Re: Enzymer och grejer
En eller par drinkar/glas öl gör att personen blir röd i ansikten, får svårt att andas, får hjärtproblem, illamående och svettningar.
En japansk brevkompis berättade att inte alla japaner har det där problemet, men han (och hans farsa) blir knallröda i nyllet av en pilsner. Saké orsakar förstås samma sak ännu fortare, men att japaner inte tål sprit har aldrig hindrat dem från att dricka sig drängfulla. (-:
Det gäller fö västasiater också; när mina indiska släktingar dricker whisky spär de ut den ungefär som vi dricker saft (1 del single malt, 4-5 delar vatten) men blir fulla lika fort som när jag dricker samma vätskemängd on the rocks. Min fru säger att hon kan känna av effekten om hon tar ett par småklunkar starköl från mitt glas, och en annan indiska vi känner berättar att hon en gång blev packad och spydde av ett glas rödvin.
...och det gäller inte bara alkohol; de rekommenderade doseringarna på de flesta mediciner man får på svenska apotek är alldeles för starka för indier. Förmodligen för ostasiater också.
--
Åke