Nekromanti Superenkelt T100-system …

Rickard

Urverk speldesign
Dante said:
Jag tänkte såklart inte ha hundra olika träffområden. I ditt exempel kan 33, 34, 35 fortfarande träffas, och det är inte orimligt att anta att de är träffar i samma område som 36.
Måste en träfftabell ens finnas?

/Han som tycker att traumatrösklar är rätt inkorporerade i BRP-system

!Paxen

Swashbuckler
Han said:
Måste en träfftabell ens finnas?
Jag tycer att man ska ha träfftabeller, och speciellt träfftabeller som dessutom säger hur illa saker blir skadat

Hjalle

Swashbuckler
Svårighetsgrader: Om en handling är svårare än normalt, tilldelas den en svårighetsgrad, t.ex. »20«. Det innebär att du för att lyckas måste slå högre än 20, men lägre eller lika med ditt färdighetsvärde. Slår du 20 eller lägre misslyckas du för att handlingen är för svår. Slår du högre än ditt färdighetsvärde misslyckas du för att du är för otränad
Det här innebär alltså att man inte kan lyckas om man skulle ha ett färdighetsvärde under 20 i ett dylikt fall? Så kan man så klart göra, men jag vet att jag tycker att det är kul om det ändå alltid finns en liten, liten, liten chans att lyckas.

/Hjalle, fråga Frodo.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Montecore said:
Det här innebär alltså att man inte kan lyckas om man skulle ha ett färdighetsvärde under 20 i ett dylikt fall? Så kan man så klart göra, men jag vet att jag tycker att det är kul om det ändå alltid finns en liten, liten, liten chans att lyckas.

/Hjalle, fråga Frodo.
Äh, Frodo har minst 21 i allt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Montecore said:

/Hjalle, fråga Frodo.
Vill man göra systemet lite mindre superenkelt kan man ju ha en Ob-mekanik i stil med att om man slår lika med sitt färdighetsvärde så får man slå ytterligare ett slag och lägga till resultatet av detta (så länge det är under färdighetsvärdet).

Snow

Swashbuckler
Hur blir matematiken om svårighetsgraden är max halva ens färdighetsvärde, för krånglig?

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
Chans
sG 10 20 30 40 50
0 10 20 30 40 50
5 5 15 25 35 45
10 5 10 20 30 40
15 5 10 15 25 35
20 5 10 15 20 30
25 5 10 15 20 25
30 5 10 15 20 25
</pre></div></div>

Rising

Vila i frid
Hur blir matematiken om svårighetsgraden är max halva ens färdighetsvärde
Den är rätt okej.

En annan lösning (som påminner mer om klassisk BRP) är att man alltid har en chans lika stor som en tiondel av sitt FV för att automatiskt lyckas.

Alltså; Med 50% FV så innebär 01-05 att man lyckas automatiskt. Precis som med vanliga "perfekta resultat" med andra ord. Det är ganska enkelt att komma ihåg att om man slår under tiotalet på ens FV så lyckas man automatiskt.

Rickard

Urverk speldesign
Montecore said:
Personligen tycker jag det är tråkigt när konventionen att »man ska alltid ha en chans att lyckas« alltid finns med i alla rollspel. Då kan man lika gärna säga att man alltid lyckas om man slår lika med eller lägre än grundegenskapen, oavsett om man har köpt färdigheten eller inte. Om man har fjuttiga 20 och det är en svår uppgift ska det enligt min åsikt räknas som om man har noll, precis som om man aldrig köpt i färdigheten. Vissa saker är helt enkelt för svåra att lyckas med.

Vill man alltid ha en chans med färdigheten bör man köpa höga värden i den, annars ska man acceptera att man ibland inte ens får en chans att lyckas. Kort sagt: köp inte låga färdighetsvärden.

/Han som förvisso kan tänka sig att ha med konventionen om Götter är ett rollspel om osannolika hjältar

Hjalle

Swashbuckler
Jag tycker bara att det blir drygt om man skall hålla på att höja en massa grejer som man egentligen inte vill höja, bara för att ha en viss liten chans om en situation dyker upp. Det blir helt enkelt mycket skönare om man kan överlåta vissa utgångar av handlingar helt till tärningarna.

Det är förstås olika från handling till handling om det "känns bra" att lyckas mot alla odds. Ibland tillför det inte särskilt mycket till historien och känns bara konstigt - men andra gånger tycker jag att det finns en fet poäng i att det ändå ska gå att lyckas trots att man är dålig och har omständigheterna emot sig.

När 15-årige bondpojken Hilding, med Strid 17, blivit inslängd i en vägg av stora stygga trollet så att hans handlingar blivit Svåra, finns det ändå en viss charm i att han fortfarande åtminstone kan försöka att anfalla trollet med farmor Hildurs vedyxa - och kanske till och med lyckas. Trots allt håller trollet på att äta upp moster Hilda och mellanbocken Bruse.

/Hjalle, föredrar i och för sig att man i en dylik situation också har andra medel att ta till för att lyckas.