Nekromanti Supergänget #1

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Samarbete

Jag kanske övervärderar problemet med att samberättare gärna väljer den enklaste och tråkigaste lösningen på alla problem, även när de inte själva vill.
Jag tror inte att du övervärderar problemet. Den enda lösningen jag egentligen har är en godtrogen förhoppning att spelarna ska vara mer fantasifulla än så.

Så här har jag tänkt mig att saker ska fungera (mycket abstrakt): Varje problem har en nivå, till exempel 5. Varje gång en superhjälte gör något för att lösa problemet kan han samla ihop ett antal poäng som för gruppen närmare en lösning. Om en av hjältarna gör något som ger honom 2 poäng ska han förklara hur hans handlingar för hjältarna närmare en lösning, men också varför problemet ännu inte är helt löst.

Nu kanske inte det är tillräckligt, jag ska fundera på någon form av samarbetsregel.

/tobias

Nightowl

Champion
Re: Samarbete

Nu kanske inte det är tillräckligt, jag ska fundera på någon form av samarbetsregel.
För att referera till mitt eget flummiga svar på samma inlägg: man kan få "låna" poäng av andra om ens förklaring involverar dem, annars är man begränsad till ett maximalt antal poäng per försök.

På så sätt kan man utnyttja andra rollpersoner för att klara en del problem över huvud taget och en del problem så snabbt som möjligt.

Erik

Krille

Super Moderator

En annan variant vore "men"-regeln. Det enda sättet att lösa ett problem permanent är att lösningen samtidigt skapar ett "men", det vill säga ett annat problem som en annan rollperson måste lösa. Om man inte kommer på ett "men" så kan man inte lösa problemet permanent, bara uppskjuta det tillfälligt.

Exempelvis, om det brinner jävel så kan jag hugga av vattenledningen med min katana. Det släcker branden så att vi inte brinner upp, men våningen kommer att översvämmas och vi kommer att drunkna om inte det problemet löses. Alternativet är den opermanenta lösningen att hugga ner en massa bråte i vägen för elden, som sinkar den men elden så småningom brinner igenom. Det löser inte problemet, utan skjuter upp det, kanske såpass länge att vi hinner komma på ett sätt att komma undan, men kanske inte.

Rising

Vila i frid

Om en av hjältarna gör något som ger honom 2 poäng ska han förklara hur hans handlingar för hjältarna närmare en lösning, men också varför problemet ännu inte är helt löst.
Jomen det tror jag är precis vad man behöver. Det är lite som det här med "men..."-reglerna jag har pratat om tidigare. Typ, Dr.Strange frammanar en demon för att få svar på de frågor han söker. Poängen räcker dock inte riktigt till för att lösa uppgiften. I det här läget måste Dr.Strange ta till ett "men..." som leder handlingen vidare. "men.. demonen sliter sig ur sina bojor! Vi måste fjättra honom med materiella bojor för att tvinga svaren ur honom!" - å så blir det upp till övriga spelare att fylla på med sina poäng och låta berättelsen gå vidare innan kvoten är fylld. Human Torch lyckas reta upp demonen och får honom att jaga efter sig. Smart, men! demonen är för snabb! Han kommer när som helst att få tag i flamman! Då tar Invisible Girl och slår upp en osynlig sköld mellan sin kamrat och demonen. Det räcker för att flamman skall kunna sätta sig i säkerhet. men! nu är inte demonen längre distraherad! Vad göra? Nu kommer The Thing med en ögla gjord av en lyktstolpe som han fångar demonen i. Kvoten är fylld och det behövs inga fler "men!" De kan gå vidare med handlingen...

Så länge inte en person kan använda en massa av sina olika krafter för att lösa en och samma uppgift (liksom, Stålmannen skjuter skurken med laserblicken, analyserar svagheter med röntgenblicken och slår honom med superstyrkan i en och samma omgång medan Batman och Green Lantern bara står och rycker på axlarna) så får du ju samarbetet gratis.

Rising

Vila i frid
Re: Fast...

Är det inte nästan lite tråkigt att jag och Krille är så lika varandra numera? Jag hatar att skriva saker och märka att Krille redan sagt dem... (eller nja, jag förundras över det, iaf)

I vilket fall som helst så var det här med uppmuntran till att hjälpas åt med berättandet mycket intressant. Jag kommer sno det till mitt I Sägnernas Spår.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
är det ingen som använder sommaren till att skriva rollspel?)
Jodå, jag har fullt upp med det. Andra gör det säkert också. Kanske därför det är så tyst? :gremwink: Fast i mitt fall beror det på attj ag saknar en uppkoppling just nu :gremfrown:

I alla fall... Jag gillade den sida som du tecknat ned hittills. Jag kan inte annat än känna igen mig i situationen - den händer inte ofta, men det har skett att spelarna tagit över helt coh försvunnit :gremshocked: (och, i mitt fall tror jag inte de är superhjältar - kllanske snarare de som superhjältarna skall ta fast... :gremwink: ).

