Nekromanti Super-low fantasy?

Helmgast
Finns det någon som sett/tänkt på att göra ett fantasyrollspel utan magi/annorlunda raser än människa. Som cyberpunkrollspel, fast inte på jorden. Att spela rebeller i en koloni (ungefär som på 50-talet i Afrika, fast i en annan värld).

Nån som slagits av tanken? (helst skall det INTE vara feodalsamhällen, det känns inte så originellt i rollspelssammanhang).

Tarill

Warrior
Har lite skrivet om en mellanöstern-inspirerad (1100-talet) värld. Korstågstiden utan de kristnasmurfarna som stör. Men det är ytterst lite text just nu, knappt en A4.

3 sidor om jag räknar med den knappt påbörjade novellen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Finns det någon som sett/tänkt på att göra ett fantasyrollspel utan magi/annorlunda raser än människa. Som cyberpunkrollspel, fast inte på jorden. Att spela rebeller i en koloni (ungefär som på 50-talet i Afrika, fast i en annan värld).
Antagligen skulle man (jag i alla fall) välja att spela i en rent historisk miljö i sådana fall, såvida det inte är något helt unikt i den kultur man tänkt skapa, som gör den väldigt intressant att spela i. Det sparar man in jobbet att hitta på allting (och ersätter det med jobbet att läsa på den historiska perioden, men det är smällar man får ta).

/tobias

G

Guest

Guest
Jodå!

När jag såg filmen "Timemachine" på video så blev jag väldigt influerad av samhället dit han kom till i slutet, ni vet där husen var byggda som snäckskal på begsväggarna vid floden... Tyckte att omgivninen var så fin att mycket tankar kom in på rollspels banorna... Men som många andra i denna värld så är jag jävligt lat och brukar lägga ned projekt innan jag hunnit tänka dem :gremwink:

G

Guest

Guest
Re: Jodå!

När jag såg filmen "Timemachine" på video så blev jag väldigt influerad av samhället dit han kom till i slutet, ni vet där husen var byggda som snäckskal på begsväggarna vid floden... Tyckte att omgivninen var så fin att mycket tankar kom in på rollspels banorna...

Jag kom att tänka på byarna och husen i dataspelet Riven när jag såg den, spela det... Har väldigt fina minnen från det...

G

Guest

Guest
i Framtiden kanske [OT]

Sitter här med en jävligt kass dator så när man är rockstjärna och ekonomiskt oberoende så kanske man ska spela det :gremwink:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag vet i alla fall inte det. Jag har annars haft tanken att göra en kampanjvärld som befinner sig på "nutida" nivå och på alla vis är som våran värld, förutom att, tja, det är en annan värld, alltså samma stuk som i fantasyvärldar med "främmande" världar och liknande. Dock har den idén fått lägre prioritet än min eviga kamp med intelligent sword & sorcery, så det är ytterst osäkert om den blir klar.

Cohen

Swordsman
Ett rollspel med bara människor och utan magi är väl inte ett fantasy-spel, eller?
Det är ju bara ett medieval-fiction
Eller science-fiction om de har lasrar

Rosen

Myrmidon
Där finns magi och gudar ju!

Ska det vara <U>så</U> low fantasy att de inte har någon religion? (-:
Visst, men gudarna dyker aldrig upp i spelet - jag har iaf aldrig hört om nån SL som låtit dem göra det - och magin är på en så låg nivå att man lika gärna klarar sig utan den.

--
Åke

Helmgast
Det ska vara som jag tror att världen ser ut idag. Folk tillber gudar till nytta för sig själva ('tro kan försätta berg'), men gudarna, om dom nu finns, ingriper inte i världen.

Alltså, kyrkor ja, gudar nej.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Fanns det inte med någon åskguds hammare i ett äventyr (åtminstone enligt en av dina serier)?

Dessutom får väl caarfallerna (eller vad de nu hette, det var allt för länge sedan jag spelade Khelataar) räknas som någon sorts övernaturligt inslag.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
OK, det är än så länge bara i idéstadiet, inget nedskrivet förutom det här. Så du kan fåvänta länge. Dessutom lär det ju vara en hel del jobb (i en värld på samma nivå som våran går det knappast att göra fantasytricket "börja-med-en-liten-del-av-världen-som-av-någon-anledning-alltid-påminner-om-Västeuropa").

Nightowl

Champion
Jodå, ffaligi - carffaler och krooler - är 'demoner', det stämmer.

Khardin är en smidesgud och inte en åskgud. Och det enda magiska med hans hammare är att bara den som är 'av ätt' kan använda den. (Själv får jag vibbar till Mighty Thors uru-hammare, men...)

Khelataar lider av att två av de äventyr som presenterades är quests, men å andra sidan ägnas som sagt det mesta av spelet åt ytterst jordnära saker.

Själv skulle jag tveka mycket länge innan jag överhuvudtaget betraktade en värld utan minsta tillstymmelse till övernaturligheter eller 'konstigheter'' som fantasy. Hindrar inte att det kan bli en intressant spelmiljö.

Nightowl

Rosen

Myrmidon
Och det enda magiska med hans hammare är att bara den som är 'av ätt' kan använda den.

För om nån annan försöker schwinga den sägs han straffa den ovärdige med en blixt från klar himmel... sägs det, fast det vidrörs bara av folk som är 'av ätt' i äventyret, så man får aldrig veta om det ligger nån sanning bakom legenden eller inte.

Grejen är att om det inte skulle stämma, utan det är en helt omagisk hammare, så kan ju vem som helst "bevisa" att han är av hövdingablod genom att lyfta upp den. Kommer det ingen blixt så är han okej, ju. (-:

--
Åke