Nekromanti Sugen på Gondica!

solvebring

Superhero
Tjosan i träsk och binge!

Det är så att jag känner mig lite sugen på att kanske pröva att köpa Gondica - alltså börja spela det. Info'n som finns på Rävspel är dock som all spelinfo hos köapre och tillverkare - för saklig och för kort.
Därför, alla ni som nu spelar Gondica, berätta mer för mig, berätta hur det är att spela det - hur det är att uppleva det o.s.v.

Berätta om Gondica!

Och... du Anders, vad betyder Gondica?

:gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vad betyder bokstäverna?

Gondica är namnet på den värld där spelet utspelar sig. Det är ett uråldigt (>1300 år) ord på språket azuli (den lokala motsvarigheten till latin). En del akademikerna tror att det kommer från den dodjabiska jordgudinnan Gond (eller Gondwa, de lärde tvistar om rätt uttal) och namnet i det ursprungliga Blå Kejsardömet (där man inte trodde på dodjabiska gudar) anammades som en beteckning på världen som helhet (jfr Gaia i vår värld). (Ändelsen -ica är en azulisk grammatisk markör för egenskap i femininum.) Blå Kejsardömets profet Maharahul kom ju från Dodjab för >1500 år sedan och introducerade många begrepp därifrån.

solvebring

Superhero
Re: Vad är Gondica?

Tack så mycket Anders. Schysst info.

Gondica är alltså lite "Kandrafantasy goes musketörer och aristokrathjältar" med lite vag "Columbus- och Chronopiavärldskampanj-kryddning"?
Det låter i alla fall jätteintressant det som Nightowl säger i den tråden - verkar vara att häftigt och innehållsrikt spel. Tror jag skall ta mig råd att köpa det snart bannemej, verkar riktigt bra - *applåderar herr Blixt*

Det utgår inte allt för snabbt hoppas jag - arbetslös och fattig nämligen?

P.S. Så måste jag tillägga att jag alltid varit avundsjuk på ditt efternamn. Inte nog med att du är Sverige rollspelslegend, du har även ett efternamn som är rollspel/fantasy. Ödet kanske, hehe? D.S. :gremgrin:

solvebring

Superhero
Re: Vad betyder bokstäverna?

Namnet finns alltså bara i spelet, det har inget samband med något av den verkliga världen - att du fått det från någonting, att det verkligen betyder något?

Mekanurg

Columbus- och Chronopiavärldskampanj-kryddning
Columbus: Ja.
Chronopia: Nej.

Det utgår inte allt för snabbt hoppas jag - arbetslös och fattig nämligen?
Nejdå.

Så måste jag tillägga att jag alltid varit avundsjuk på ditt efternamn. Inte nog med att du är Sverige rollspelslegend, du har även ett efternamn som är rollspel/fantasy. Ödet kanske, hehe? D.S
Den förste i min ätt som hette Blixt var en indelt knekt i Eksjö-trakten på 1700-talet. Så det är väl mest ödet, som du skriver.

Mekanurg

Namnet finns alltså bara i spelet, det har inget samband med något av den verkliga världen - att du fått det från någonting, att det verkligen betyder något?
Jag pusslade med diverse namnidéer och tyckte att Gondica lät bra.

Döm om min förvåning när jag några år senare kontaktades av en amerikansk dam vid namn Gondica Nguyen som hade sett mina svenskspråkiga webbsidor och undrade vad de handlade om.

solvebring

Superhero

Columbus: Ja.
Chronopia: Nej.
Okej, det var det där med handelsfurstar och stora städer som gav mig den känslan. Inte Chronopia- eller typ Kandrastäder alltså?

Well, tur att det inte utgår så snabbt. Sablar vad tråkigt det är att ha dåligt med pengar och syssla med rollspel... Men, då vet jag att jag har en chans i alla fall.

Kikade faktiskt på tradera för skojs skull - brukar leta gamla DoD-prylar där o.s.v. Hittade ett
splitt nytt Gondica - men den korkskallen hade 200:- som utgång, och med frakt och embalage till det från privatperson till privatperson blir det ju mycket dyrare än att betala 249:- till dig direkt. :gremsmile:
Det var faktiskt så att jag började skratta, han borde undersökt marknaden lite. Visst, tror det var ett äventyr med - men då blir vikten ännu mer och man har troligtvis förlorat på det i alla fall. Och att jämföra, 200:- (minst, det beror ju på hur många som bjuder) begagnat, eller 249:- Nytt..!
Plus att jag vill gynna Rävspel direkt - man måste satsa på de rollspel som finns i Sverige och hjälpa till lite, nu idag när det är så hårt i branschen - kanske inte den svenska konkurrensen, men att överleva med något sådant är svårt.

Och du Anders, skulle jag få be dig om en liten sak?
Vad skulle du själv säga om Gondica - om du skulle berätta för en annan rollspelare om det - hur det känns att spela etc?
(Du behöver inte köra det där professionella snacket som på hemsidan, utan dina egna ord rätt och slätt)?
:gremsmile:

solvebring

Superhero

Döm om min förvåning när jag några år senare kontaktades av en amerikansk dam vid namn Gondica Nguyen som hade sett mina svenskspråkiga webbsidor och undrade vad de handlade om.
hahaha! Vilken grej... Hur utvecklades det då?
Hon trodde du var en galning med trikåer och svärd, och med bokhyllan proppad med Eddingsböcker eller? :gremgrin:

Rising

Vila i frid
När jag fick frågan om varför man ska spela Gondica så svarade jag så här.

Och om det finns något som inte tilltalar mig med spelet så är det detta.

Dessa två inlägg (samt kanske trådarna där de ingår) är en rätt bra sammanfattning.

claes

Swordsman

Hur är det korrekta uttalet för "Gondica"? Var ligger betoningen?
Jag har fårr för mig att det ska låta som GON-dicka (med betoning på gon alltså, och uttal av gon som engelskans gone).

solvebring

Superhero
Tack Rising
Det låter fint, och du har nu bekräftat alla mina föraningar. Det är helt enkelt ett jättebra spel som är intressant och innehållsrikt.
Jag måste bara skaffa det!
:gremgrin:

solvebring

Superhero
Betalt

Så Anders, nu har jag skickat en beställning märkt förvägsbetalning, och nu i samma minut betalar jag in pengarna via mitt e-konto.

Mekanurg

Vad skulle du själv säga om Gondica - om du skulle berätta för en annan rollspelare om det - hur det känns att spela etc?
Fartfyllt, som en roman av Alexandre Dumas, med mytiska platser och märkliga varelser. Delvis välbekant, delvis främmande.