Re: att Suga bappe
Som silversurfan sa så finns det förmodligen SPOILERS i det här inlägget...
Andra dåliga saker är:
1, Att vi bara har 1,5 år kvar att spelleda mundana, sedan måste vi skapa en annan värld.
Det verkar lite märkligt att införa en kataklysm som är så nära förestående, ja... fast Neo-folket torde ha varit med så pass länge att de vet att det är massivt impopulärt att slå sönder gamla ingångna spelvärldar (GDW är ett bra skräckexempel där, och då var det ändå frågan om klart mildare sönderslagningar)* så jag ger dem Benefit of the Doubt och förmodar att de har någon konkret baktanke med det hela. Vi kommer antagligen att höra mer om det längre fram.
2, Att insektoidernas härer var 100 mil breda.
Insekter är visserligen kända för att myllra i massor när de känner för det, men sådär på rak arm kan jag hålla med om att det lät lite Chronopia-dimensionerat.....
3, Att en gud styr ALL skapelse och inte bara mundanas
Ser iofs inga principiella problem med en gud - det är ändå knappast nåt som rollpersonerna märker nån skillnad av - men jag fattade inte riktigt problemformuleringen. "ALL skapelse och inte bara Mundanas"..?
4, hjältehistorien.
Kan jag inte kommentera ännu; vet för lite om det.
5, Att L&H förvandlar EON till HI-fantasy. EON är inte Hi-fantasy.
Påverkar bakgrundshistorier på något sätt rollpersonernas nuvarande situation? Kan man hitta undanstuvade eterskepp någonstans? För att referera till mig själv, det ändrar ingenting om halvlängdsmännen skapades av råttguden Gnurre eller om de kommer från astralrymden; det är fortfarande halvlängdsmän. Tolkien avslöjade i efterskott att Gandalf egentligen är ett semi-gudomligt änglaväsen och att världen var platt fram till för ett par tusen år sedan, men tillvaron för bönderna i Bri ser likadan ut för det.
Här pratar vi ju ändå om en värld som uttryckligen har helt andra naturlagar än vår egen ("vilket förhöjer den fantastiska stämningen" för att citera hr Blixt, angående ett annat spel) och som ogenerat bollar med bizarro-monster och übermäktiga drakar - det blir inte high fantasy förrän man låter rollpersonerna hamna mitt uppe i det och börjar dra kampanjer som bygger på att de ska vara mitt uppe i det. Nåt som de (eventuellt) har hört talas om men inte ser är bara en fotnot.
--
Åke, som själv stör sig mer på folk som skriver 'Eon' med versaler om det inte är en förkortning för nåt.
* GDW såg sina försäljningssiffror stagnera lite, så de bestämde sig för att förnya sina två SF-spel Traveller och Traveller:2300. Resultatet blev MegaTraveller (där de krossade det gamla trivsamma Tredje Imperiet i en ändlös serie inbördeskrig) och 2300 AD (där de lät läbbiga utomjordingar invadera och gjorde ett utforska stjärnorna-spel till ett bughunt-spel). Resultatet av det blev att kunderna svek big time; spelarna kände sig hemma i de där spelvärldarna och uppskattade inte alls att se dem sönderslagna. GDW fattade så småningom missen och försökte göra om dem igen, till post holocaust-SF resp. rymd-cyberpunk, men då var det ingen som kände igen sig alls längre.