Nekromanti Supergänget #2

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Förra sommaren skrev jag ett inlägg om ett superhjälterollspel jag tänkte göra i serieform. Nu när alla andra också håller på med superhjältar bestämde jag mig för att försöka se till att det här projektet kom någonstans. Än så länge har jag fördubblat antalet tecknade sidor, och jag ska försöka producera mer i mån av tid. Snart kommer jag att lägga ut det som en webbserie som uppdateras så fort en ny sida är klar.

Men det här är vad som finns än så länge:

Första sidan

Andra sidan

/tobias

Sodivra

Champion
Superbra!

Ända sen jag läste idén att Vampire lyckades för att det skapade en ny marknad, snarare än att slå sig in på den befintliga så har jag funderat över hur man kan närma sig rollspel på ett nytt sätt.

Då gör det här mig glad!

(Visserligen så vänder sig författarens alter ego just åt de som redan spelar rollspel, och stilen kommer nog inte locka superhjälteläsarna... men ändå! :gremsmile: )

Rising

Vila i frid
Wohoo! Jag ser mig som Supergängets största fan, eftersom jag refererat till det så många gånger på forumet; och om det betalar sig i sådana här grymma sidor så kommer jag sannerligen att fortsätta.

Jag känner komplexa wow-känslor; både för spelet och för serien. Den andra seriesidan är helt enkelt ett väldigt gott seriehantverk, som dessutom fick mig att skratta högt två gånger. Den stora laboratoriesals-rutan var riktigt läcker.

Vad kan jag säga? Jag är bara ännu mer övertygad om hur oerhört bra det här kan bli, och hur oerhört effektivt serieformens visa-och-berätta kan vara för att förklara enklare rollspelsregler. Du är bäst.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Hahahaha! Kanonbra! Jag gillar spelidén, men framför allt seriepresentationen och tonen i den. Man får liksom upptäcka delar av resonemanget i bilderna (jag tänker på promenaden genom rollspelsfabriken och t ex narrativismskylten), vilket gör hela grejen väldigt tillgänglig. Jag kan inget om serietecknande, men vill spontant säga att jag tycker det ser helschysst ut. Om jag ska försöka kritisera nåt, blir det i så fall genom en fråga: Behöver han verkligen säga att han vet att en del inte gillar instruktioner (sidan 2)? Det känns lite som en sån där försvarande grej som egentligen är överflödig -- bubblan skulle kunna innehålla något annat.

Hur som helst: jättebra! Mera!

Hälsar

Christian, som kan tänka sig att läsa en hel serie med bara Massivet :gremsmile:

Simon

Swashbuckler
Fiii faan va fräckt!

Den här trenden är det bästa som hänt på länge, och det här är ju helt underbart! Fint, enkelt och rakt. Fin berättarfigur. Längtar efter mer.

(För övrigt anser jag att Massivet är bäst!)

Jonas Ferry

Swordsman
Ohyggligt läckert. Den första sidan var lite fyndig, men den andra är briljant. Det finns verkligen en uppsjö nördiga skämt, både i allmänhet ("In his house at R'lyeh dead Cthulhu waits dreaming.") och i synnerhet (vapenillustrationer och narrativism).

Det blir spännande att se om du håller måttet hela vägen. Framför allt vill jag se reglerna förklarade för att se vad det är för spel egentligen.

Rickard

Urverk speldesign
"Om jag ska försöka kritisera nåt, blir det i så fall genom en fråga: Behöver han verkligen säga att han vet att en del inte gillar instruktioner..."
Jag tycker man alltid ska förklara sin vision med spelet och varför man lägger upp det på det sätt man gör. I läroböcker brukar det exempelvis vara en liten sammanfattning om vad kapitlet kommer att innehålla.

/Han som älskar de fjantiga namnen på superhjältarna

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag tycker man alltid ska förklara sin vision med spelet och varför man lägger upp det på det sätt man gör.
Som jag läser bubblan är det som står ungefär ekvivalent med "jag vet att inte alla gillar instruktioner, men det gör jag", och det tycker jag att man förstår även utan denna text; rimligtvis tycker Gurgeh instruktioner är en bra idé om han har med dem.

Men kritiken var inte menad som ett angrepp, utan som ett förslag på hur man (som jag ser det) kan göra en redan suverän sida ännu bättre. Gurgeh gör ju som han vill :gremsmile:.

