Oj, det finns så många...
Ett par förslag på, enligt mig,
riktigt bra spel.
1. Deus Ex
Har några år på nacken, men jag tror det håller. Den första first person shootern (lite missvisande, men det får väl kallas det) med en ordentlig story (Half Life var väl på väg, men...).
Nära framtid, konspirationsteorier, cybernetik, biomods, tempelriddare, illuminati, konspirationsteorier, tuffa miljöer, hyfsad dialog, konspirationsteorier, förhållandevis snyggt (för sin ålder) och.. tja, nämnde jag konspirationsteorierna?
Ett av modern tids bästa datorspel, IMO. Dessutom kommer det en uppföljare inom någon/några månader, och du måste ju faktiskt ha spelat igenom det innan dess
2. Morrowind
Öppet (löjligt öppet faktiskt) rollspel i en rätt orginell fantasyvärld. Småquestar i det oändliga, otroligt stora områden att utforska, löjligt snyggt, grymt stora möjligheter att utveckla sin karaktär åt olika håll, och i allmänhet otroligt fritt. Det enda jag kan hålla mot det är den halv-trista och grymt förutsägbara huvudquesten - men den kan man å andra sidan skita i utan problem eftersom det finns mycket att sysselsätta sig med ändå.
Den enda värdiga konkurrenten till Deus Ex om titeln "världens bästa sentida datorspel", i mitt tycke.
3. Jedi Academy
En outsider som överraskade mig mycket positivt. Skutta runt och vifta med lasersvärd, skär stormtroopers i strimlor och force-chokea folk i bästa Darth Vader-stil. Inget särskilt intelligent spel, men hejdlöst skoj. Varar dock inte till närmelsevis lika länge som de två tidigare jag nämnt (där Morrowind iofs får Othello och Go att likna spel med kort livslängd
) men fasansfullt skoj tills man spelat igenom det.
4. Max Payne:sarna
Pang-pang i bästa (eller kanske sämsta?) film noir-stil. Skoj är det i alla fall att i slow motion kasta sig in i ett rum fyllt med onda maffia-typer och tömma magasinen från en Ingram i varje hand. I alla fall tills man tröttnar - vilket tyvärr går ganska fort. Spelen har dock fördelen att de inte är så värst långa, så lagom tills man tycker det börjar bli riktigt tjatigt ar det slut
Ytterliggare ett hejdlöst-skoj-så-länge-det-varar-spel.
5. GTA: III/Vice City
Tja.. vad säger man. Glid runt i en brottsdominerad stad, sno bilar, begå brott och var allmänt cool i lätt Sopranos-anda. Mycket humor, skojjiga dialoger, underhållande karaktärer och våldsglorifiering så man nästan blir tårögd.
Borde tillhöra allmänbildningen att ha spelat
Tja.. det var ett par tips... håll till godo