Nekromanti Sugen på atttesta nya brädspel...

Johan K

Gammal & dryg
Ärs om sagt sugen på att testa nya brädspel/kortspel... Har inte jättestor koll på vad som finns där ute, men jag antar att det finn de som har bättre koll än jag.. :gremcrazy:
Det jag söker är ett spel för ungefär 4-5 spelare, enkla regler att lära sig, inte ta allt för lång tid att spela.
Sen at ni gjärna får tippsa om spel som kanske tar längre tid & sådant, funkar åxå bra..

/ Johan K, som är spelsugen som få !!

Organ

Out of time, out of mind
Sagan om ringen (Den av Rainer Knizia) och Citadels är två av mina favoriter. Den sistnämda är den snabbare och enklare av dem två (utan att SoR för den delen är komplicerat och utdraget på något vis).

/Anders

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja, beror ju på vad för typ av spel du gillar, men spel jag skulle föreslå är (kan hända jag kommer på fler senare):

Attica - Bygg saker på den grekiska halvön.

Britannia - Konkurrerande folkstammar invaderar England. Bäst på 4 spelare. Grundreglerna är lätta men kan bli väldigt segt i vissa lägen. Framförallt blir det segt om man har haft otur och blivit eliminerad med en del folkstammar.

Carcassone - Bygg städer och vägar på den franska landsbyggden. Personligen anser jag att det blir roligare ju fler man är. Med expansionerna så får man massor med mer brickor och en del av de nya reglerna i dessa expansioner påverkar lämpliga strategier mycket även. Väldigt enkla regler.

Citadels - Försök bygga upp din del av staden.

Guillioutine - Hugg huvudet av franska adelsmän.

Once Upon a time - Berätta sagor med hjälp av kort. Finns expansion för mörkare sagor med.

Puerto Rico - Var guvernör på en liten tropisk ö. Bygg saker och skeppa hem varor.

Richochet Robot - Hitta snabbaste vägen till flaggorna och styr rätt robot där. Fördel: man kan vara hur många spelare som helst.

RoboRally - Styr galna robotar. Blir bättre ju fler spelare man är för det blir mer kaos då. Dock så tröttnar man efter ett tag. Det spel som förutom Britannia kan ta längst tid att spela.

Ticket to ride - Tåglinjer i USA.

Vinci - Ett spel som är väldigt väl balancerat. Man skall bygga imperier som kämpar om Europa.

/Ulfgeir

entomophobiac

Low Prep High Play
Doom the Boardgame är faktiskt riktigt kul. Påminner om det gamla hederliga Space Hulk, där man lallar omkring och skjuter slemma rymdvarelser (i det här spelet slemma helveteskreatur) medelst varsin marinsoldat. Det är för upp till fyra spelare, då en deltagare får vara spelledare, motsvarande.

Sjukt svårt, men med händelsekort, lite olika vapen, scenarier och så vidare så är det ett väldigt kul spel, som heller inte är vare sig svårt att lära sig eller sätta sig in i. Rekommenderas.

Annars kan jag bara skriva under på andra individers rekommendationer, framförallt Ricochet Robot. Otroligt bra spel.

peta

Warrior
Fler tips

History Of The World - Enkla regler men är häftigt visuellt och man har alltid chans att komma tillbaka. Passar dock bäst på 6 deltagare.

Britannia - Som nämndes tidigare är ett riktigt bra spel för 4 personer. Dock skulle jag inte vilja kalla det enkelt. Det är en hel del att hålla koll på.

Vikingatid - Det är inte balanserat för fem öre men möjligheten att plundra hela Europa från öster till väster och grunda enorma vikingariken i österled uppväger det mesta.

Illuminati - Ett trevligt spel att spela med folk du inte litar på.

Junta - Samma kommentar som ovan :gremsmile: Reglerna är visserligen inte de bästa med det uppvägs av en hel del humor.

Kremlin - Riktigt bra spel som kan vara svårt att lägga vantarna på. Målet är att ta kontroll över högsta Sovjet. Skicka dina motståndare till Gulag eller placera dem som idrottminister. När du är tillräckligt gammal och sjuk kan du få bli parti chef. Lider lite av att om man har otur kan det skita sig ganska snabbt men eftersom det går snabbt att spela så är det bara att köra ett till parti.

Puerto Rico - Extremt bra spel för 4-5 spelare (möjligtvis det bästa). Dock har jag aldrigt fått koll på vilken strategi man ska använda och förlorar jämt. Ändå tycker jag att det är riktigt bra, säger en del om spelet :gremsmile:

War of the Ring - Förra årets bästa spel. Fungerar dock bäst på 2.

Fluxx - Ett totalt kaotiskt kortspel där reglerna ändras hela tiden och det till en början verkar som om det är bara slumpen som styr. Tills man upptäcker att det är nästan alltid samma personer som vinner... Tar mellan 5 och 30 minuter att spela så det är en utmärkt filler.