Subjektiva beskrivningar

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
Jag läser en bok! Det spelar ingen roll vad det är för bok. Vad som spelar roll är att den är skriven i första person och alla beskrivningar riktigt dryper av huvudpersonens livströtta och cyniska världsbild. Det är så jävla bra. Det här vill jag ha mer av när jag spelar rollspel! Hur kan vi göra detta?

När jag spelar Nerver av stål brukar jag få med detta en hel del. Jag tror att det finns två anledningar: För det första finns det bara en huvudperson och allting berättas explicit ur denna huvudpersons perspektiv. För det andra är det en tydlig stereotyp inom noir-genren där en återigen cynisk huvudperson beskriver sin omgivning med torr sarkasm. Men det borde gå att expandera detta! Tricket är inte begränsat till ensamma och cyniska huvudpersoner.

En sak som kan förhindra att man kan jobba med subjektiva beskrivningar är när subjektet och beskrivningen levereras av olika personer. Många spel har ju en specifik spelare (spelledare) som sköter alla beskrivningar av världen, medan huvudpersonerna som berättelsen handlar om spelas av andra. Det enklaste sättet att ändå få till subjektiva beskrivningar är ju helt enkelt att spelledaren i alla fall beskriver subjektivt ur rollpersonens perspektiv, och därmed hjälper till att tolka rollpersonens tankar och känslor. Vissa spelare ogillar detta och vill ha ensamrätt på sin rollpersons tankar, så man kan behöva kolla detta med sin grupp i förväg, dock. Själv gillar jag när andra beskriver vad min rollperson tänker och känner. Det känns som att min rollperson får en lite bredare och mångfacetterad personlighet, och jag får chansen att bli överraskad av min egen rollperson, vilket är asfett.

Ett annat hinder är ju att det inte finns en tydlig huvudperson. Om flera rollpersoner befinner sig i samma scen, vem ska beskrivningarna anpassas efter? Här får man eventuellt välja en person per scen, göra det tydligt, och spela scenen ur denna persons perspektiv. Nerver av stål löser ju som sagt detta genom att det explicit finns en huvudperson, men man kan ju växla mellan scener.

Den enklaste typen av spel att köra detta trick med är antagligen spel som har en jämnt fördelad spelarmakt, ingen spelledare, och där man sätter scener för sin egen rollperson. När jag sätter scenen för min rollperson kan jag beskriva omgivningen och händelserna ur min rollpersons perspektiv. Man kan också blanda perspektiv i scenen, beroende på vem som berättar. Jag kan säga "Hon ser ut som en ärlig och trevlig flicka, och mån om att göra ett gott intryck pressar jag fram ett vänligt leende och sträcker ut handen." varpå du fortsätter "Hans tomma ögon och påklistrade PanAm-leende säger mig allt jag behöver veta om hans karaktär, vilket bara bekräftas av hans slappa handslag."

Jobbar ni med detta? I vilka spel fungerar det bäst? Vad är era erfarenheter?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vet inte om det är relevant, men i min Las Vegas-vampire-kampanj lurade jag rollpersonerna (och spelarna) att en händelseförlopp var annorlunda än det i själva verket var, då den enda rollperson som överlevde det blivit mind controllad.

Lång historia kort; den hemliga ärkeskurken, Alix, och en av rollpersonerna, Mary, som för tillfället var hennes protegé, befinner sig på en mörk våning av Cesar's Palace, som är känd bland vampyrerna för att vara hemsökt av en demon.

In kommer nu en annan rollperson, jag har glömt hans namn, vi kan kalla honom Xavier. Han är magiker och på väg att avslöja Alixs planer, och ett stort hot mot henne. Men han har ännu inte fattat allvarliga misstankar mot Alix personligen. Han har sökt sig till den här våningen i vetskap att det var farligt på grund av demonen, men han ville stå öga mot öga med den, och är väl förberedd med besvärjelser som ska skydda honom mot den. Och lamporna i hallen slocknar, och skuggdemonen dyker upp....

Men saken är den att Alix är allierad med demonen, och sålde sin själ till den för hundratals år sedan.

Jag bedömer nu att jag måste ha ihjäl Xavier, då han har spelat Alix rakt i händerna. Jag tar ut hans spelare ur rummet och förklarar att jag vill ha ihjäl rollpersonen av plottskäl, och han accepterar det. Jag startar då scenen igen, privat mellan oss, och döm om hans förvåning när det inte är demonen som tar kål på honom - utan Alix, som plötsligt hoppar på honom bakifrån och kör tänderna i honom.

Sedan konspirerar jag lite med Xaviers spelare, och ber honom hålla tyst om det inträffade.

Sedan går vi ut till resten av spelgruppen igen, och för Marys spelare, och de andra spelarna, vars rollpersoner dock inte är med i scenen, beskriver jag hur demonen dyker upp, och hur Alix blir livrädd och greppar Mary och drar iväg henne panikslagen, medan demonen sliter Xavier i bitar.

Det händelseförloppet är i själva verket Alix som mind-controllar Mary, och lägger in falska minnen i hennes huvud. Genom detta drag rentvår Alix sig själv totalt, då alla misstankar om kopplingar mellan henne och demonen nu måste läggas på hyllan - hon flydde ju i panik från den.


Sedan går många spelmöten, och efter en ganska lång tid börjar jag försiktigt, försiktiga antyda att allt inte står rätt till i Marys huvud. I kampanjens klimax, när Alix visar sina rätta färger, låter jag Marys riktiga minnen välla tillbaka som en flod, och ser spelgruppen tappa hakan, medan före detta Xaviers spelare (nu med en ny rollperson), ler i mjugg.

Det var fantastiskt.
 
Top