Vad skulle ni vilja se i ett superhjälterollspel?
1. Inte en massa uppspaltade tabeller med krafter. Istället vill jag ha klara riktlinjer hur man bör gå tillväga med att skapa egna krafter som är länkade till bakgrunden. Det får gärna finnas exempel på krafter, men i grunden bör systemet tillåta att krafter genereras utifrån ens egen Karaktär.

2. En världsbeskrivning. Ja, kanske inte lika komplext unviersum som DC eller Marvel har (de har ju några år på nacken :gremwink: ), men i alla fall något som skapar en dynamik i väörlden. Jag vill ha en grundkonflikt på något sätt som det lätt kan gå och bygga upp intrig kring. T.ex. några slags organisationer som Hydra, Shield och liknande. Några känbda hjältar - allt sådant sätter färg på universat.

Vilka har ni spelat? Vad har fungerat bra och vad har inte fungerat bra?
Inga. Vilka har jag läst? Det gamla Marvel-rollspelet och City of Heroes. Jag saknar i högre grad det som jag skrivit ovan - sätt att generera krafter utifrån bakgrunden och själva utforma dem.

Jambu

Swordsman
Boken "How to be a Superhero" av Doktor Metropolis behandlar allt som en modern superhjälte behöver! (detta är inte ett skämt) I den finns information om hur man hittar ett bra namn, tar reda på vilka krafter man har, tränar upp sina krafter, hittar rätt kostym, hur man skaffar sig en passande nemisis och mit favoritkapitel: "On the Other Hand, Mabye your Evil".

Den boken tror jag skulle vara mycket bra att ha som en sorts grund om man ska göra ett superhjälte rollspel.

Finns i SF bokhandeln i stockholm:

http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=49926

x3m

Veteran
Jag har inte spelat något traditionellt superhjälterollspel. Några som jag har läst om som kanske kan intressera dig (även om detta kanske inte är svar på dina frågor) är:
<ul type="square">
[*]Capes (1, 2)
[*] StuperPowers - humoristiskt
[*] Sketch - humoristiskt superhjälte, dessutom så ritar du upp din karaktär (!) vilket kanske kan passa ditt lir?
[/list]

webutforskaren

Veteran
Egentligen till millenium men.............

Detta skrev jag när jag och några kompisar körde en superhältekampanj i millenium men du kanske kan ha nytta av det.

Superkrafter
Man kan anta att de flesta superkrafter kan fungera ungefär som fördelen magisk förmåga i modulen Änglar och demoner
men varje superkraft kostar mellan 15 och 40 BP beroende på hur mäktig den är jag kan rekomendera att krafter som röntgensyn eller vägklättring bör ligga på runt 15 BP men osårbarhet i klass med superman bör ligga på 40 bp.

Superhjältar och männen i svart
Männen i svart känner till det här med superhjältar men de ägnar inte så stor tid åt att stoppa det eftersom de vet att ingen skulle tro på det om någon sa det men de har fått ingripa när det blivigt för uppenbart och raderat minnen hos
skurkar eller offer.

Exempel på kampanj:
Jag fick iden till detta efter att ha kollat på http://www.klippan.seths.se/kl18047a/fantomen/phan-toom/index.html och skrev lite ideer om hur man skulle kunna göra en kampanj av fantomen i millenium.

Det går rykten i kampanjen om att fantomen finns på riktigt
men männen i svart har inte fäst så stor vikt vid det men så
börjar fler och fler säga att fantomen har varigt inblandad och så börjar några av dem nysta upp saken och det kan hända mycket om rollerna är väktare.

Det är dock så att en besvärjare eller drömvandrare som inte har någon att ta hjälp av har i ett sista försök att få hjälp begett sig till en drömö som ären kopia av fantomens land bengali och efter att ha gömt sig ett tag blivigt vän med fantomen och bett honom hjälpa till i vår värld detta kan leda
till en del spännande äventyr dock bör fantomen vilja förbli okänd och därför låter männen i svart honom hållas men håller honom under uppsikt och hjälper honom förbli okänd.