Nekromanti Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,290
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
ett monster.
Kanske inte den vanligaste varianten.

Jag råkade skriva ett intro äventyr, där detta slank med.
Egentligen hade jag tänkt att posta äventyret, som i sig nog skulle kunna platsa i de flesta fantasyspel, men så blev det nu inte.

Äventyret hanlar om att vinternshjärta/själ/ande är stulet, så att vintern ligger som ett kallt täcke över landet sen ett och ett halvt år(vilket medför svält), allt orsakat av en magiker som kommit över en kedja som binder allt.(typ)

(ska väl nämna att jag postat detta på TheProject.nu oxo, men jag kände att det kanske skulle vara ok, att posta här oxo)
_____________________________________________________


Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah - Blå sjöns väktare

Beger man sig till "den enda sjön som inte frusit", kan man redan på långt håll se att det ångar av sjön.Den är knappt kroppstempererad, det kalla vädret gör att den ser och upplevs som "väldigt varm".Vattnet är väl sisådär 10-15 grader i temperatur, vilket i sig är rätt mycket för en sjö och särskilt om vintern.Sjön är belägen i en liten sänka mellan en kuperad hed och en mindre barrskog(som täcker ett par hektar)vid hedens slut väst om sjön, är en högre kulle, därfrån har man god uppsikt över sjön.Vattnet är klart och ovanligt grönt (eller blått, beroende på vem man frågar)man kan se rotvätlor och vassaklippblock i vattnet.Mitten av sjön är klart mörkare som om där är en avgrund, det ligger en lätt dimma över sjön.(om det inte blåste så pass mycket, skulle den vara mycket tätare)På flera ställen runt sjön, kan man se stora isfläckar(fält) som om en stor mängd vatten plötsligt strömmat ur sjön och sen frusit på stranden, på norra stranden ser det ut att vara en stor mängd is och rotvältor(merparten av dessa "rotvältor", ska visa sig vid närmare undersökning; vara benrester, halruttna kroppar och lemmar; av både människor, djur och..nåt annat odefinerbart)Runt sjön kan man också se ett antal större och mindre träd, som rivit omkull så att rötterna blottats.Vissa av dessa verkar vara uppslitna med rötterna och släpade från skogsbrynet och ner mot sjön.Nordost sidan pryds också av stenformationer, men det är svårt att se vad de är från väst-sidan, dels på grund av avståndet, men också av att de täkts av is och snö(detta är offerplatsen till Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah)

Vad får man då ut av att komma till denna plats?
Om de kommer i kontakt med Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah, kan hon berätta att något/någon försöker frysa hennes hjärta, vilket de måste dyrt och heligt(flera gånger)försäkra henne att de inte kommer att försöka göra, annars har hon inte mycket att komma med. Förvisso kan hon svara på ett otal frågor, men hon har föga lust om de inte ger henne fler offer.Frågar de om hon vet någon plats där vinternshjärta befinner sig, säger hon undvikande " ..i var som hyser hat..".Frågar de om en plats med evig vinter, säger hon "..det finns berg i norr, där isen ligger tjock, som vintern aldrig lämnar; där rastas vinterbarnen och vintern slickar sina sår..".Frågar de om vem som har makt att binda vintern/vinternshjärta svarar hon "..bara gudarna och ödet har makt över vintern..", men efter en stund tillägger hon också "..men det finns en kedja, stark nog att binda allt, även det som ödet och gudarna har makt över.. ..men den kedjan borde ödet vakta noga.."Har hon svarat så här mycket, försöker hon locka dem att hälsa på henne i hennes hem (nere i djupet) för att få äta..(dem)

Hur får man då kontakt med Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah?
Det enklaste är att gå ner till sjön och ropa hennes namn, vilket resulterar i att hon kommer upp (och äter upp dem).Vill man ha hennes uppmärksamhet för en längre tid, måste man frambringa ett offer(som hon får äta upp)och sen medans hon slukar offret, hinna framföra att man har frågor.Hon kommer då att fråga vad man har att ge henne för att svara på dem, har man inget att erbjuda äter hon upp en.Men det man har att erbjuda måste inte nödvändigtvis vara något ätbart, hon är också intresserad av gåtor, vackra saker och sång (men mest av allt är hon hungrig, näst mest av allt är hon otålig).Den som talar till henne får vara snabb att erbjuda mer, för att inte bli uppäten.Finner hon erbjudande för litet, säger hon detta först, men om det inte kommer ett bättre förslag, äter hon upp dem.

