det här gäller inte bara spelare; spelledare har det också väldigt lätt att halka in i konstaterande läge. Det kan nog bli ganska tjatigt om man spelar så här hela tiden (eller så blir det jättestämningsfullt) -- jag skulle helst vilja se ett verktyg som man kan dra upp och ned beroende på hur berättandetakten i scenen bör vara. Det här är ett verktyg som alla författare och historieberättare använder sig av, men som vi rollspelare tenderar att glömma bort. En mätare som säger till alla runt bordet att "Nu ligger vi i en långsam, beskrivande scen, så ta ut svängrummet i de atmosfäriska omskrivningarna ordentligt". Det kanske räcker med en liten mätare i mitten av bordet som man flyttar upp och ned beroende på hur scenen i fråga är beskaffad?
Eller har någon några schyssta idéer på hur man kan samordna det här?