Nekromanti Supergänget #15 och #16

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det här veckan publiceras det hela två sidor av Supergänget, eftersom sidorna hör ihop på ett så uppenbart sätt. Båda sidorna beskriver hur spelledarpersoner (skurkar) fungerar i Supergänget, och det finns inte mindre än sju exempelskurkar att slåss mot, av varierande svårighetsgrad.

Sida 15
Sida 16

/tobias

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hahaha! ...

Wizex said:
Miss Decibel, var får du alla ljud ifrån?
Vem har lärt dej alla höga toner?
En konsert, en aria i sovrumsvrån
Med en stämma som är ljus och klar
Miss Decibel, ja tänk en sådan röst du har
Den kan säkert ge dej miljoner
Vad du kan, ja tänk en sån resurs du har
Decibel, you gonna be a star
Gurgeh, du rockar!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Fullständigt lysande. (NT)

Jag gillar egeNTligen inte ryggdunkarinlägg, men vad fan.

Hellzon

Långsamma Vargen
Yay, skurkar!

Nu blir jag ju sugen på att speltesta. Har jag nämnt att jag definitivt kommer att köpa det här när du publicerar det?

Ett litet gnäll bara, det är inte helt tydligt att Tricken är för sig. En halv tomrad mellan Trick och Egenskaper kanske skulle vara vettigt?

Sen ser det ut som att Ärkeskurkarna har väldigt många rutor för specialförmågor, till den grad att striden antagligen är slut innan de är det. Men det kanske är meningen? :gremgrin: Märks väl i speltest...

Johan K

Gammal & dryg
Haha !
Gillar verkligen namnen på dina skurkar ! :gremlaugh:
Förutom det, så är det i vanlig ordning skoj att läsa serierna dina !

/ Johan K, som är sådär lagom slö

Nightowl

Champion
Re: Yay, skurkar!

Sen ser det ut som att Ärkeskurkarna har väldigt många rutor för specialförmågor, till den grad att striden antagligen är slut innan de är det.
Ärkeskurkar kan man ju möta mer än en gång per äventyr. Då är det bra om de har några Trick kvar.

Erik

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Yay, skurkar!

Nattugglan said:
Ärkeskurkar kan man ju möta mer än en gång per äventyr. Då är det bra om de har några Trick kvar.
1) Tänkte inte på det (många hjul blir det).
2) Förutsatte nog också att kryssrutorna nollställdes mellan möten, men din version är förstås vettigare.

/Hällzon - står rättad

Rising

Vila i frid
Mmm... Det är roliga skurkar och så. Fast jag är osäker på vad jag tycker om att skurkarna skall ha strategiska resurser som går utanför alla de regler som gäller för hjältarna.

Alltså: Missförstå mig rätt. En Beholder i D&D har visserligen en resurs (det antimagiska ögat) som inte vanliga hjältar kan ha, men den ryms fortfarande inom de vanliga reglerna - den inför inte någon ny plötslig distinktion mellan magi och omagi.

Men Doktor Dödsmoln inför en helt ny variabel (är man "i närheten" eller inte) som mig veterligen de vanliga reglerna inte talat något om.

Jag är osäker på det här med skurkarnas kryssbara egenskaper, förresten. Är tanken att skurken skall kunna superspöa hjältarna i deras första möte, för att superhjältarna sedan skall kunna ta revansch? Mmm. Det bara känns konstigt för mig att man ger de flesta av valmöjligheterna och de fördelningsbara resurserna till spelledarpersonerna istället för till spelarna. Som spelare vill man ju vinna för att man själv använder sina resurser väl, inte för att spelledaren har använt sina resurser dåligt.

Men som vanligt; ashäftiga bilder och karaktärer. Kajan är utan tvekan den tuffaste supern i spelet hittills.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Superskurkar

Fast jag är osäker på vad jag tycker om att skurkarna skall ha strategiska resurser som går utanför alla de regler som gäller för hjältarna.
Det finns två anledningar till att jag valde att låta skurkarna fungera på det sättet. Framför allt för att jag inte ville att de skulle fungera på samma sätt som hjältarna -- med Hjältepoäng som måste samlas in för att de mäktigaste Egenskaperna ska kunna användas. Det skulle helt enkelt inte fungera lika bra, eftersom skurkarna inte har hjältarnas möjlighet att samla på sig poäng innan en strid genom att göra andra saker. De skulle vara tvungna att inleda varje strid med att använda sina dåliga Egenskaper, vilket skulle göra att de fick jättemycket stryk. Sedan känns det genremässigt rätt att skurkarna har Egenskaper som bara kan användas en gång. Det finns ingen yttre begränsning på förmågorna, begränsningen är att det är tråkigt att se skurken använda den mer än en gång under ett äventyr. Mitt exempel från verkliga livet är Darkseid. Han skulle kunna utplåna alla sina fiender med omegastrålar, men det gör han inte. Han använder dem istället mycket selektivt ungefär en gång per serie han är med i. Det känns alltså som en bra regellösning att just låta honom använda dem en gång per äventyr och inte mer.

Men Doktor Dödsmoln inför en helt ny variabel (är man "i närheten" eller inte) som mig veterligen de vanliga reglerna inte talat något om.
Här valde jag att lita på spelarnas och spelledarens goda omdöme. Antagligen är alla som är inblandade i striden, både på Doktor Dödsmolns sida och mot honom i närheten, om de inte uppenbart beskrivit att de är långt borta (till exempel en flygande hjälte och skurk som beskrivit hur de slåss tusen meter upp i luften).

Är tanken att skurken skall kunna superspöa hjältarna i deras första möte, för att superhjältarna sedan skall kunna ta revansch? Mmm.
Det är en av tankarna. Den andra tanken är att ärkeskurkarna faktiskt ska vara så mäktiga att de blir en match för fyra hjältar.

Det bara känns konstigt för mig att man ger de flesta av valmöjligheterna och de fördelningsbara resurserna till spelledarpersonerna istället för till spelarna.
Spelarna har också fördelningsbara resurser i form av Hjältepoäng. De används bara på ett annat sätt.

/tobias