Hur ger man Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah ett offer?
Det gäller att inte väsnas för mycket på vägen ner mot sjön, eller vandra för länge längs strandkanten.Framför allt gäller det att inte nämna hennes namn, för det hör hon om det så viskas på andra sidan världen.(tänka namnet är dock ohörbart för henne).Spelets ledare kan visa på detta, när de väl är en bit från sjön, genom att låta det börja bubbla i den, om de nämner namnet.När väl offret är framlagt, ska man ropa hennes namn, tillrådigt är att vara längre från starndkanten än det tilltänkta offret(för av allt hon är, så kommer lat på näst näst kommande plats).Nu när Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah slukar offret, gäller det att få hennes uppmärksamhet, på så pass avstånd att man hinner framföra sitt ärende och sen kunna erbjuda något mer.Offerplatsen nordost om sjön är en stenbarriär som skyddar dem mot den fösta attacken, men hon börjar bli van vid den.Risken med att använda den platsen är att hon inte lyssnar till dem utan bara försöker äta upp dem.Har man någonsin varit här, kommer hon att känna igen en på rösten, lukten och den värme man utstrålar, hon känner alla hon hört rösten av vid namn(även om man inte uttalet namnet). Så har man lurat henne tidigare, kommer hon inte att lita på en igen.Hon kommer att ge sken av att lita på en, så att hon kan komma inom räckhåll för att äta upp en.

Hur strider Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah?
Först och främst försöker hon sluka en, och sen svälja.
Men om det är problematiskt, så kan hon sluka vatten med munnen och sedan med en kraftig stråle försöka knocka sitt offer.
När offren är orörliga, försöker hon sluka dem och sen svälj, magsäckarna tar sedan hand om de som evetuellt skulle vara vid liv.

Har Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah några svagheter?
Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah hatar månljus, skulle hon mot förmodan bege sig upp i månljus, har hon inte lika snabbt till att försöka sluka en, detta på grund av att månljuset bländar henne.Hon vill inte visa denna svaghet, så därför låtsas hon att hon antingen är mätt, eller att hon vill njuta av situationen.Hennes rörelser är än långsammare och hon använder sig inte av vattenstrålen, då hon har svårt att fokusera på avstånd (i månljuset).Mest troligt kommer hon inte att visa sig, även om man ropar.

En annan svaghet Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah har, är hennes girighet, den kan få henne att tro på att man har något att erbjuda även om denne inte visar upp det.Det är fövisso inte smart att försöka lura henne, om livet är en kärt eller man vill fråga någon fler gång i livet.Skulle hon upptäcka bluffen, är det inte säkert att hon visar ilskan på en gång,istället väntar hon på tillfälle att äta upp en.

Kan man besegra eller döda Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah?
Jo, det kan man.Gudarna har dock för intresse att denna sjön ska vara bevakad av någon anledning.Troligvis skulle de låta återskapa henne/väcka henne till liv.Hon skulle då vara rosenrasande och uppsöka en (under förutsättning att det inte är vinter, hon uppskattar inte att kylan fryser hennes våta hy) Gudarna skulle inte låta henne jaga allt för länge, nog inte mer än sju år eller så.

Vad vaktar Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah för något?
Något som de inte vill ska träda upp ur djupen i världens inre, något som inte bör väckas.

Finns det skatter?
Beger man sig dit ner, dagars resa genom vattendjupet, är det troligare att man väcker det som inte bör väckas, än att man hittar något av värde för den här välden. Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah visar uppskattning för det hon finner vackert genom att äta det.

Hur vis är då Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah?
Väldigt vis, men hon är också väldigt otålig.Det första som kommer till hennes tankar, rör hennes avföring eller avsaknad av föda.

Hur var det med mystikern i kullens råd ?
" När ni får kontakt, får ni på intet sätt kommentera hennes utseende eller lukt; eller på annat sätt förarga henne, då kommer hon att göra sitt bästa för att sluka er hela och låta er ruttna i en av sina många sina magar. Vilket inte kan ses som en ärofull död."

Hon kommer inte att bry sig om deras kommentarer om hennes utseende, hon är för upptagen med att tänka på vad hon ska äta. Det är dock ett vist råd, dvs.. det är ett föga ärofyllt sätt att dö på, i en av hennes magar.

Vad kommer hennes namn av ?
Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah betyder : Slem-besten, den våta, som bär namnet Haxah

Varför är sjön blå(grön)?
Den är väldigt syrerik.

Varför är sjön varm?
Hon värmer sjön med sina krafter och gaser.

Hur kommer det sig att vattnet är så klart?
Ytvattnet är väldigt klart, längre ner i djupet är det mycket grumligare.

Vad kan man offra till Sum-gartaxh. ztsen a nom haxah ?
Människor är favoritfödan, djur(eller kött i allmänhet) är väldigt uppskattat, det går dock lika bra med ett träd.
Första offret bör vara något som hon kan äta, annars så uppskattar hon också så att säga gåtor, vackra saker och sång.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Lämna inte akvariet oövervakat! [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Re: Jättebra!

Det här gillade jag. Sagoinspirerad fantasy, och mycket välgjord sådan.

Bakgrunden och Haxah är vad som intresserar mig mest, och jag måste säga att det dessutom inspirerade en hel del. Mycket bra. Du får gärna posta äventyret här. Åtminstone jag skulle tanka det.
 
Top