Nekromanti styrka...

crypt

Veteran
hej på er! jag försöker utveckla ett stridssystem där man kan välja mellan precision eller styrka. det bästa jag har kommit på är att man ska slå skada med samma tärning som man slår för att träffa med... så om man har 15(högt) med svärd kan man välja att slå med en t20 (vilket ger max 20 skada +eventuell skadebonus) eller en t12 (vilket ger en garanterat träff men chans till mindre skada) är det någon som har några andra förslag? vore tacksam för hjälp..

lothorius

Veteran
Det var inte en helt tokig idé faktiskt. Problemet är då att man inte kan få mer skada än 20 (om man inte har t30, t40 osv).

Jag själv arbetar på ett system som utgår från enbart 1t6.
Alla slag slås med 1t6 (utom skada, för att variera det). För variation så får man använda lite modifikation på slaget.
Dessutom så skall man, om man slår en sexa (6) slå en till tärning och lägga till resultatet (inte plocka bort sexan som i Eon).
Systemet är på så sätt ganska flexibelt.
Tyvärr så är det lite buggar med inpassningen i mitt rollspel...

Lothorius

crypt

Veteran
hmm... kunde ju va en ide att bara använda t6 hela tiden... fast det blir ju lite jobbigt om man har 50 i något och vill slå 30t6... men man kunde ju göra såhär....
1t4
1t6
1t8
1t12 (eller 2t6)
2t8
1t20
4t6
1t20+1t8
1t20+1t12
1t20+2t8
2t20
osv
men det blir aningen jobbigt i längden det med... argh! svårt att göra rollspel jöö :gremconfused:

men det är ju ganska kul också. någon annan som har något förslag?

Rising

Vila i frid
"men det är ju ganska kul också. någon annan som har något förslag?"

Jag tycker man ska ha T20 som max, men om man har mer än 10 i FV så får man dela upp sitt attackvärde i flera små attacker (men endast en attack får vara lägre än 10). Alltså, om du har 18 kan du smälla på med en 10-attack och en 8-attack, och du får välja precis vilken tärning du skall använda till var och en av attackerna. Alltså, du kan ta en säker attack (under 10 med T12) och en helvild (under 8 med T20) eller någon annan schysst kombination.

När man får ett FV på mer än 20 så löser det sig alltså automatiskt. Ponera att du har 30, till exempel. Det kan bli en säker, hård attack (18 med T20), en tuff attack (10 med T12) och en helvild tokchansning (2 med T20).

/Rising

crypt

Veteran
inte illa alls... problem kan det väl bli om man ska köra sina helvilda attacker hela tiden. t.ex. någon som har 20 i fv och vill köra 10 helvilda attacker t.ex. blir ju inte så kul... men annars var det bra... får tänka på saken men tar gärna emot fler ideer.

Rising

Vila i frid
"problem kan det väl bli om man ska köra sina helvilda attacker hela tiden. t.ex. någon som har 20 i fv och vill köra 10 helvilda attacker t.ex. blir ju inte så kul... "

Nejnej, jag skrev uttryckligen:

"om man har mer än 10 i FV så får man dela upp sitt attackvärde i flera små attacker (men endast en attack får vara lägre än 10)."

för att hindra det problemet. Med 20 i FV kan du alltså högst dela upp din stridseffektivitet i två separata attacker, för endast en får vara lägre än 10. 18+2, 16+4, 12+8 osv är alla okej, men 2+2+2+2+2+2+2+2+2+2 är det inte. På så vis kontrollerar man det hela på ett snyggt sätt. Inte ens superduperninjor med 38 som FV(!) får dela upp sin stridsomgång i fler än fyra attacker. Däremot får alla välja vilken tärning de skall slå med och kan alltså göra enormt mycket skada om de väl träffar.

Det är ett himla bra system, med andra ord.

/Risharen

crypt

Veteran
jo det var ju inte så dåligt... men hur gör man med vapen skadan? alla vapen gör ju inte samma skada heller... du verkar ju va bra på sånt här, några förslag på det? det är mest striderna jag har svårt att fåtill resten är i princip klart..

Rising

Vila i frid
Skadeförslag:

"jo det var ju inte så dåligt... men hur gör man med vapen skadan? alla vapen gör ju inte samma skada heller... "

Först: Vi kallar tärningen man använt för "Kraft", okej? Har man slagit med en T8 så har man Kraft:8.

Nå, när det gäller vapenskadan kommer jag på tre möjliga alternativ:

Fixerad bonus
Den enklaste lösningen är att varje vapen har en fast modifikation man adderar till ens Kraft så att summan blir den slutgiltiga skadan. Ponera att en batong har mod+4 medan en stridshammare har mod+16, till exempel.

Vi tar ett exempel med en stridshammarförsedd fotsoldat som har FV 12 och som delar upp sitt anfall i två attacker; en på 2 (som han ämnar singla med T2) och en på 10 (som han ämnar slå med T12). Det skulle i så fall resultera i en garanterad liten träff med skada=18 (om den inte pareras) och ett huvudangrepp med skada=28.

Som vanligt
Vill man ha utökad slump så föreslår jag att varje vapen får ha ett skadeslag som vanligt.

Alltså; för att räkna ut den slutgiltiga skadan så tar man Kraften och adderar ett värde som man får fram genom ett skadeslag, beroende på vilket vapen man använder. Ponera exempelvis att kortsvärd har skadan 2T8. Det betyder att ett angrepp med T20 kan ge allt mellan 22 och 36 i skada.

Vapentabeller
Istället för att mäta skada med siffror så kunde man använda ett Kult-system med Skråmor, Lätta skador, Allvarliga skador, Kritiska skador och Dödliga skador.

Då kunde du ge varje vapen en separat skadetabell i stil med:

Dolk:
1-4: Skråma.
5-12: Lätt skada.
13-16: Allvarlig skada.
17-19: Kritisk skada.
20: Dödlig skada.

och låta spelaren slå om den tärning han nyss har använt för att se om han träffade eller inte. Alltså: Om du har kraft 12 (om du har slagit en T12, med andra ord) så slår du sedan om T12:an och kollar på skadetabellen för vapnet vilket sår du ger motståndaren. Med Dolk går det visst bara att ge skråmor och lätta skador med en T12...

Beroende på hur tålig offret är så krävs det olika antal "skråmor" innan de förvandlas till ett "lätt sår" och så vidare. När man fått ett dödligt sår är man... död.

---

Typ. Man kan tänka sig andra varianter också, men de här är de enklaste.

/Rsiignx

crypt

Veteran
Re: Skadeförslag:

tackar det låter bra... vet inte vilket alternativ det blir med just nu lutar det åt det "vanliga sättet" så att spelarna kan lära sig systemet fort. tack en en gång!