entomophobiac
Low Prep High Play
Jorå. Vi spelade Conspiracy X förra helgen. Fast utan Conspiracy X, egentligen. Istället presenterade vår spelledare sitt egna regelverk, som vi använda med ett antal lärdomar.
Hur funkar det?
Man har ett antal färdighet, egenskaper eller vad man vill kalla dem. Detta är allt man har. Tror de var 22 till antalet i vårt fall.
När man slår ett tärningsslag, oavsett vad det är, så slår man antalet tärningar som en näraliggande egenskap dikterar. Typ Firearms om man känner för att skjuta någon eller Intimidate om man vill skrämmas.
Sedan lägger man till ytterligare tärningar beroende på utomstående faktorer. Vapen om man skjuter någon, kanske tillhyggen eller särskilda knep om man försöker skrämmas. Oavsett vad är mekaniken detsamma - det spelar ingen roll om det är strid eller något annat.
Får man sedan minst en femma eller högre på en av tärningarna så har man lyckats. Klart. Behövs det så räknar man antalet sådana tärningar som effekter.
Gör man något mot en annan part så slår denne ett likadant slag och antalet försvarseffekter tar bort angreppseffekter - spelar ingen roll vad det gäller.
Skada fungerar helt enkelt så att de effekter som blir kvar för anfallarens fördel drar ned det fysiska värdet.
Superenkelt, snabbt och konsekvent. Kanske en aning abstrakt, dock.
Och själv då? Jag kommer storsnylta det här systemet. Bland annat till Ghost Space.
Hur funkar det?
Man har ett antal färdighet, egenskaper eller vad man vill kalla dem. Detta är allt man har. Tror de var 22 till antalet i vårt fall.
När man slår ett tärningsslag, oavsett vad det är, så slår man antalet tärningar som en näraliggande egenskap dikterar. Typ Firearms om man känner för att skjuta någon eller Intimidate om man vill skrämmas.
Sedan lägger man till ytterligare tärningar beroende på utomstående faktorer. Vapen om man skjuter någon, kanske tillhyggen eller särskilda knep om man försöker skrämmas. Oavsett vad är mekaniken detsamma - det spelar ingen roll om det är strid eller något annat.
Får man sedan minst en femma eller högre på en av tärningarna så har man lyckats. Klart. Behövs det så räknar man antalet sådana tärningar som effekter.
Gör man något mot en annan part så slår denne ett likadant slag och antalet försvarseffekter tar bort angreppseffekter - spelar ingen roll vad det gäller.
Skada fungerar helt enkelt så att de effekter som blir kvar för anfallarens fördel drar ned det fysiska värdet.
Superenkelt, snabbt och konsekvent. Kanske en aning abstrakt, dock.
Och själv då? Jag kommer storsnylta det här systemet. Bland annat till Ghost Space.