Kexet
Sitter här och smular
- Joined
- 25 Jun 2021
- Messages
- 204
Lååång text, hoppas nån orkar.
Tråden En förhoppning eller ett resultat som spinner vidare på System som hanterar mycket aktion smidigt är intressanta och stämmer till eftertanke. (Särskilt inlägg #72 pekar ut en viktig poäng, individens begrepp och/om koncept är ofta intressanta att lägga i dagen för sin egen förståelse.)
Berättande/rollspelande är inte alltid lätt. För att bara nämna ett par fallgropar: ibland tar fantasin slut och ibland är systemet i vägen. Man kan ju alltid sätta upp explicita förväntningar (krav?) vid upprättande av det "sociala kontraktet" under Session Noll...
"Jag tänker att det vore kul om vi beskriver litet mer vad vi gör än bara säger exempelvis 'jag hugger' i en strid".
Ett annat knep är mer synkront under spel:
Spelaren: jag hugger.
[Crunch vidtar]
Lekledaren: han dör... Skulle du vilja beskriva hur det går till?
Båda angreppssätten har väl sina förtjänster men ärligen tycker jag de inte är allt för stora.
Då jag har ett stort (tvångsmässigt?) intresse för sk affordance så kan jag ju inte låta bli när intention/berättande/beskrivning/mekanik o dylikt nu är 'i skriket'. Affordance är en psykologisk term, i korthet är det 'möjlighet till handling som ett objekt eller miljö tillhandahåller'.
Man kan med mycket små medel skapa förutsättningar - affordances - för handlingar, i det här fallet berättande. Vi fortsätter med exemplet 'strid' från trådarna ovan; prova att byta uppmaningen från lekledaren "Vad gör du?" till "Vad vill du (göra)?"
I det förra fallet funkar svaret "jag hugger". Det svarar på frågan men uppmuntrar väl inte till berättande. I det senare fallet, "Vad vill du göra?" så kan man också svara "jag hugger", fast det har liksom svårt att 'stå för sig själv' - prova. Men genom att sätta dit 'vill' efterfrågas intention ('avsikt') och det ger en affordance/uppmuntran/nudge till att utveckla sig och göra det i riktning av intention utan tempo/stämningsmördande deklarationer i stil med "min intention och/eller avsikt som följer: *harkel!*..." Detta ynka ord leder ofta (i min humlas opinion) till handling - Initiation enligt IIEE
LL: Vad vill du göra?
Spelaren: Jag vill döda honom! Jag drar mitt svärd och yadayadayada...
Om nu LL plockat upp bollen och möter spelaren med (samma) entusiasm vid Execution så vidtar pingpong med gusto - et voilá - Effect och klimax (eller Västgöta-dito om RP måste fly med svansen mellan benen, eller dör. Nåväl).
Ett ord, liten arbetsinsats, litet (inget?) störningsmoment - potentiellt stor skillnad.
Nå, även om man trixar med orden så förhindrar det ju inte systemet från att komma ivägen. Taktiskt manövrerande à la Sun Tsu har sina förtjänster, inte för det. Jag uppskattar att göra ett eldöverfall och rök bakåt men sådant passar sig nästan bättre på spelbrädet. Bra regler för ändamålet - Stridens skönhet och sorg vidtar, sedan rollspel åter. Och börja på ny kula med att försöka få till immersion en. Suboptimalt, men hey...
Men om man vill rollspela strid (så man slipper bryta magin) så är crunchiga mekaniker ena riktiga romantikdödare, stort störningsmoment - förlorat flow. Det enkla svaret är: banta bort allt! Men som vanligt finns det på alla komplexa frågor nästan alltid minst ett enkelt svar som i de de allra flesta fall är fel. Helt fel. Att banta bort är bra men det behövs lite struktur för Stridens skönhet och sorg (ja, det gör det). Att bara skära ned ett befintligt system leder ofta till att det haltar, förlorad kvantitet följs av förlorad kvalitet. Dessutom, om något inte kommer ivägen så behöver det ju för den skulle inte uppmuntra till berättande, det skapar utrymme - ja - men det skapar inga affordances Så vad göra? Finns det bra mekaniker och system, sådana som fungerar men håller sig ur vägen men som även stödjer och uppmuntrar berättandet?
Vad är era upplevelser, vad funkar bra för er? Beskriv och argumentera gärna. Affordances på alla nivåer är intressanta, språk som mekanik; Fortune hit eller dit - pros and cons; Improvisationsövningar? IIEE? Stances? Alla fräsiga termer som jag inte kan något om mm, etc, osv.
Min intention och avsikt har varit att skapa affordances för reflektioner som är hands on och direkt tillämpbara
Shoot!
