Du har säkert listat ut att mitt inlägg var en liten provokation, dock med en gnutta uppriktighet: Självklart finns det inget
egenvärde i att sudda ut gränser, eller att utöka hobbyn heller för den delen.
Men du har faktiskt rätt i att jag skulle vilja utöka vår hobby. Här har jag lite svårt att avgöra hur mycket av ditt inlägg som är uppriktigt och hur mycket som är provokation, så jag svarar för diskussionens skull så allvarligt som möjligt.
Var du missförstår (?) mig när du ifrågasättter nyttan i att uppfinna en -ny- hobby -utan likheter- med typiska rollspel, som jag -egentligen inte- är lika intresserad av.
Som du vet så driver jag hypotesen att det ligger i rollspelshobbyn natur att så få personer tilltalas av den: Rollspel kräver ovanliga engagemang och intressen om man betänker tid på förberedelser, intresse i komplexa (och ganska ointuitiva) system, tidsåtgången och krav på antal deltagare för en hel story. Få andra nöjen i vårt samhälle ser ut såhär, det är inte vad de flesta letar efter.
Men lusten att berätta och fantisera då? Jag tror att den kan tilltala desto fler om den bara uppträdde i en intuitivare och lättillgängligare form, som Baron Münchaussen, nya Berättelser från Staden, eller Genesis Titanic, så som jag föreställde mig det. (Ja, de är de enda jag kan komma på, faktiskt) Om rollspel någonsin kommer kunna bli mainstream och stort, så är det som ett resultat av att man provar sådana här nya, intuitiva former.
Men om den här flummiga inriktningen inte är intressant för de "gamla rollspelarna", vad har de då för nytta av att det sitter en massa noobs och spelar nya spel de själva inte är intresserad av? Jag har ju själv sagt att det inte finns något egenvärde i att vidga hobbyn.
Jo, min uppfattning (Och jag är naturligtvis inte ekonom...) är att om det finns mer folk, och mer pengar i en bransch så tjänar hela branschen på det. Precis som Dante eller Seter (eller bägge?) säger, att D&Ds framgångar gynnar hobbyn som helhet. Med andra ord, skulle rollspel bli mainstream vore det toppen, och det skulle stimulera även de marginaliserade, kufiga delarna av hobbyn. Och av dessa nyförvärv kommer kanske inte så många få upp ögonen för D&D och Mutant, men kanske till Best friends och PTA.
Och jag vill också se fler spel som Genesis Titanic! För jag tror att hela hobbyn tjänar på att hitta nya gränser att spränga. Det finns så många ställen att sätt strukturerna på, och jag har aldrig sätt någon sätta dom (i ett rollspel) på ett soundtrack förut. Det finns så många saker att lägga teori bakom, men jag har bara sett främlinggörande i Oktoberlandet. Det är så få dimensioner vi har experimenterat på egentligen under den här hobbyns 30 år, och om vi kan hitta några nya så kanske vi kan komma på några
riktigt balla idéer! Det är så mycket outforskat land i rollspelshobbyn där guldklimpar kan ligga och vänta på oss.
Och så finns det slutligen en anledning till: Jag gillar faktiskt enkla story now-spel och stimuleras av att arbeta för vad som är rollspel idag. Måhända är mina teorier om rollspels tillgänglighet främst färgade av det faktum att, till syvende og sist, så är detta något jag är intresserad av.