I läroböcker brukar det exempelvis vara en liten sammanfattning om vad kapitlet kommer att innehålla.
Jag håller med dig om att visioner ska förklaras, men i läroböcker hittar du inte en metaruta som säger något i stil med "vi *kunde* ha gjort så här, som en del gillar, men det har vi inte gjort, för vi gillar det inte". För mig är detta en sorts processkommentarer som författaren kanske tänker och behöver under sitt skapande, men som en färdig produkt inte behöver.

Hälsar

Christian, som ser väldigt mycket fram emot fortsättningen på Supergänget

Nightowl

Champion
Framför allt vill jag se reglerna förklarade för att se vad det är för spel egentligen.
Min egentliga invändning är emot formatet - det är en skitkul idé, men jag undrar hur länge det tar innan serien är färdig och man således kan spela den. Om den blir upphystad i ett enda stort sjok är det väl OK, men pratar vi om standardwebserie ett a, med uppdateringar på en sida måndag, onsdag, fredag (eventuellet fanart på söndagar), så dröjer det ett tag.

Erik

Rising

Vila i frid
Om den blir upphystad i ett enda stort sjok är det väl OK, men pratar vi om standardwebserie ett a, med uppdateringar på en sida måndag, onsdag, fredag (eventuellet fanart på söndagar), så dröjer det ett tag.
Jag ser det så här: Gurgeh tecknar när han har lust och ork, och det får gärna komma en sida i halvåret om det så är tempot han är nöjd med. Då får jag en rolig serie att underhållningsläsa i det tempot. Sedan, när allt är klart, så har jag ett dokument som jag kan regelläsa inför en session där jag vill spela det.

Jag kommer ju inte börja generera en gubbe och ba' "ööh, hoppas reglerna för BEP dyker upp snart, för jag undrar hur många gröna lyktan-ringar min karaktär orkar bära utan att jag skaffar Superstyrka åt honom" eller något annat mofo (nej, jag tror inte att reglerna kommer ha BEP).

Man underhållningsläser allteftersom serierna publiceras, och man regelläser när allt är klart.

Jag är bäst.

Nightowl

Champion
Jag kommer ju inte börja generera en gubbe och ba' "ööh, hoppas reglerna för BEP dyker upp snart, för jag undrar hur många gröna lyktan-ringar min karaktär orkar bära utan att jag skaffar Superstyrka åt honom" eller något annat mofo (nej, jag tror inte att reglerna kommer ha BEP).
Problemet är bara, att verkar reglerna kul, är det precis det jag kommer att göra! :gremfrown:

Jag är sämst. (Att serien kan ha ett enormt underhållningsvärde tvivlar jag inte alls på.)

Erik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Man underhållningsläser allteftersom serierna publiceras, och man regelläser när allt är klart.
Det är vad jag hoppas på. Jag hoppas också att folk ska vara lite nyfikna på de regler som kommer. Det är därför jag inte har tagit upp dem till diskussion här på forumet. En viss spänning uppstår förhoppningsvis när man har valt hjältens krafter och sedan måste vänta till nästa (eller nästnästa) sida för att veta hur de ska användas.

Den takt jag ska försöka hålla är för övrigt en sida i veckan, men det är i den bästa av alla tänkbara världar, och där befinner vi oss tyvärr inte, så vi får se hur det går.

/tobias

Dilandau

Myrmidon
Helt j*vla super!!

Sanslöst bra! "Domherren" = best name ever!

Jag bli helt knäsvag av beundran och .. dyrkan. Idén är ju så jäkla klockren att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Och som en storkonsument av serier kan jag bara säga: Du är förbenat duktig! Dunderkvalitet rakt igenom. Labbrutan skulle kunna vara gjord av Hergé.

Härligt att Kapten Sverige inte ens försöker dölja sin "hemliga identitet". Kaxigt. :)

Längtar efter mer.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Behöver han verkligen säga att han vet att en del inte gillar instruktioner (sidan 2)? Det känns lite som en sån där försvarande grej som egentligen är överflödig -- bubblan skulle kunna innehålla något annat.
Du har rätt i att det egentligen är överflödigt, och att det är en onödigt defensiv hållning. Jag valde att ta med det som en påminnelse om att det faktiskt går att spela spelet på andra sätt oavsett vad jag säger/skriver. Nu förstår naturligtvis alla det ändå, men i det här fallet tyckte jag att en påminnelse kunde vara på plats. Man kan också se det som en personlighetsmerkering. Jag har ibland en onödigt defensiv hållning när jag förklarar saker, och det måste jag ju ha i serien också. :gremwink:

Christian, som kan tänka sig att läsa en hel serie med bara Massivet
Jag gillar Massivet. Han är roligast att teckna, har det bästa namnet, och dessutom kan han spruta lava!

Och tack för uppmuntran!

/tobias