Nekromanti Sugen på dataspel..

seinet

Swashbuckler
Re: Har du hört talas om soulgems seinet?

Ja, det har jag... men dom väger alldeles för mycket :gremwink:

Saken är dessutom den att det är alldeles för lätt att få tag på sådana med... bara att gå ner i närmaste grav (när man är tillräckligt hög level) och slakta alla Bone-vad-de-nu-heter och få sig en Common Soul Gem. Sedan är det ju rätt roligt att fixa en sådan där Constant Effect Restore Health-ring också... med några sådana och andra saker som ger constant effect restore health så är man nästan odödlig i spelet... hur kul är det då att spela?

/Seinet Wintermute

CGH

Warrior
Re: Jag måste säga att Morrowind är riktigt bra!

Jag håller med på de flesta punkerna, faktiskt. Morrowind är ett ganska"obalanserat" spel. Allt det du säger är sånt som jag också har irriterat mig på.

Det jag gillar med spelet är världen och att det är så fritt! En himla massor arbete har lagts ned på grafik. Det ser riktigt snyggt ut! Kuluren i världen är dessutom ganska originell.

Pengar är inte något problem alls även ifall man spelar diciplinerat (d.v.s. försöker att spela så det är svårt).
Japp, man måste vara lite diciplinerad. Det är lite trist att man enkelt kan förstöra en del av nöjet i spelet genom att tänka lite för opportunistiskt. Det är nog på grund av friheten i spelet som det går att utnyttja systemet på så många sätt.

Som tur för mig så kom jag inte på alla knepen föräns min roll ändå började nå alltför höga levels.

Jag skulle gärna se ett datorspel med lika bra koncept och grafik som morrowind, men ett i grunden annat regelsystem. Dessutom skulle det vara kul med stöd för olika hantverk mm. (något jag började gilla sedan jag spelat Ultima Online) Men det förblir kanske bara drömmar. :gremfrown:

seinet

Swashbuckler

Ett sätt att begränsa möjligheterna skulle vara att de olika potions man gör är beroende på vilken utrustning man använder och dessutom att man skapar de typer av potions som redan finns, d.v.s. Bargain, Cheap, Standard, Quality och Exclusive där man enbart kan skapa Exclusive med "Grandmasters"-appartur och så vidare neråt, dessutom bestämms nivån av vilket färdighetsvärde man har i alchemy. Fan, det där lät ju nästan så bra att man kanske skall skicka in det till utvecklarna :gremlaugh:

Det där med hantverk verkar vara roligt, ifall du nu menar såsom "Tailoring" och sådant... fixa egna kläder... skulle vara roligt ifall man kunde fixa egna rustningar och vapen också, med rätt verktyg och rätt ritningar (t.ex. måste man ha en ritning på ett "Short Ebony sword", en specifik mängd raw ebony och ett visst färdighetsvärde i färdigheten "Smida vapen" för att kunna framställa ett Short Ebony sword). Eller varför inte kunna fixa ihop en Centaurion Spider som komapnjon?

Finns många roliga saker man kommer att tänka på nu ju :gremsmile:

/Seinet Wintermute - Skall sova snart

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Eller varför inte kunna fixa ihop en Centaurion Spider som komapnjon?"

Finns det något som jag stör mig på så är det att man inte kan använda alla de gamla dwemerritningarna till något vettigt. Första gången jag såg dem så trodde jag att jag skulle kunna använda dem för att bygga egna små robotar och andra grunkor, men tji fick jag. Att bygga sitt eget fäste var ett av de roligaste inslagen i spelet. Synd bara att det var så få uppdrag kopplade till det. Överhuvudtaget så borde man få uppdrag även när man blivit högsta hönset i någon organisation. Det enda man får i nuläget är ju en titel. Jag vill kunna sparka uppdragsgivare som var oförskämda mot mig när jag bara var en lite underhuggare och dylikt. :gremsmile:

Vilka förbättringar finns i de olika expansionerna? Eller är det bara en massa ny dungeons?

Hartland

Warrior

Jag har spelat ett tag (Men bara med en karaktär typ och han var ranger-liknande nånting) och jag har aldrig hittat hur man gör så ett item så det får constant effect... Kan du vänligen upplysa mig hur?

Och vad jag menade var att ett soulgem med en själ i kan användas till att ge magiska föremål tillbaka dess energi snabbare. Du klagade över att något sådant inte fanns.

/Hartland -Elasaid the wodelf, nevar reincarnated and the destryer of the 5:th house. typ :gremsmile:

seinet

Swashbuckler

Man behöver en Grand Soul Gem (eller Azura's Star) och så skall man fånga själen från en Ascendant Sleeper (eller vad de nu heter) eller ett Golden Saint, med dessa själar kan man välja Constant Effect när man skall förtrolla ett föremål. Bra sådana förtrollningar kan ju t.ex. vara Water Breathing eller Levitate eller Restore Health :gremsmile:

För övrigt tror jag att det var i Tel Mora som man kunde handla oändligt många Common Soul Gem.

Det jag eftersökte var någon effekt som ökade återuppladdningen i föremålen, inte något föremål som kan förbrukas...

/Seinet Wintermute

Muggas

Hero
Amiga-retro kanske?

Skräm liv i en emulator eller leta fram nått gammalt monster ur en sedan länge bortglömd garderob och spela lite Monkey Island

Jo, jag har emulatat mig lite på sistone, och kört igenom de första Monkey.spelen igen. Skrämmande nog så minns jag fortfarande alla fäktnings-förolämpningar utantill, efter så många år... Vill man ha gamla trevliga shoot-em ups och kuliga, "klassiska" äventyr, så skaffa en Amigaemulator (t ex Winaue, som går att hitta på nätet)

Vad gäller spel till den gamla Amigan så skrev jag ett par enkla själv. Ett av dem var Joes Armwrestling (Joystickvickar-spel som jag var mycket stolt över. 1-2 spelare och 3 svårighetsnivåer mot datorn), som jag skrev i AMOS (om ngn minns det) när det var aktuellt. Spritesarna till det spelet ritade jag i Deluxe Paint 3. Tyvärr går det inte att få tag på nu... :gremwink:

... angående andra tips till Johan så kan jag säga att jag inte lirat så många nya spel på sistone, förutom Neverwinter Nights, som jag helt klart kan rekommendera!