Berättande om berättande
Det du undrar över kommer att förklaras lite tydligare längre fram, men grundtanken är att spelaren som gör något har ganska fri kontroll över hela världen när han gör något och ska förklara resultatet av det.
Domherren slår alltså för att använda sin flygförmåga, med det uttalade målet att komma ifatt Fiat Lux' flyktbil. Om han lyckas så bra att han själv kommer upp i den Svårighetsgrad som krävs kan han välja att förklara det på olika sätt.
Antingen kan han förklara hur hans kraft direkt gör att de kommer ifatt skurkarna, till exempel på något av följande sätt:
* Han lyfter upp alla de andra hjältarna och flyger med dem tills de når flykbilen. (Vilket skulle få spelledaren att grymta irriterat och antyda att det kanske finns en mer realistisk lösning, eftersom Domherren inte är superstark och Massivet väger 500 kg.)
* Han flyger ifatt flyktbilen och punkterar däcken. På så sätt kan de övriga hjältarna också komma ifatt bilen.
* Från luften upptäcker han att skurkarna har lurat polisen genom att svänga tillbaka in i staden och hur de parkerat flyktbilen på innergården i kvaretret intill.
Han kan också använda de andra hjältarnas Egenskaper (eller någon av sina andra Egenskaper om han vill det) för att förklara hur det går till, i alla fall så länge hans flygförmåga är vital för utgången. Då skulle han till exempel kunna:
* Peka ut skurkarnas flyktbil från luften. När Massivet vet var den finns slår han i marken med sin superstyrka så att chockvågen fortplantar sig genom marken, rakt till bilen som kastas upp i luften och motorn hoppar ur.
* Antag att Domherren även haft Egenskapen "Kontrollerna fåglar" (vilket han inte har, men jag behövde ett exempel). Då hade han, när han ser flyktbilen, kunnat säga att han kallar till sig hundratals duvor som samlas på bilens vindruta. Skurkarna ser inte vart de kör, utan åker av vägen och krockar med en lyktstolpe.
I båda de fallen är det inte flygförmågan direkt som leder till framgång, men flygförmågan är fortfarande den avgörande faktorn.
Vid ett mindre framgångsrikt slag -- alltså ett där han får en positiv Effekt, men inte så stor att han själv löser uppgiften -- skulle han helt enkelt berättat hur han ser flyktbilen från luften och sedan lämna över till de andra hjältarna att bygga vidare på det och använda sina Egenskaper för att stoppa den. (Det är bra att bygga vidare på det en annan hjälte redan gjort, vilket vi kommer in på om ett tag.)
Nu gick det ju inte så bra för Domherren. Hans slag misslyckades, så flygandet hjälpte inte ett dugg. Det är mycket riktigt spelaren själv som berättar hur Fiat Lux skjuter honom med ljusstrålen och därmed hindrar hans försök att nå flyktbilen. Spelaren tyckte, mycket riktigt, att det var roligare än att berätta hur han flyger upp, spanar, inte ser någon flyktbil och landar igen. Att spelaren här beskriver vad skurken gör är helt normalt, så länge det är rimligt och passar i berättelsen. Så länge spelaren inte gör några konstiga ändringar i handlingen fungerar det. Nu använder sig Domherrens berättelse bara av etablerade element: det finns en flyktbil och Fiat Lux finns i den. (I det här fallet får vi också anta att Supergänget mött Fiat Lux tidigare så att Domherrens spelare vet vad Fiat Lux kan göra.)
Hoppas att det förtydligar saker. (Det kommer att förtydligas i serien också, men det dröjer ett litet tag.) Och tack för det positiva omdömet i övrigt. Det uppskattas!
/tobias