// Bror Kaka
Tråden En förhoppning eller ett resultat som spinner vidare på System som hanterar mycket aktion smidigt är intressanta och stämmer till eftertanke. (Särskilt inlägg #72 pekar ut en viktig poäng, individens begrepp och/om koncept är ofta intressanta att lägga i dagen för sin egen förståelse.)
Berättande/rollspelande är inte alltid lätt. För att bara nämna ett par fallgropar: ibland tar fantasin slut och ibland är systemet i vägen. Man kan ju alltid sätta upp explicita förväntningar (krav?) vid upprättande av det "sociala kontraktet" under Session Noll...
"Jag tänker att det vore kul om vi beskriver litet mer vad vi gör än bara säger exempelvis 'jag hugger' i en strid".
Ett annat knep är mer synkront under spel:
Spelaren: jag hugger.
[Crunch vidtar]
Lekledaren: han dör... Skulle du vilja beskriva hur det går till?
Båda angreppssätten har väl sina förtjänster men ärligen tycker jag de inte är allt för stora.
Då jag har ett stort (tvångsmässigt?) intresse för sk affordance så kan jag ju inte låta bli när intention/berättande/beskrivning/mekanik o dylikt nu är 'i skriket'. Affordance är en psykologisk term, i korthet är det 'möjlighet till handling som ett objekt eller miljö tillhandahåller'.
Man kan med mycket små medel skapa förutsättningar - affordances - för handlingar, i det här fallet berättande. Vi fortsätter med exemplet 'strid' från trådarna ovan; prova att byta uppmaningen från lekledaren "Vad gör du?" till "Vad vill du (göra)?"
I det förra fallet funkar svaret "jag hugger". Det svarar på frågan men uppmuntrar väl inte till berättande. I det senare fallet, "Vad vill du göra?" så kan man också svara "jag hugger", fast det har liksom svårt att 'stå för sig själv' - prova. Men genom att sätta dit 'vill' efterfrågas intention ('avsikt') och det ger en affordance/uppmuntran/nudge till att utveckla sig och göra det i riktning av intention utan tempo/stämningsmördande deklarationer i stil med "min intention och/eller avsikt som följer: *harkel!*..." Detta ynka ord leder ofta (i min humlas opinion) till handling - Initiation enligt IIEE
LL: Vad vill du göra?
Spelaren: Jag vill döda honom! Jag drar mitt svärd och yadayadayada...
Om nu LL plockat upp bollen och möter spelaren med (samma) entusiasm vid Execution så vidtar pingpong med gusto - et voilá - Effect och klimax (eller Västgöta-dito om RP måste fly med svansen mellan benen, eller dör. Nåväl).
Ett ord, liten arbetsinsats, litet (inget?) störningsmoment - potentiellt stor skillnad.
Nå, även om man trixar med orden så förhindrar det ju inte systemet från att komma ivägen. Taktiskt manövrerande à la Sun Tsu har sina förtjänster, inte för det. Jag uppskattar att göra ett eldöverfall och rök bakåt men sådant passar sig nästan bättre på spelbrädet. Bra regler för ändamålet - Stridens skönhet och sorg vidtar, sedan rollspel åter. Och börja på ny kula med att försöka få till immersion en. Suboptimalt, men hey...
Men om man vill rollspela strid (så man slipper bryta magin) så är crunchiga mekaniker ena riktiga romantikdödare, stort störningsmoment - förlorat flow. Det enkla svaret är: banta bort allt! Men som vanligt finns det på alla komplexa frågor nästan alltid minst ett enkelt svar som i de de allra flesta fall är fel. Helt fel. Att banta bort är bra men det behövs lite struktur för Stridens skönhet och sorg (ja, det gör det). Att bara skära ned ett befintligt system leder ofta till att det haltar, förlorad kvantitet följs av förlorad kvalitet. Dessutom, om något inte kommer ivägen så behöver det ju för den skulle inte uppmuntra till berättande, det skapar utrymme - ja - men det skapar inga affordances Så vad göra? Finns det bra mekaniker och system, sådana som fungerar men håller sig ur vägen men som även stödjer och uppmuntrar berättandet?
Vad är era upplevelser, vad funkar bra för er? Beskriv och argumentera gärna. Affordances på alla nivåer är intressanta, språk som mekanik; Fortune hit eller dit - pros and cons; Improvisationsövningar? IIEE? Stances? Alla fräsiga termer som jag inte kan något om mm, etc, osv.
Min intention och avsikt har varit att skapa affordances för reflektioner som är hands on och direkt tillämpbara
Shoot!
// Bror Kaka