Nekromanti Styret?

solvebring

Superhero
Hur stor koll borde man egentligen ha på sitt styre i rollspel, främst DoD snackar vi, och därför ligger tråden här.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Borde man ha skrivit en ingående personbeskrivning på sina kungar/hövdingar/kejsare etc. och alla adelsmännen i alla länder? Finns det någon fördel/nackdel med att ha och inte ha? Själv har jag bara namn på alla mina landshärskare - dvs alla kungarna i alla länderna i världen och alla de hösta adelsmännen, dvs att jag har namn på kungen i varje land och namnet på den högste adelsmannen i varje land...
Någon som gjort på andra sätt, klart det är, men vad för sätt?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Över styr

Borde man ha skrivit en ingående personbeskrivning på sina kungar/hövdingar/kejsare etc. och alla adelsmännen i alla länder?
Skojar du? Även om du bara beskriver det absoluta toppskiktet av adeln kommer du att bli tvungen att sitta och beskriva personer i flera år.

Kommer rollpersonerna träffa kungen - och interagera så mycket med honom att han blir något mer än en genomsnittlig kung? Då kan det vara intressant att beskriva honom. Samma sak för övriga adelsmän, och då skulle jag hålla mig till ett fåtal av de mäktigaste i det land rollpersonerna befinner sig, samt de som är viktiga för det område i landet där rollpersonerna förväntas härja.

/tobias

Kaigon

Helmgast
Det beror givetvis helt på vilken interaktion man hade tänkt att ens spelare skulle ha.

Om de ränner omkring som tjuvar i huvudstaden så räcker det med kungens namn.

Om de tar uppdrag av olika adelsmän så blir det helt plötsligt mycket intressantare att känna till de större adelsläkterna och ifall det finns någar aktuella fejder. Kanske en vapensköld för den ätt man arbetar för.

Om rollpersonerna är en del i de adliga intrigerna så borde varenda adelsman i landet vara uppskriven. Vem har en ogift dotter? Vem tar över när gamle Greve von Holst dör? Vilka personliga relationer finns mellan adelsmännen, istället för adelssläkter.
För det sistnämda så kan man ha stor användning av släktprogram, exempelvis svenska Min Släkt som jag tror finns som shareware eller dyl.

Vettigt?

Johan K

Gammal & dryg
Borde man ha skrivit en ingående personbeskrivning på sina kungar/hövdingar/kejsare etc. och alla adelsmännen i alla länder?
För att fatta mig kort.. Varför i hela friden då ?? Det är väll att överarbeta det en aning tycker jag.
Jag tycker att det räcker med att ha en allmäm koll på vilka som är i toppskitet i landen & dess namn.. Mer än så tycker jag inte det behövs..Det är på ett ungefär så jag gör.. Enkelt & bra, eller hur.. Varför klödda till det hela.