Superskurkar
Fast jag är osäker på vad jag tycker om att skurkarna skall ha strategiska resurser som går utanför alla de regler som gäller för hjältarna.
Det finns två anledningar till att jag valde att låta skurkarna fungera på det sättet. Framför allt för att jag inte ville att de skulle fungera på samma sätt som hjältarna -- med Hjältepoäng som måste samlas in för att de mäktigaste Egenskaperna ska kunna användas. Det skulle helt enkelt inte fungera lika bra, eftersom skurkarna inte har hjältarnas möjlighet att samla på sig poäng innan en strid genom att göra andra saker. De skulle vara tvungna att inleda varje strid med att använda sina dåliga Egenskaper, vilket skulle göra att de fick jättemycket stryk. Sedan känns det genremässigt rätt att skurkarna har Egenskaper som bara kan användas en gång. Det finns ingen yttre begränsning på förmågorna, begränsningen är att det är tråkigt att se skurken använda den mer än en gång under ett äventyr. Mitt exempel från verkliga livet är Darkseid. Han skulle kunna utplåna alla sina fiender med omegastrålar, men det gör han inte. Han använder dem istället mycket selektivt ungefär en gång per serie han är med i. Det känns alltså som en bra regellösning att just låta honom använda dem en gång per äventyr och inte mer.
Men Doktor Dödsmoln inför en helt ny variabel (är man "i närheten" eller inte) som mig veterligen de vanliga reglerna inte talat något om.
Här valde jag att lita på spelarnas och spelledarens goda omdöme. Antagligen är alla som är inblandade i striden, både på Doktor Dödsmolns sida och mot honom i närheten, om de inte uppenbart beskrivit att de är långt borta (till exempel en flygande hjälte och skurk som beskrivit hur de slåss tusen meter upp i luften).
Är tanken att skurken skall kunna superspöa hjältarna i deras första möte, för att superhjältarna sedan skall kunna ta revansch? Mmm.
Det är en av tankarna. Den andra tanken är att ärkeskurkarna faktiskt ska vara så mäktiga att de blir en match för fyra hjältar.
Det bara känns konstigt för mig att man ger de flesta av valmöjligheterna och de fördelningsbara resurserna till spelledarpersonerna istället för till spelarna.
Spelarna har också fördelningsbara resurser i form av Hjältepoäng. De används bara på ett annat sätt.
/tobias